مجید حاتمی: مسابقات کشتی آزاد قهرمانی بزرگسالان جهان با پایان یافتن رقابت‌های 6 وزن کشتی فرنگی، در شهر باکو آغاز شد.

پیکارهایی دیدنی و جذاب که به گواه اکثر کارشناسان، نسبت به کشتی فرنگی علاقه‌مندان بیشتری دارد.

مصاف بیش از 60 کشور جهان که در این بین جدال ستارگان کشورهای صاحب‌نام مثل روسیه، کوبا، ایران، آمریکا، بلغارستان، گرجستان و ... گرمای خاصی به فضای مسابقات خواهد بخشید.

برای ایران به عنوان یکی از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی، هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست و مردم در انتظار تکرار و یا بهبود عنوان نایب‌قهرمانی تیم‌ملی کشتی آزاد در سال گذشته هستند.

این توقع و حساسیت قطعاً دوچندان می‌شود چه امسال یک کاپیتان صاحب‌نام و قهرمان باسابقه به نام علیرضا حیدری سکان هدایت کشتی ما را در دست گرفته و همه چیز زیرنظر او و منصور برزگر تدوین و برنامه‌ریزی شده است.

حالا علیرضا حیدری در آستانه یک آزمون سخت و دشوار قرار گرفته که می‌تواند آینده ورزشی او را تعیین کند علاوه بر این حیدری یک وظیفه سخت‌تر را بر دوش خود احساس می‌کند و آن هم کسب سهمیه‌های المپیک در هر هفت وزن از اولین آوردگاه توزیع سهمیه المپیک است.

او باید برای موفقیت در پکن، با 7 سهمیه از باکو خارج شود و این یعنی 2 روز جدال سخت و طاقت‌فرسا برای ایران.

در وزن 55 کیلوگرم تقی داداشی که البته امتحان خود را قبلاً پس داده همچنان بهترین آزادکار وزن اول کشتی ایران است. او تجربه حضور در 2 دوره رقابت‌های جهانی را دارد و باید دید که آیا می‌توان با این تجربه و کمی دقت در مبارزات دورهای نخست، طلسم 6 سال بی‌مدالی ما در حضور دلشاد منصوراف از ازبکستان، بسیک کودوخوف از روسیه و رادوسلاو ولیگف از بلغارستان را بشکند.

در وزن 60 کیلوگرم اولین امید تیم ایران برای کسب مدال به روی تشک خواهد رفت. مراد محمدی برای سومین سال پیاپی در رقابت‌های جهانی کشتی خواهد گرفت. او در 2 دوره گذشته پای ثابت سکوی این وزن بوده و سال گذشته با افتخار تنها مدال طلای تیم کشتی آزاد را از مسابقات جهانی کسب کرد.

مراد محمدی بهتر از هرکسی می‌داند که امسال به مراتب کار سخت‌تری پیش‌رو دارد و از قدیم گفته‌اند حفظ قهرمانی سخت‌تر از کسب آن است. او می‌داند که اگر برخلاف سال گذشته با قرعه مناسبی روبه‌رو نشود مقابل ماولت باتیروف روسی و قهرمان المپیک آتن کارش گره خواهد خورد.

در وزن 66 کیلوگرم، حسن طهماسبی، یک کشتی‌گیر پرافتخار و شناخته شده در آسیا که برای اولین بار مبارزه روی تشک‌های مسابقات جهانی را تجربه می‌کند. اندام ورزیده و دستان بلند او در عین اینکه می‌تواند برایش دردسرساز باشد از سوی دیگر می‌تواند بهترین ابزار برای اجرای فنون بکر در این وزن ایربک فارنیف قهرمان نامدار جهان از روسیه در سال 2003 دوباره به صحنه مسابقات برگشته و جانشین ماخاچ مرتضی علی‌اف شده است.

بیل زادیک قهرمان سال گذشته جهان از آمریکا هم خانه‌نشین شده و جای خودش را به یک کشتی‌گیر جوان داده است. غیبت سراخیم بارزاکوف بلغاری، مهم‌ترین حادثه این وزنی است.

وزن 74 کیلوگرم، علی‌اصغر بذری، نایب قهرمان سال گذشته جهان که باز هم افتخار پوشیدن دوبنده تیم ملی در مسابقات جهانی نصیبش شده. او حالا در 74 کیلوگرم به یک مدعی جدی تبدیل شده که امسال یک حریف سخت و مقتدر به نام ماخاچ مرتضی علی‌اف را در مقابل دارد.

کشتی‌گیری که جانشین سایتی‌اف سلطان بلامنازع کشتی جهان در این وزن شده. ابراهیم آلداتوف مدافع عنوان قهرمانی از اوکراین هم دیگر مدعی جدی این وزن است.

در 84 کیلوگرم رضا یزدانی، یک دلاور تمام‌عیار و کشتی‌گیر حرفه‌ای از جویبار، پایتخت کشتی ایران. او سال گذشته در چین به ساجیدوف باخت و سوم شد، امسال در باکو دیگر ساجیدوف نیست اما یک کشتی‌گیر با بدن عجیب و فن‌نخور به نام گئورگی کتویف نماینده روس‌هاست که یک بار رضا یزدانی را در جام جهانی از لب تیغ گذرانده و حالا مصاف این 2 کشتی‌گیر آکنده از بوی انتقام است.

میندورا شویلی قهرمان و نایب‌قهرمان جهان از گرجستان، جو ویلیامز از آمریکا و تاراس دانکو از اوکراین مدعیان دیگر این وزن هستند، اما رضا یزدانی واقعاً بوی طلا می‌دهد. او در مسابقات انتخابی نشان داده که حتی اگر ابرویش پاره شود و خون صورتش را فرا بگیرد، باز هم کشتی می‌گیرد و یک قدم عقب نمی‌گذارد، فقط کافی است هوشیار کشتی بگیرد و یک مبارزه را تا آخرین ثانیه جدی تلقی کند.

در وزن 96 کیلوگرم، سعید ابراهیمی که جانشین کاپیتان علیرضا حیدری شده و باید ثابت کند که می‌تواند مثل حیدری مدعی جدی در این وزن باشد. سعید ابراهیمی قهرمان آسیاست و برای اولین بار در مسابقات جهانی کشتی می‌گیرد. هر چند دو بنده تیم‌ملی را خیلی دیر به دست آورده ولی اگر سعی کند تکنیکی کشتی بگیرد تا نیازی به قدرت و زور زیاد نداشته باشد، می‌تواند پیروز میدان باشد.

جدی‌ترین مدعی این وزن هم حاجی مراد گاتسالوف روس و قهرمان صاحب‌نام جهان و المپیک است که در کنار گئورگی گوگشیلیدزه از گرجستان، بخت اول قهرمانی در این وزن محسوب می‌شوند.

وزن آخر و 120 کیلوگرم، فردین معصومی یکی دیگر از شانس‌های کسب مدال، یک کشتی‌گیر با بدن منعطف و قدرت بدنی بالا که قصد دارد رنگ مدال برنز سال گذشته‌اش را عوض کند. فردین معصومی برای اینکه بتواند پشتک‌های رویایی‌اش را مقابل دیدگان مردم باکو به نمایش بگذارد، یک حریف استثنایی و جدی به نام آرتور تایمازوف از ازبکستان را پیش‌رو دارد که یک بار در دوحه به او باخته است.

تایمازوف بخت اول قهرمانی است از سوی دیگر بلال ماهوف روسی و قهرمان جوانان جهان هم جایگزین کور ماگمدوف ملی‌پوش باسابقه رو‌س‌ها شده. او علیرضا رضایی نایب قهرمان المپیک آتن را هم برده و کشتی‌گیر خطرناکی است که باید معصومی مراقب او باشد.