دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین - المیرا صدیقی: سر و صدای زیاد در شهرها همه را کلافه می‌کند. انگار آلودگی صوتی بخشی از زندگی شهری شده‌است.

سر و صدای زیاد و در واقع همان آلودگی صوتی طولانی مدت در محل کار، قدرت شنوایی را چنان تدریجی و بدون درد و رنج از بین می‌برد که شما متوجه این زوال تدریجی نخواهید شد.

بخش‌هایی از گوش که وظیفه آنها انتقال اصواتی با فرکانس بالا است، اولین قسمتهایی هستند که دچار آسیب می‌شوند و اولین عارضه آلودگی صوتی را برایتان به ارمغان می‌آورند.

حالت زنگ زدن یا وز وز گوش در افردی که مدام در معرض صداهای بلند قرار دارند و اولین نشانه هایی است که معمولا در کارگرانی که در کارخانه های پر سر و صدا کار می‌کنند آشکار می‌شود..  و متاسفانه تحقیقات نشان داده است که در بسیاری از مواردی که فرد شنوایی خود را به دلیل آلودگی صوتی از دست می ‌دهد، درمانی برای او  وجود ندارد و وسایل کمک شنوایی تنها می‌توانند صداها را تقویت کنند اما نمی‌توانند شنوایی عادی را به فرد بازگردانند و وی برای همیشه قدرت شنوایی درست خود را از دست می‌دهد.

در کنار از دست دادن قدرت شنوایی در موارد حاد آلودگی صوتی، مشکلاتی همچون سردرد و خستگی و سوهاضمه نیز برای افراد در معرض سر و صدا بوجود می‌آید که پزشکان علت آنها را سر و صدای بیش از حد در محیط عنوان می‌کنند.

اطلاعات مفید در مورد صدا
بلندی صدا با واحدی به نام دسیبل اندازه گیری می‌شود. میزان حساسیت به صدا در هر فرد متفاوت است، اما متخصصین اعتقاد دارند که هنگامی به شنوایی آسیب می‌رسد که صدا بلندتر از 85 دسیبل باشد، که چیزی در حدود صدای یک ترافیک سنگین است که ما هر روزه با آن مواجه هستیم .

محققان در آخرین تحقیقات خود همچنین در یافته‌اند که هرچه صدا بلندتر و بیشتر باشد، شانس از بین رفتن شنوایی بیشتر است. البته طول مدت شنیدن صدا هم بسیار مهم است. برای مثال قرار گرفتن در معرض صدایی با بلندی 109 دسیبل، بیش از دو دقیقه، بسیار خطرناک است.

 اگر سر و صدا به قدری بلند باشد که شما برای اینکه صحبت کنید مجبور به فریاد زدن شوید، اگر گوشتان زنگ می‌زند یا حس می‌کنید صدا در گوشتان می‌پیچد، باید بدانید که صدا بیش از حد بلند و خطرناک است و شما در معرض خطر جدی هستید.

دقت داشته باشید که عامل صدا ، انسان و سایر موجودات زنده را از بین نمی‌برد و هرگز نمی‌تواند مرگ آور باشد اما باعث ضعف شنوایی ، ناشنوایی و ناراحتی‌های عصبی می‌شود که بیشتر در  جوامع صنعتی پدید می‌آید .این در حالی است که صدا‌های شدید کوتاه مدت در انسان باعث ناشنوایی موقت در افراد می‌شود.

اثرات آلودگی صوتی
آزمایشات روی حیوانات نشان می‌دهند که صدای به شدت 160-150 دسی‌بل برای بعضی حیوانات کشنده و مرگبار است. این حیوانات قبل از مرگ به تشنجات موضعی ، فلج و رعشه دچار می‌شوند که همین علائم در انسانها رنگ‌پریدگی و بالارفتن فشارخون است. کاهش درجه حرارت بدن و انقباض رگها بیشتر می‌شود و درجه حرارت بدن نیز کاهش می‌یابد.

از شایع ‌ترین بیماری‌های ناشی از صداهای بلند که در کارگران کارخانجات چوب‌بری که با اره کار می‌کنند بیشتر دیده می‌شود بر اثر صدای 125 بالای دسی بل است که سبب می‌شود که زمانی که  شبها کارگران به خانه برمی‌گردند انگشتان آنها سبز رنگ بعد سفید شود که علائم بیماری وازواسپاستیکاست. در این بیماری انقباض رگها و نارسایی در جریان خون عارض می‌شود و بیماری انگشتان مرده هم نام گرفته است.

برای عدم ابتلا به هر کدام از این نشانه‌ها و علائم بهتر است سعی شود تا در حد امکان در محیطهایی که صدا بسیار بالا است حضور پیدا نکرد تا این عضو بدن را تا این حد مورد فشار و آزار قرار ندهیم و خود نیز آسیب نبینیم.

کد خبر 31069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز