در حالی از امروز ثبت‌نام داوطلبان کنکور ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور آغاز می‌شود که با توجه به حکم دیوان عدالت اداری تأثیر معدل سال سوم دبیرستان که از آن تحت عنوان سابقه تحصیلی یاد می‌شود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

رئيس ديوان عدالت اداري هم تهديد كرده اگر حكم ديوان اجرا نشود با خاطيان برخورد قضايي مي‌شود.

روز گذشته وزير آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهري درباره حكم اخير ديوان عدالت اداري مبني بر ابطال تأثير 25درصدي معدل سال سوم دبيرستان گفت:« سازمان سنجش استفساريه‌اي را در رابطه با ابهام اين قانون از مجلس انجام داده و تا پاسخ آن، مصوبه فعلي به قوت خود باقي است.» اما رئيس ديوان عدالت اداري در واكنش به اظهارات مسئولان آموزش و پرورش و وزارت علوم مبني بر ارسال استفساريه و به قوت خود باقي‌بودن مصوبه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو، گفته است: «اگر در كنكور ۹۵ خلاف حكم ديوان عمل شود، برخورد مي‌كنيم.»

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظري درباره اظهارنظر اخير رئيس سازمان سنجش مبني بر اجراي حكم ديوان درباره تأثير 25درصدي سوابق تحصيلي پس از وصول پاسخ استفساريه مجلس به تسنيم اينطور توضيح داد: «انتظار ما از مسئولان اجرايي اين است كه برابر قانون تمكين كنند. دستگاه‌هاي اجرايي مكلف به اجراي قانون اعم از قوانين مصوب مجلس يا آرايي كه در مسير قانوني صادر شده، هستند.»

وي با تأكيد بر اينكه چون اين موضوع به آزمون سراسري و نتيجه آن بازمي‌گردد، تبلور حكم ديوان عدالت اداري در نتيجه كنكور افزود:«معتقديم رأي ديوان در نام‌نويسي آزمون سراسري تأثيري ندارد و اثر آن در تأثير دادن يا ندادن سوابق تحصيلي متبلور است. چنانچه موردي باشد كه برخلاف رأي ديوان، سابقه تحصيلي را تأثير بدهند، قطعاً برخورد كرده و اقداماتشان را ابطال مي‌كنيم زيرا مسئولان اجرايي برابر رأي ديوان نمي‌توانند مقاومت كنند مگر اينكه از مجلس استفسار كنند و مجلس در تفسيرش كه آن هم حكم قانون دارد، نظر خود را بيان و ابهام قانون را برطرف كند.»

وي همچنين به اظهارنظر يكي از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات كه اين رأي را عجيب توصيف كرده بود چنين واكنش نشان داد: «اظهارات يك نماينده مجلس نمي‌تواند ملاك باشد. ممكن است يك نماينده حرفي بزند كه مستند به قانون باشد يا نباشد ولي در حكمي كه هيأت عمومي صادر كرده، فراينده قانوني طي شده و اگر هم كسي اشكالي به اين رأي داشته باشد، در آيين‌دادرسي ديوان عدالت اداري راه اعتراض به حكم هيأت عمومي مشخص است، اما وقتي فرايند قانوني يك حكم طي و لازم‌الاجرا شده است، كسي نمي‌تواند بگويد من اجرا نمي‌كنم. اگر سازمان سنجش آموزش كشور، وزارت علوم يا حتي مجلس شوراي اسلامي به رأي صادره اعتراض دارند، اعتراض خود را تقديم ديوان كنند تا موضوع رسيدگي شود اما اين حق را ندارند كه خود را مقابل رأي مقاوم نشان دهند.»

  • جزئيات ثبت‌نام كنكور 95

راهنماي ثبت‌نام اين آزمون از روز گذشته در سايت سازمان سنجش منتشر شد.داوطلبان تا 28بهمن فرصت دارند به نشاني www.sanjesh.org مراجعه كنند. كنكور سال 95طي روزهاي 24و 25تيرماه 95برگزار خواهدشد.

پرداخت هزينه ثبت‌نام به‌صورت اينترنتي است و داوطلبان بايد با استفاده از كارت‌هاي بانكي كه پرداخت الكترونيكي آنها فعال است با مراجعه به پايگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش مبلغ180هزار ريال به‌عنوان وجه ثبت‌نام پرداخت كرده و نسبت به دريافت كارت اقدام كنند.

با توجه به امكان اطلاع‌رساني مراحل مختلف فرايند اين آزمون از طريق ارسال پيام كوتاه، داوطلباني كه تمايل به استفاده از اين قبيل خدمات داشته باشند با انتخاب گزينه مربوط و پرداخت 5هزار ريال مي‌توانند از اين خدمات استفاده كنند.

دارندگان ديپلم نظام قديم بدون توجه به نوع ديپلم و فارغ‌التحصيلان و دانش‌آموزان پيش‌دانشگاهي بدون توجه به نوع مدرك با توجه به رشته‌هاي تحصيلي مورد علاقه خود مي‌توانند منحصراً متقاضي يكي از گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي، علوم انساني و هنر و زبان‌هاي خارجي شوند.

کد خبر 324367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha