رئیس شورای شهر تهران در جلسه دیروز پارلمان شهر به بندهایی از برنامه ششم توسعه اشاره داشت که در تضاد با حقوق شوراها و شهرداری‌هاست.

به‌گفته مهدي چمران درشرايطي كه ركود اقتصادي و كاهش ساخت‌وسازها، درآمد شهرداري در 6ماهه نخست امسال را تا 45درصد كاهش داده است شاهد آن هستيم كه در برنامه ششم توسعه درآمد حاصل از ماليات بر ارزش افزوده به‌عنوان حق مديريت شهري به استانداري‌ها تفويض شده است. از نظر چمران درآمدهايي نظيرماليات بر ارزش افزوده مي‌تواند به‌عنوان درآمدهاي پايدار و مطمئن براي اداره شهرها تلقي شود اما براساس اين برنامه ناگهان از دست شهرداري‌ها خارج مي‌شود. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه سخنان خود در مورد وضعيت قرمز آلودگي هوا در روز دوشنبه گذشته ابراز نگراني شديد كرد و گفت: ما براي فوت بيش از 40نفر در كشور بر اثر آنفلوانزا متأسفيم و اميدواريم با تلاش همه اين بيماري گسترده‌تر نشود اما درعين حال براي هزاران نفري كه براثر تنفس هواي آلوده به مرگ خاموش مبتلا مي‌شوند هيچ اقدامي نكرده‌ايم واين نقص جدي ماست زيرا با گسترش حمل‌ونقل عمومي مي‌توان از شدت آلودگي هوا تا حد چشمگيري كاست.

  • اخذ عوارض بيشتر از موتورها

ديروز در جلسه شوراي شهر تهران 2 لايحه يك فوريتي به تصويب رسيد. يكي مربوط به اخذ عوارض سالانه از موتورسيكلت‌هاي تهران و ديگري مجوز افزايش اعتبار مصوب پروژه احداث و توسعه مجموعه‌ها و فضاهاي شاخص شهر آفتاب در مقياس جهاني بود.

بنابراين گزارش يكي از بندهاي لايحه اخذ عوارض از موتورسيكلت‌ها پس از تصويب نهايي اين خواهد بود كه با توجه به معضل آلودگي هواي شهر تهران از موتورهاي فرسوده دوزمانه و چهارزمانه با حجم سليندر بالا كه آلايندگي بالاتري دارند عوارض بيشتري اخذ خواهد شد.

اعضاي شوراي شهرديروز همچنين به افزايش اعتبار مصوب پروژه شهرآفتاب هم رأي مثبت دادند. بر اين اساس اعضا موافقت كردند كه 180ميليارد تومان ديگر در اختيار شهرداري تهران قرار گيرد تا صرف اتمام پروژه شهر آفتاب شود. بخشي از اين اعتبار قرار است صرف احداث انشعابات آب، برق، گاز و تلفن و مابقي صرف خريدهاي خارجي شود كه تاكنون به‌دليل تحريم‌ها امكان تأمين آن وجود نداشت. به گفته عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه وبودجه تاكنون مبلغ 609ميليارد تومان به اين پروژه از سوي شهرداري تهران اختصاص يافته است اما عملكرد واقعي 800ميليارد تومان بوده است كه با احتساب اين 180ميليارد تومان اعتبار اتمام فاز نخست پروژه شهر آفتاب به 980ميليارد تومان مي‌رسد. قرار است بعد از اتمام فاز نخست، فازهاي بعدي اين نمايشگاه با مشاركت بخش خصوصي به اتمام برسد.

اين لايحه با مخالفت‌هايي از سوي تعدادي از اعضا مواجه شد. نظر مخالفان اين بود كه طبق مصوبه بايد اعتبارات مازادي هم اگر به‌دست مي‌آيد صرف پروژه‌هاي اولويت‌دار نظير توسعه مترو و اتوبوس شود. نظر موافقان نيز اين بود كه با توجه به اتمام 85درصدي پروژه شهر آفتاب اصلا به صرفه اقتصادي نيست كه بابت 180ميليارد تومان اين پروژه مدت‌ها بلاتكليف بماند. در نهايت يك فوريت اين لايحه با ۱۶ رأي موافق به تصويب رسيد.

  • ايجاد جايگاه‌هاي كوچك سوخت

يكي ديگر از طرح‌هايي كه ديروز درشوراي شهر تهران مورد بررسي قرار گرفت الزام شهرداري تهران به ايجاد و تسهيل جايگاه‌هاي كوچك سوخت رساني (بنزين و گاز) در تهران بود.

به گفته محمد سالاري رئيس كميسيون معماري و شهرسازي چون پيش از اين شوراي شهر دو مصوبه مشابه دراين باره داشت و اتفاقا درآن تمامي دغدغه‌هاي لازم درنظرگرفته شده بود بنابراين نياز به مصوبه جديد نيست و همان مصوبات قبلي به اجرا درمي‌آيد. اعضاي شوراي شهر هم به اجراي مصوبه قبلي تأكيد كردند و هم اينكه شهرك‌ها ومجتمع‌هاي مسكوني، ادارات دولتي، پادگان‌ها، بيمارستان‌ها و دانشگاه‌هاي واجد شرايط موظف به احداث جايگاه‌هاي تك سكوي يك يا دوتلمبه‌اي باشند تا از ميزان مراجعه به پمپ بنزين‌هاي شهر كاسته شود. طرح ساماندهي تابلوهاي راهنمايي و رانندگي نيز از ديگر مصوبات شوراي شهر تهران بود. به گفته دنيا مالي رئيس كميسيون عمران و حمل ونقل به‌دليل اشتباهات زيادي كه شهروندان درتعيين مسير دارند لازم است بازبيني درجانمايي تابلوهاي راهنمايي و رانندگي صورت گيرد. وي همچنين بر تمركز بر نقاط حادثه‌خيز جهت تأمين ايمني و كاهش سوانح رانندگي، توزيع مناسب، ‌آسان‌سازي تشخيص رانندگان در انتخاب خروجي بزرگراه‌ها، سيستم‌هاي رهياب خودرويي و مواردي از اين دست تأكيد كرد.

دراين لايحه همچنين بر استفاده از اشكال در تابلوها نيز تأكيد شد. از طرفي مقرر شد تا شهرداري هر 3سال يك‌بار نسبت به بررسي جانمايي صحيح تابلوهاي شهري اقدام و گزارش حسن اجراي مصوبه را به شوراي شهر تهران ارائه كند. بررسي طرح الزام شهرداري تهران به ارائه راهكارهاي جبران عقب‌افتادگي تخصيص بودجه كمك به بازسازي نوسازي ناوگان اتوبوسراني تهران ديروز در دستور جلسه شوراي شهر قرار داشت. با توجه به حساسيت و اهميت توسعه ناوگان حمل ونقل عمومي و كاهش آلودگي هوا و ترافيك، اعضا خواستار فراهم شدن شرايطي شدند تا در سال‌هاي آينده بودجه بازسازي و نوسازي ناوگان اتوبوسراني به‌گونه‌اي تنظيم شود كه كل اعتبارات اين بخش 100درصد تخصيص يافته تلقي شود. همچنين اعضاي شوراي شهر تهران با درنظر گرفتن معضل كمبود اعتبار بر لزوم همكاري دولت حداقل در قالب تأييد فاينانس و اعتبارات خارجي براي شهرداري تهران پافشاري كردند، آنها در عين حال خواستار اين بودند كه موضوع توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومي اعم از مترو و اتوبوس در اولويت بودجه‌اي و برنامه‌اي سال آينده شهرداري تهران قرار گيرد.

  • استعفاي نايب رئيس شورا

مرتضي طلايي ظهر ديروز پس از پايان جلسه در جمع خبرنگاران از استعفاي خود خبر داد. به گفته وي دليل اين كار برخورد هيأت رئيسه شوراي شهر با شوراياران بوده‌است. نايب رئيس شوراي شهر تأكيد كرد: هيچ عذري براي حذف شوراياري‌ها قابل قبول نيست. به گفته طلايي قرار بود ديروز يكي از دبيران شوراياري مناطق گزارش خود را ارائه كند كه با اين امر موافقت نشد.

  • تذكرات اعضاي شوراي شهر

علي صابري و برنامه وبودجه : از شهردار تهران براي تعيين گروه مشورتي شهر دسترس‌پذير تشكر مي‌كنم. با توجه به تعهداتي كه در بودجه مناسب‌سازي معابر شهري ايجاد شده از اعضاي شورا و شهرداري مي‌خواهم كه به تحقق شهر دسترس‌پذير كمك كنند.

احمد دنيامالي عمران و حمل‌ونقل (رئيس) : از اعضاي شوراي شهر تهران مي‌خواهم در فرصت 20ماهه كه تا پايان دوران خدمت برايمان باقي مانده به‌دنبال اجرايي كردن ايده‌آل‌هايي باشيم كه در شروع فعاليت‌مان با حرارت آنها را مطرح كرده بوديم. به همين دليل لازم است جلسات سروقت و منظم‌تر از هميشه تشكيل شود. از طرفي آمار تخلفات راهنمايي و رانندگي در شهر تهران بسيار بالاست. در سال93 بنا بر اعلام پليس راهنمايي، شهروندان تهراني حدود 382ميليارد تومان جريمه پرداخت كردند. از دولت مي‌خواهم براساس قانون سهم 60درصدي شهرداري از اين محل را پرداخت كند. از طرفي در خيلي از چهارراه‌ها عوامل پليس راهور به‌صورت دستي چراغ‌ها را مديريت مي‌كنند ولي دوربين‌ها براي مردم ثبت تخلف مي‌كنند كه اين تضييع حق شهروندان است.

اقبال شاكري عمران و حمل‌ونقل : به شهرداري منطقه22 و سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي تذكر مي‌دهم كه ظرف روزهاي آينده دست از تعلل درامر شبكه آب و فاضلاب بردارند. بالاخره باران رحمت الهي غبار بي‌تدبيري را فرونشاند اما كميته اضطرار آلودگي هوا در غبار بي‌مسئوليتي‌ها تشكيل نشد.طرح كاهش (LEZ) در غبار اختلافات سليقه پليس بلاتكليف مانده، طرح‌هاي اقتصادي براي تعويض و نوسازي خودروهاي فرسوده و تاكسي‌ها زير غبار بي‌تدبيري دولت در تخصيص تسهيلات و فروش 110هزار خودرو بي‌كيفيت و در پاركينگ مانده، دفن شد. بنابراين تا قبل از اينكه قله دماوند در غبار بي‌تدبيري‌ها مدفون نشده، دولتمردان و مسئولان كشوري، وزارت اقتصاد و بانك مركزي كاري انجام دهند.

مجتبي شاكري فرهنگي و اجتماعي : من تقاضا دارم از مطرح كردن هيجاني مسائل مربوط به آسيب‌هاي اجتماعي پرهيز شود و آرامش جامعه را برهم نزنيم.معاونت فرهنگي واجتماعي شهرداري تهران ماموريت داشت تا ظرف 6‌ماه براساس لايحه‌اي كار تفكيك ماموريت‌هايش از سازمان فرهنگي و هنري را ارائه كند. الان 2ماه از اين فرصت گذشته و هنوز اقدامي نشده است. در مورد توافق حسابرسي يكپارچه هم به‌نظرم اساسي‌ترين وظيفه شورا در كنار طرح‌ها و لوايح بحث نظارت است و نبايد ناظر در اعمال نظارت با مجري به توافق برسد. به‌نظرم تشكيل كميته حسابرسي كه درآن 4نفر مجري و 3نفر از شورا باشد به منزله تنزل شوراست.

عليرضا دبير برنامه و بودجه(رئيس) : در پاسخ به مجتبي شاكري: توافق انجام شده بين شورا و شهرداري در مورد انتخاب حسابرس مشترك مستقل به نفع شوراست. درست است كه در اين كميته 4نفر از شهرداري عضو هستند اما حتي يك نفرشان در حد معاون شهردار هم نيست. درحالي‌كه رياست اين كميته با رئيس كميسيون برنامه و بودجه و دبيرخانه آن هم در شوراست. با اين توافق حسابرس به‌طور دائم در شهرداري مستقر مي‌شود و به همه اسناد دسترسي خواهد داشت. اين تفاهمنامه درخصوص سازمان‌ها و شركت‌هاي شهرداري است و بودجه شهرداري به‌طور مستقيم تنها توسط شورا مورد حسابرسي قرار مي‌گيرد.

محمد حقاني سلامت و محيط‌زيست : معتقدم طرح ساماندهي دستفروش‌ها خطرناك است و حالت رسميت دادن به اينهاست درحالي‌كه طبق بند20 ماده 55 شهرداري‌ها سد معبر و اشغال پياده‌رو خلاف قانون است. براساس قانون مجازات اسلامي نيز هر فردي اقدام به تصرف و مزاحمت در شوارع عمومي كند تا يك سال حبس و يك ميليون و 300هزار تومان جريمه محكوم مي‌شود. اين حق‌الناس است. البته دستفروشي زاييده فقر و بي‌عدالتي است اما به‌نظرم به‌جاي اين طرح با همكاري دولت و سازمان بهزيستي بايد به جاي ساماندهي فكري اساسي براي اينها كرد.

مهدي چمران رئيس شورا : در تأييد اظهارات حقاني: كاملا درست است. ان‌شاءالله شهرداري به جاي ساماندهي دستفروش‌ها كار جمع‌آوري آ‌نها را دنبال كند، چون هرچه ما ساماندهي آنها را دنبال كنيم شاهد خالي‌تر شدن شهرها و روستاها و مهاجرت آنها به سمت تهران خواهيم بود.