تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۱

همشهری دو - الهام فیروزبخت: دزدگیر ماشین یکی از پدیده‌های پیچیده و جالب سال‌های اخیر است.

درحالي‌كه عده‌اي اين دستگاه را وسيله‌اي ضروري به‌حساب مي‌آورند، عده‌اي ديگر آن را غيرضروري مي‌دانند كه هيچ اهميتي در بالا بردن امنيت اتومبيل‌شان ندارد. اما هر چيزي حساب و كتاب و كاربرد خاص خودش را دارد و البته با محدوديت‌هايي هم مواجه است. آنچه به‌عنوان دزدگير مي‌شناسيم، در واقع يك سيستم امنيتي اتومبيل است كه در صورت روي‌دادن برخي اتفاق‌ها، مي‌تواند به صاحب اتومبيل يا عابران نزديك خبر بدهد كه اتفاقي نامعمول افتاده است. به اين ترتيب ممكن است دزدگير نتواند واقعا جلوي دزديده‌شدن اتومبيل را بگيرد ولي در اين فرايند مي‌تواند تأخير ايجاد كند. هر سيستم امنيتي نيز، هرچقدر هم كه پيشرفته باشد ممكن است حفره‌هايي داشته باشد و نتواند امنيت را صددرصد و به‌طور كامل برقرار كند. با توجه به كمبود پاركينگ در شهرهاي بزرگ و متوسط و ماندن اتومبيل در محيط‌هاي عمومي در بيشتر ساعات روز، به هر حال نصب دزدگير همواره كار عاقلانه‌اي است. در هر صورت اگر مي‌خواهيد براي اتومبيل‌تان دزدگير بخريد، مطلب امروز ما را مرور كنيد و با نكته‌هاي خريد و قيمت اين محصول بيشتر آشنا شويد.

  • نكته‌هايي درباره نصب

دزدگيرهايي كه برند معتبري دارند، معمولا از طرف نمايندگي‌ها و مراكز فروش معتبري هم عرضه مي‌شوند كه دزدگير را به‌صورت رايگان روي خودرو نصب مي‌كنند. بعضي از اين دزدگيرها شامل ضمانت سرقت نيز مي‌شوند.
نكته ديگر اينكه دزدگير را بايد در قسمتي از اتومبيل نصب كرد كه جلوي ديد نباشد و دسترسي به آن به آساني صورت نگيرد و به قول معروف، دم‌دست نباشد. نصاب‌هايي كه تخصص لازم را داشته باشند، حتما چنين نكته‌اي را رعايت خواهند كرد.

براي نصب دزدگير، حتما به مراكزي مراجعه كنيد كه سابقه خوبي در اين كار داشته باشند. به‌ويژه اگر ماشين‌تان را تازه خريده‌ايد. نصب دزدگير نيازمند شناختن دقيق سيم‌كشي داخلي اتومبيل است و اگر كسي بدون داشتن اين تخصص بخواهد دزدگير نصب كند، ممكن است به سيم‌كشي اتومبيل آسيب بزند و حتي آن را از گارانتي خارج كند.

بيش از 90درصد دزدگيرها را مي‌توان روي هر ماشيني نصب كرد. اما مواردي هم هست كه ممكن است يك مدل دزدگير خاص، روي اتومبيل خاصي نصب نشود. بيشتر سازندگان دزدگير، استانداردهاي ساخت اتومبيل‌ها را مي‌دانند و در ساختن محصول‌شان، به اين استانداردها توجه مي‌كنند. اما اگر اتومبيل خاصي داريد، حتما قبل از انتخاب مدل دزدگير، دقت كنيد كه آن دزدگير با اتومبيل‌تان سازگار باشد.

  • دزدگيرها دزد را‌ نمي‌گيرند!

بعد از خريد و نصب دزدگير ممكن است خيال‌تان از بابت دزدها بيش از حد راحت شود و اتومبيل‌تان را هر جا كه گير آمد، به حال خودش رها كنيد. پيشنهاد ما اين است كه اين كار را نكنيد! دزدگيرها، هر چقدر هم كه قوي و باكيفيت باشند، نمي‌توانند جلوي دزدهاي چيره‌دست را بگيرند. دزدگيرها مي‌توانند در روند كار اين افراد اخلال ايجاد كنند يا اينكه دزديده‌شدن اتومبيل را كمي طولاني‌تر كنند. پس اگر دزدگير آخرين مدل هم نصب كرديد، باز هم مثل هميشه مراقب اتومبيل‌تان باشيد و جوري رفتار كنيد كه انگار خبري از دزدگير نيست.

  • مراقب برندهاي تقلبي باشيد

دزدگير از آن دسته كالاهايي است كه نمونه‌هاي تقلبي آن در بازار زياد است. نمونه‌هاي تقلبي معمولا با برندي شبيه به برند اصلي توليد مي‌شوند و قيمت كمتري دارند. برندهاي تقلبي ممكن است تنها در يك حرف (مثلا e به جاي i) با برند اصلي فرق كنند و لازم است پيش از اقدام به خريد، حتما برند اصلي را بشناسيد و جعبه محصولي را هم كه انتخاب مي‌كنيد، پيش از نصب ببينيد.

  • انواع دزدگير

دزدگير هم مانند هر چيز ديگري نوع و رده‌بندي دارد. در بازار فعلي ايران، دزدگيرها را مي‌توان به 3رده جداگانه تقسيم‌بندي كرد؛ دزدگير ساده، دزدگير سيم‌كارت‌خور و دزدگير تصويري.

الف: دزدگيرهاي ساده

دزدگيرهاي ساده، همانطور كه از نامشان پيداست، ساده‌ترين نوع دزدگيرها هستند و صداي هشدار تقريبا يكساني دارند. به همين دليل ممكن است نتوانيد تشخيص بدهيد صداي دزدگير مربوط به ماشين شماست يا ماشين همسايه. همچنين ممكن است نتوانيد بفهميد صداي دزدگير به‌خاطر خوردن توپ بچه‌هاي محل به بدنه اتومبيل‌تان بوده يا اينكه آقاي دزد مشغول باز كردن در اتومبيل است.

ب: دزدگيرهاي تصويري

دزدگيرهاي تصويري، اطلاعات بيشتري را مي‌توانند در اختيارتان بگذارند. كنترل از راه دور يا همان ريموت كنترل اين نوع دزدگيرها، نمايشگر كوچكي روي خودشان دارند كه وضعيت كلي ماشين را مشخص مي‌كند. با استفاده از اين نمايشگر كوچك، مي‌توانيد بفهميد ماشين‌تان ضربه خورده، درش باز شده، كاپوتش بلند شده يا اينكه صندوق عقب آن باز شده است. بُرد اين كنترل از راه دور مي‌تواند تا 3كيلومتر هم برسد. مدل‌هاي پيشرفته‌تر اين نوع دزدگيرها امكانات و قابليت‌هاي ديگري هم دارند كه ممكن است در برخي موارد كاربردي باشد. مثلا بعضي از اين دستگاه‌ها به دما هم حساسند و اگر دماي اتومبيل از حد خاصي بالاتر برود، صاحب آن را خبر مي‌كنند. برخي ديگر به نوعي برچسب هوشمند مجهز هستند كه روي شيشه نصب مي‌شود. فايده اين برچسب اين است كه مي‌توانيد كدي ضربه‌اي (شبيه به علائم مورس) به آن بدهيد و در صورت گم شدن ريموت يا جا ماندن آن، مي‌توانيد با وارد كردن اين كد ضربه‌اي از روي شيشه، در اتومبيل‌تان را باز كنيد.

ج: دزدگيرهاي سيم‌كارت‌خور

دزدگيرهاي سيم‌كارت‌خور، همانطور كه از نامشان پيداست، مي‌توانند از طريق گوشي موبايل با صاحب اتومبيل ارتباط برقرار كنند. بنابراين در تئوري، محدوديت فاصله بين خودرو و صاحب آن وجود ندارد. اما دقت داشته باشيد كه اين نوع دزدگيرها ممكن است در عمل با اپراتورهاي تلفن همراه به خوبي سازگار نباشند و در برخي منطقه‌ها (نقطه‌هاي كور و جاهايي كه پوشش شبكه موبايل وجود ندارد) ممكن است به خوبي كار نكنند. اين نوع دزدگيرها قابليت‌هاي منحصر به فردي دارند مثلا اگر كسي در اتومبيل‌تان را باز كند، دزدگير به تلفن همراه‌تان زنگ مي‌زند و شما را باخبر مي‌كند. همچنين اگر كليد اتومبيل را جا بگذاريد، مي‌توانيد به دزدگير آن زنگ بزنيد تا در ماشين را براي‌تان باز كند.

