تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۳

سپیده سمائی: «سعی داریم در برگزاری نمایشگاه الکامپ شرایط رقابت با نمایشگاه جیتکس را فراهم کنیم تا در نمایشگاه‌های آتی حتی بهتر از جیتکس ظاهر شده و حرف اول را در منطقه بزنیم.»

ناصری، دبیرکل دفتر امور زیربنایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حالی این جملات را می‌گوید که بسیاری از کارشناسان ناهماهنگی‌ها و سوء مدیریت در برگزاری الکامپ در سال‌های اخیر را نوعی فرصت سوزی می‌دانند که باعث شده نمایشگاهی درخور ایران در حوزه IT در کشور برپا نشود.

این سکه یک روی دیگر هم دارد؛ فعالان این حوزه، حضور ایران در نمایشگاه امسال جیتکس را هم نا امیدکننده توصیف می‌کنند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی جیتکس، ۱۷ تا ۲۱ شهریور ماه (8 الی 12 سپتامبر) در دبی برگزار شد.

این نمایشگاه در حالی یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که باتوجه به نزدیکی‌اش به ایران، معمولا با استقبال شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مواجه می‌شود. اما امسال ایرانیان حضور ضعیفی  را در این نمایشگاه تجربه کردند.

سیر نزولی

حضور ایران در نمایشگاه جیتکس در قالب کنسرسیوم ثنارای از سال 2003 آغاز شد. در آن سال ثنارای با نام ایران و در فضایی به مساحت 90متر مربع با حمایت مرکز صنایع نوین وزارت صنایع و معادن میزبان 12 شرکت ایرانی بود.

سال 2004، مساحت غرفه ایران با 6 متر کاهش به 84 متر رسید اما 14 شرکت داخلی برای نمایش دستاوردها و توان ایرانیان به همراه جذب بازار منطقه روانه امارات شدند. ایران در جیتکس 2005 با 17 شرکت و در همان مساحت قبلی ظاهر شد.

در دولت نهم، به دنبال تعویض مدیریت در مرکز صنایع نوین، ایران جیتکس 2006 را تنها با 12 شرکت برگزار کرد.

اما امسال ثنارای فقط با 7 شرکت به استقبال بیست و هشتمین نمایشگاه جیتکس رفته بود و مهرداد ذوالفقاریان، مدیر عامل ثنارای و مسئول غرفه‌ایران در جیتکس در گفتگو با ایرنا مشکلات مالی و عدم حمایت از حضور شرکت‌های فناوری اطلاعات در نمایشگاه‌ها را علت کاهش تعداد شرکت‌ها در این نمایشگاه اعلام کرد.

اما علاوه بر کاهش تعداد شرکت‌ها، کیفیت حضور ایران در این نمایشگاه هم به شدت افت داشته است.

شکل و شمایل نامناسب غرفه ایران، عدم برنامه ریزی برای حضور فعال در نمایشگاه، عدم اطلاع رسانی در مورد غرفه ایران و همچنین فعالیت‌های انجام شده در حوزه IT در ایران و... از جمله مواردی است که شرکت‌کنندگان در جیتکس 2007 به آن اشاره می‌کنند و بسیاری این مسئله را به وضعیت نامناسب IT ایران در سال‌های اخیر و عدم حمایت دولت از این حوزه نسبت می‌دهند.

محمد ثروتی معاون سابق مرکز صنایع نوین در گفت‌وگو با همشهری در این زمینه می‌گوید: نمایشگاه محل فروش نیست؛ محل معرفی توانمندی‌هاست و اگر قرار است ما در یک نمایشگاه بین المللی شرکت کرده  و خودمان را معرفی کنیم باید آداب حضور را رعایت کنیم.

وی که از بنیانگذاران حضور ایران در نمایشگاه‌های جیتکس و سبیت است، در ادامه با بیان این‌که وقتی ما غرفه‌ای به نام ایران و با پرچم ایران در نمایشگاه داریم، باید به ظاهر این غرفه اهمیت دهیم، می‌گوید: سال‌های قبل ما برای غرفه ایران دکورسازی می‌کردیم تا علاوه بر چشم نواز شدن غرفه ایران از فضای موجود حداکثر استفاده را داشته باشیم، اما امسال غرفه ایران بسیار محقرانه بود، نه از دکور خبری بود و نه از دیگر زیبایی‌های بصری.

به گفته ثروتی، همان غرفه معمولی نمایشگاه پانل‌بندی شده بود و در اختیار 7 شرکت ایرانی گذاشته شده بود و این درحالی بود که سر و وضع غرفه‌های چند شرکت ایرانی که به صورت مستقل یا به همراه شرکای خارجی‌شان در نمایشگاه شرکت کرده بودند به مراتب بهتر از غرفه‌ای بود که با نام و پرچم ایران در نمایشگاه حاضر بود.

مهندس ثروتی با اشاره به همسایگان غرفه ایران در جیتکس 2007 می‌گوید: در نزدیکی ایران غرفه گروهی کشور لبنان قرار داشت که با شکل و شمایلی بسیار مناسب در نمایشگاه حاضر شده بودند.

علاوه بر این کشورهایی چون آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، کانادا، چین، کره، تایوان و مالزی هم علاوه بر شرکت‌های مستقل، غرفه‌ای متشکل از چند شرکت با نام و پرچم کشورشان در نمایشگاه امسال داشتند، اما در هرحال به جرات می‌توان گفت که ایران ضعیف‌ترین کشور منطقه در این نمایشگاه بود و این مسئله روی کار شرکت‌های ایرانی هم بی تاثیر نبود.

ثروتی با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: شرکت‌های ایرانی حاضر در غرفه ایران محصولات قابل عرضه و رقابتی داشتند اما این حضور نامناسب در نمایشگاه باعث شد تا غرفه ایران چندان مورد توجه واقع نشود و در نتیجه شرکت‌ها هم از نتیجه لازم بی‌بهره ماندند.

حمایت نکردن دولت

بسیاری از خبرنگاران و بازدیدکنندگان خارجی جیتکس با دیدن غرفه ایران این جمله را بر زبان می‌آوردند و در اخبارشان انعکاس می‌دادند که حضور ضعیف ایران به خاطر سنگینی سایه تحریم است.

ثروتی با بیان این مطلب می‌افزاید: سوء مدیریت ما باعث شد تا تصویری نامناسب از غرفه ایران در نمایشگاه ارائه دهیم، اما متاسفانه مخاطبان خارجی با دیدن این تصویر بحث‌های سیاسی و تحریم ایران را پیش می‌کشیدند و در واقع ما این بهانه را به دست آنها دادیم.

وی با بیان اینکه در این میان ثنارای مقصر این اتفاق بد نیست، می‌افزاید: تمام کشورهایی که غرفه گروهی در نمایشگاه داشتند از حمایت دولتی برخوردار بودند، حتی کشوری مانند آلمان. اما دولت برای حضور ایران در جیتکس از کمک مالی امتناع کرد و این قضیه را هم خیلی دیر به شرکت‌ها اطلاع داد به صورتی که حتی تا 2 هفته مانده به نمایشگاه مشخص نبود که بالاخره ما در جیتکس شرکت می‌کنیم یا نه.

عدم حمایت دولت از حضور شرکت‌ها در نمایشگاه امسال در حالی است که اقتصاد ایران یک اقتصاد دولتی است، پروژه‌های IT در اختیار دولت است و به گواه بسیاری از کارشناسان در 2سال گذشته در این زمینه هیچ فرصت کاری برای بخش خصوصی ایجاد نشده است و شرکت‌های فعال در این حوزه در وضعیتی نامناسب به سر می‌برند.

در چنین اوضاعی شرکت‌هایی که متقاضی حضور در نمایشگاه بوده‌اند برای دریافت غرفه‌ای که به گواه تمام شرکت کنندگان در این نمایشگاه به هیچ وجه در شأن بزرگترین کشور منطقه نبوده است، ناچار به پرداخت 5 میلیون تومان شده‌اند و این جدای تمام هزینه‌های دیگر همچون هزینه اقامت و... بوده است.

ثروتی با اشاره به کمک حداقل 100 میلیون تومانی دولت در سال‌های قبل، می‌گوید: سال‌های پیش هزینه یک غرفه استاندارد و دکورسازی شده یک میلیون تومان بود چون ما از کمک دولت بهره می‌بردیم.

اما علاوه بر ظاهر مسئله ساز غرفه ایران، به نظر می‌رسد که در سایر بخش‌ها هم ایرانی‌ها حضور کمرنگی در نمایشگاه داشته‌اند: از بسیاری از کشورهای منطقه تیم‌های عالی رتبه‌ای متشکل از وزرا و مقامات ارشد دولتی از نمایشگاه بازدید کردند اما جای مقامات رسمی‌ما در نمایشگاه خالی بود.

بعضی از کشورها مانند مصر، لبنان، بحرین، قطر و امارات هم پروژه‌هایی که دولتشان در زمینه IT داشت را در معرض نمایش گذاشته بودند تا علاوه بر معرفی این پروژه‌ها، سرمایه و ایده جذب کنند اما ما در این زمینه هم حضوری نداشتیم و اصلا هیچ گزارش و معرفی‌ای از وضعیت IT در کشورمان ارائه نکرده بودیم.