به گزارش ایرنا، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا گفت: هر موتورسیکلت 4 تا 5 برابر یک خودروی استاندارد تولید آلایندگی دارد و با در نظر گرفتن تعداد موتورسیکلتهای در حال تردد به ویژه در کلانشهرهای آلوده، ساماندهی و جایگزینی موتورسیکلتهای کنونی با موتورهای برقی از ضروریات است.
وی با اشاره به تضمین رعایت استاندارد یورو 3 در موتورسیکلت های انژکتوری افزود: جایگزین موتورسیکلتهای کاربراتوری، موتورسیکلتهای برقی و انژکتوری است.
وی با اشاره به قیمت بالای موتورسیکلتهای برقی تاکید کرد: به منظور ترغیب بهرهبرداران برای خرید و استفاده از موتورسیکلتهای برقی نیازمند مشوقهای تشویقی و بستههای حمایتی هستیم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: فرصت ارائه شده به تولیدکنندگان موتورسیکلت، جهت تنظیم و تطبیق شرایط آنها برای حذف تولید موتور کاربراتوری است.
متصدی ضمن تاکید بر عزم دولت و سازمان حفاظت محیط زیست برای حذف موتورسیکلتهای کاربراتوری و جایگزینی آنها گفت: به همین دلیل سود واردات تمام قطعات موتورسیکلتهای برقی هیبریدی صفر شده است.
وی تصریح کرد: جمعبندی تصمیمات اتخاذ شده در این کارگروه، در هیات دولت به عنوان مصوبه حوزه موتورسیکلتها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
همچنین امیرحسین قناتی مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری، گفت: به رغم تلاشهای صورت گرفته برای استانداردسازی موتورسیکلتهای کنونی و تعیین 27 شاخص و ضابطه که بدون رعایت آنها از سوی تولیدکنندگان، شمارهگذاری موتورسیکلتها صورت نمیگیرد، بازهم نمیتوانیم موتورسیکلت کاربراتوری را گزینه مناسبی برای تردد در شهرها بدانیم.
وی ضمن تاکید بر این که تعهد باید قابل انجام باشد، افزود: پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری از ابتدای مهرماه 95 است.
قناتی ادامه داد: برخی از اشکالات مطرح شده در بحث موتورسیکلتها مربوط به رفتار فردی و اجتماعی بهرهبرداران در استفاده از موتورسیکلت و نبود نظارت دقیق و جدی در این خصوص است.
مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که یکی دیگر از پیشنهادات مطرح شده افزایش تعرفه واردات گمرکی موتورسیکلت کاربراتوری است، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به تمام تولیدکنندگان اعلام کرده است که هیچ گونه ثبت سفارشی را در خصوص موتورسیکلت کاربراتوری نخواهد پذیرفت.
در ادامه داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اخذ مصوبه دولت برای توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری را پشتوانهای مطمئن برای به نتیجه رسیدن این موضوع دانست و گفت: در کنار این موضوع باید نحوه برخورد با موتورسیکلت های آلاینده در حال تردد کنونی هم مشخص شود.
سرهنگ احمد رستمی معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا نیز ضمن ارائه نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه، گفت: حذف فاصله تعریف شده میان توقف تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری تا توقف شمارهگذاری، اقدام موثری در کسب نتیجه بهتر است.
سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این جلسه با اشاره فناوری قدیمی و غیراستاندارد موتورسیکلتهای کاربراتوری، گفت: آلودگی صوتی و هوا ناشی از تردد این موتورسیکلتها به ویژه در تهران، در کنار آسیبها و تخلفات اجتماعی که با این وسیله نقلیه صورت میگیرد، بهرهبرداری و استفاده از آن را غیرقابل توجیه میکند.
وی ضمن اعلام آمادگی شهرداری تهران برای ارائه خدمات به موتورسیکلتهای برقی همچون ارائه برق رایگان برای شارژ باتری موتورها، تخصیص پارکینگهای خاص برای حفاظت از موتورهای گران قیمت برقی، همچنین تخصیص کمک مالی و وام بلاعوض برای خرید موتور برقی، اظهار کرد: البته در کنار موتور برقی، حمایت از دوچرخه برقی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: یکی دیگر از پیشنهادات، افزایش سختگیریها و نظارت بر معاینه فنی موتورسیکلتهای کنونی است.
وی همچنین برای حذف 10 میلیون موتورسیکلتی که در حال حاضر در حال تردد و ایجاد آلایندگی هستند، گفت: دولت میتواند با ایجاد زیرساخت و فرآیندی مشابه خروج خودروهای فرسوده، به حذف این موتورسیکلتها پس از توزیع موتور برقی اقدام کند.
تشکری هاشمی یادآوری کرد: یکی از مهمترین دستورالعملهای جلسه دی ماه شورای عالی ترافیک، تدوین دستورالعمل سختگیرانه برای ساماندهی موتورسیکلتها است.
مهدی نیکدار رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نیز گزارشی از روند خروج خودرهای فرسوده ارائه داد و گفت: یکی از مهمترین اقدامات در سال جاری، اسقاط وانت باری، مینیبوس، اتوبوس، کامیونهای سبک، متوسط، سنگین و کشنده است.
وی افزود: با توجه به میزان آلایندگی بالای وسایل نقلیه سنگین و معادلسازیهای صورت گرفته در این زمینه، این اقدام بسیار تاثیرگذار و مهم خواهد بود و به رغم کاهش کمی تعداد اسقاطیها در سال جاری، به لحاظ کیفی، ارقام بزرگتر شده است.
نمایندگان وزارتخانههای راه و شهرسازی، نفت، سازمان ملی استاندارد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، معاون فنی مهندسی پلیس راهور از دیگر حاضران در این جلسه بودند که به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
الزام نهادهای بهرهبردار از موتورسیکلتهای کاربراتوری همچون شرکت پست و شهرداری به استفاده از موتور برقی و حذف موتورسیکلت کاربراتوری، توجه به میزان کربن تولید شده توسط موتورسیکلت کاربراتوری با توجه به رتبه ایران در تولید گازهای گلخانهای، زمانبر بودن پذیرش اجتماعی برای جایگزینی موتورسیکلت کاربراتوری با برقی، اعلام ممنوعیت تردد موتورسیکلتهای کاربراتوری به صورت اولویتبندی در مناطق مختلف کشور، حذف رقیب ارزان قیمت (موتورسیکلت های انژکتوری) موتورهای برقی، اولویتدهی به سیستم حمل و نقل عمومی در خروج خودروهای فرسوده از جمله دیگر پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود.