همشهری آنلاین: نشست سران اتحادیه اروپا روز گذشته به صحنه مشاجره لفظی میان نخست وزیران یونان و ترکیه بر سر سقوط جنگنده سوخو۲۴ روسیه تبدیل شد که فقط به این نشست منتهی نشد و به صفحه شبکه اجتماعی توئیتر هم کشیده شد.

به گزارش ایرنا از آتن، «الکسیس سیپراس» نخست وزیر یونان در اجلاس سران اتحادیه اروپا خطاب به نخست وزیر ترکیه اظهار داشت: خوشبختانه خلبانان ما مانند خلبان های شما که هواپیمای روسی را ساقط کردند، عصبی نیستند و بر اعصاب خود در اقدام های نظامی به طور کامل مسلط هستند.

سیپراس افزود: عصبی بودن خلبانان و نظامیان شما و کنترل نداشتن بر اعصابشان باعث شد که هواپیمای جنگی روسیه را ساقط کنند.

وی اضافه کرد: خلبانان ما با اقدام آرام و تسلط کامل بر اعصاب خود هر روز جنگنده های شما که حریم هوایی یونان را نقض می کنند، از حریم هوایی کشورمان خارج می کنند.

وی در ادامه خطاب به احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه گفت: هر دو کشور سالانه میلیاردها یورو بابت تقویت نیروی نظامی و خرید وسایل نظامی و دفاعی خود هزینه می کنند ، در صورتی که اگر به حسن همجواری احترام بگذارید و بر اعصاب خود مسلط باشید، نیازی یه خرید این همه اسلحه و تجهیزات نظامی نیست.

اظهارات سیپراس باعث خشم نخست وزیر ترکیه شد و وی در جواب گفت: اینگونه اظهارات زمینه را برای ایجاد حسن همجواری فراهم نمی آورد.

نخست وزیر یونان نیز در جواب این گفته در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: حسن همجواری نیازمند صداقت و عملکرد درست است و اگر شما این رویه را پیشه کنید، مشکلات و اختلافات قابل حل هستند.

به گزارش ایرنا از آتن، سران اتحادیه اروپا و ترکیه روز یکشنبه به منظور گفت و گو درباره بحران مهاجرت در بروکسل گردهم آمدند. نتیجه این نشست، پرداخت سه میلیارد یورو کمک به ترکیه برای حل بحران مهاجران بود.