معصومه آباد: ۶ سال است که از برگزاری نخستین نمایشگاه ارگانیک در شهر تهران می­‌گذرد درحالی‌که هنوز مهر تردید و سکوت از افکار عمومی که یک چشم­شان به لب تعاریف است و یک چشم دیگرشان به جیب خود، شکسته نشده است.

در دنيايي كه سالانه 36ميليون نفر بر اثر ابتلا به بيماري­‌هاي قلبي- عروقي، سرطان­‌ها، ديابت و بيماري­‌هاي تنفسي جان خود را از دست مي­‌دهند، مسئله تغذيه سالم به‌عنوان شاهراه اساسي دركنترل و پيشگيري از ابتلا به بسياري از بيماري­‌ها محسوب مي‌شود. اين روزها روند ابتلا به بيماري سرطان در جامعه رو به رشد است و تغذيه نامناسب با ارزش غذايي پايين به رواج اين نوع بيماري‌ها دامن زده است؛ بيماري‌هايي كه هزينه‌هاي زيادي را بر دولت تحميل و بسياري از سياست‎هاي كلان را به اين موضوع معطوف كرده است. نكته قابل تامل ديگر سهم پر رنگ دست­­‌هاي دولت براي كاشت بذر همين بيماري‌­ها در دامان جامعه با اعطاي يارانه، تسهيلات بانكي و وام‌­هايي با بازپرداخت طولاني مدت براي تأمين كودهاي شيميايي به كشاورزان و شراكت در بمباران شيميايي كشور است.

اين­ در حالي است كه به جاي حمايت از محصولات ارگانيك و سالم شاهد آن هستيم كه تفاهمنامه‌هاي اعجاب انگيزي در دولت با كشورهاي ديگر نظير فرانسه براي صادرات محصولات ارگانيك ايران و واردات محصولات دستكاري شده ژنتيك مي‌شود. هجوم سونامي سرطان در كشور، هزينه‌هاي بالا براي درمان بيماري‌هاي سرطاني و آلوده شدن روز­افزون منابع آبي و خاكي كشور ازجمله دلايلي است كه بيش از پيش لزوم توجه جدي به توسعه توليد و مصرف محصولات ارگانيك را محرز مي­‌دارد. چنانچه رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز در فرمايشاتشان بر كار و تلاش جدي و پيگيري مستمر در حل مسائلي همچون آلودگي هوا در كلانشهرها و همچنين كمبود آب و فرسايش خاك، تأكيد كردند. محصولات ارگانيك بر پايه 4اصل سلامت، عدالت، مراقبت و اكوسيستم توليد و عرضه مي­‌شوند كه در نتيجه پاكسازي هوا، آب، خاك و بدن ازسموم شيميايي را در بر خواهد گرفت.

پاكسازي هوا، آب، خاك و بدن از مواد شيميايي، پرهيز از روش‌هاي تراريخته در توليد موادغذايي و حمايت از توليدات را مي‌توان از دلايل حمايت استفاده از محصولات ارگانيك برشمرد. متأسفانه وضعيت نابسامان توليد محصولات كشاورزي با كودها و سموم ­شيميايي، آلودگي­‌هايي را در خاك، آب و حتي جسم مردم تزريق كرده كه بي­‌شباهت با بمباران شيميايي دشمن در منطقه سردشت كه جان 110نفر از هموطنانمان را گرفت و هزاران نفر را مسموم كرد، نيست. از سوي ديگر از آنجا كه هنوز هيچ‌گونه اهرم نظارتي و بازدارنده‌­­اي براي ورود محصولات ارگانيك وجود ندارد، هر لحظه امكان آن مي‌رود كه محصولات غيرارگانيك به­‌راحتي با عنوان ارگانيك وارد بازار شوند. هم‌اكنون تنها سازمان استاندارد، استاندارد ملي ارگانيك 11هزار را تدوين كرده، اما هنوز امكان ارائه گواهينامه و لوگوي اعتبار ميسر نشده است. از اين‌رو لازم است تا قوانين مرتبط در حوزه توليد و عرضه محصولات ارگانيك تدوين شود.

کد خبر 318963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha