همشهری آنلاین: گروهی از دانشجویان داوطلب از ۲۸۷ دسامبر تا ۱۳ فوریه به گروهی از کارگران در فنلاند کمک خواهند کرد تا بلند‌ترین پل یخی جهان را بنا کنند، پلی به طول ۶۴ متر و به پهنای ۴ متر.

براساس گزارش ديسكاوري، قرار است اين پل با كمي تغييرات هنري براساس يكي از طرح‌هاي لئوناردو داوينچي ساخته شود كه در سال 1502 كشيده شده‌است. اين طرح به پلي تعلق دارد كه زماني قرار بود روي تنگه بسفر در شمال غرب تركيه بنا شود،‌اما هرگز ساخته نشد.

اين پروژه بين‌المللي كه با همكاري دانشجويان دانشگاه آيندهوون انجام مي‌شود، سومين نمونه در نوع خود به شمار مي‌رود. در گذشته دانشجويان پروژه‌هاي ساخت بزرگترين گنبد يخي و مرتفع‌ترين گنبد يخي جهان را آغاز كردند.

بناي اين پل علاوه براينكه تمريني براي كار گروهي و استقامت به شمار مي‌رود،‌ بلكه رقابتي با زمان است. متوقف‌سازي عمليات بناي پل در هر زماني به دليل دماي به شدت پايين هوا منجر به منجمد شدن تجهيزات كار خواهد شد. از اين رو كارگران بايد به صورتي نوبتي كار كنند تا عمليات ساخت 24 ساعته و در هر هفت روز هفته در جريان باشد.

براي ساخت اين پل زيبا از ماده‌اي تركيبي از آب و نوعي فيبر كاغذي استفاده خواهد شد. زماني كه اين تركيب منجمد مي‌شود،‌ استقامت آن سه برابر و سختي آن 10 برابر بيشتر از يخ عادي مي‌شود.

محققان قصد دارند اين تركيب را روي بالن بزرگي بپاشند كه قرار است قالبي براي اين پل باشد كه از شكلي گنبدي برخوردار است. سپس با خالي كردن باد بالون پس از انجماد ماده تركيبي، بناي اصلي پل به شكل يك گنبد بزرگ به جا خواهد ماند.

پس از تكميل پل و انجام آزمايش‌هاي ايمني براي تحمل وزن خودرو،‌ از آن به عنوان پل عابر پياده استفاده خواهد شد و در فصل بهار با ذوب شدن پل،‌از فيبرهاي كاغذي به جا مانده به عنوان كود استفاده خواهد شد.