  • آشنايي با رده‌هاي قيمتي

دزدگيرها انواع گوناگوني دارند و امكانات و قابليت‌هاي آنها با هم فرق مي‌كند. قيمت آنها هم بنا به كيفيت ساخت، امكانات و كشور سازنده، فرق دارد. دزدگيرها معمولا قيمتي بين 100تا 500هزار‌تومان دارند. دزدگيرهاي ساده قيمت‌هاي پايين‌تري دارند و هرچه قابليت‌ها و امكانات دزدگير بيشتر شود، قيمت آن هم بالاتر مي‌رود. بهترين انتخاب براي يك اتومبيل نو هم مي‌تواند يك دزدگير تصويري با قيمت معقول باشد كه هم امكانات امنيتي مناسبي داشته باشد و هم كيفيتي پذيرفتني.

حدود 100هزار تومان
ارزان‌‌ترين دزدگيرهايي كه مي‌توانيد پيدا كنيد، بين 90تا 100هزارتومان قيمت خواهند داشت. مطمئنا مي‌توانيد دزدگيرهايي با قيمت‌هاي كمتر هم بيابيد، اما پيشنهاد مي‌كنيم سراغ آنها نرويد و پول‌تان را دور نريزيد. دزدگيرهاي 100هزار توماني، ساده‌ترين نوع دزدگيرها هستند و امكاناتي مانند ريموت تصويري ندارند. در اين رده مي‌توانيد دزدگيري با مشخّصات و امكانات زير پيدا كنيد:
امكانات و ويژگي‌ها:
4دكمه / بدون تصوير/ صندوق‌پران/ بُرد يك كيلومتري/ قفل كودك
حدود 200هزار تومان
در اين رده هم نمي‌توانيد به راحتي دزدگير تصويري با برند معتبر پيدا كنيد، گرچه اين رده از دزدگيرها قابليت‌ها و امكانات بيشتري در اختيارتان مي‌گذارند. امكانات دزدگيري در اين رده از اين قرار است:
امكانات و ويژگي‌ها:
بدون تصوير/ صندوق‌پران / بُرد بالا / قفل كودك / خاموش كردن اتومبيل در صورت سرقت / فعال شدن فلاشر هنگام ترمز شديد / باز كردن در از طريق كد
حدود 300هزار تومان
ارزان‌قيمت‌ترين دزدگيرهاي تصويري را مي‌توانيد در اين رده پيدا كنيد. دزدگيرهاي تصويري اين رده كيفيت مناسبي دارند و امكانات امنيتي بيشتري در اختيارتان مي‌گذارند. در اين رده مي‌توانيد دستگاهي با امكانات و ويژگي‌هاي زير بيابيد:
امكانات و ويژگي‌ها:
ريموت تصويري / برد بالا / صندوق‌پران / قفل كودك / شارژر / شوك سنسور
400تا 500هزار تومان
دزدگيرهايي كه بالاتر از رده 400هزار تومان قرار مي‌گيرند، دستگاه‌هاي لوكسي محسوب مي‌شوند كه در كنار امكانات امنيتي پايه و كيفيت خوب، قابليت‌ها و امكانات ديگري در اختيار صاحب اتومبيل مي‌گذارد كه برخي از آنها كمتر جنبه كاربردي دارد. در اين رده مي‌توانيد دزدگيري با مشخصات و امكانات زير پيدا كنيد:
امكانات و ويژگي‌ها:
تصويري/ ال‌سي‌دي ريموت باريك و باكيفيت/ مشخص كردن مدت‌زمان روشن بودن اتومبيل / نمايشگر دماي داخل اتومبيل / استارت خودكار / سيستم خنك‌كننده موتور اتومبيل / امكان استفاده از يك ريموت براي 2 اتومبيل / امكان فعال شدن قفل مركزي بدون ريموت و از طريق كد