همشهری آنلاین-علی شاکری: در پی انتخاب و صعود تیم ملی والیبال مردان روسیه به مرحله نهایی مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو ، تیم ملی کوبا هم در صعودی اعجاب‌برانگیز با شکست تیم پرقدرت کانادا به عنوان ششمین تیم جواز صعود به این رقابت‌ها را گرفت.

در مركز ورزشي ساويل در شهر ادمونتون کانادا،‌ کوبا توانست در سه ست پیاپی با نتایج (25-15، 25-21، 25-21) کانادا را شکست دهد.

در این بازی رولاندو سپیدا در غیاب ستارگان بزرگ کوچ کرده کوبایی مثل ویلفرودو ونرو، یوآندی لیال هیدالگو و عثمان خوآن توره‌نا با کسب 21 امتیاز، بیشترین نقش را در اين موفقيت داشت و به دنبال او عثمانی اوریارت، لوئیس سوسا و خاویر خیمنز هر کدام با 8، 7 و 6 امتیاز، به ترتیب موثرترین بودند.

در پایان این بازی رولاندو سپیدا، کاپیتان کوبا گفت: "در سال 2012 ما این شانس را در یک بازی پنج گیمه با آلمان از دست دادیم. این می‌تواند یک آغاز جدید برای والیبال کوبا باشد و من فکر می‌کنم ما یک تیم قدرتمند را شکست داده‌ایم. من فوق‌العاده خوشحالم و واقعا نمی‌دانم با چه کلماتی احساسات خود را بیان کنم."

رودولفو سانچز، مربی کوبا هم گفت: "من احساس بسیار خوبی دارم و بسیار خوشحال هستم. ما با یک رقیب قوی رو به رو بودیم. ما مطالعه خوبی روی حریف داشتیم و دفاع‌های قدرتمند کلید پیروزی ما بود.این موفقیت واقعا برای والیبال کوبا مهم بود و من از عملکرد پسرانم بسیار خوشحال هستم.

قبل از کوبا تیم‌های برزیل میزبان، آمریکا و ایتالیا از جام جهانی ژاپن، آرژانتین از آمریکای جنوبی و روسیه از اروپا به مرحله نهایی راه یافته بودند.

به این ترتیب کانادا همانند مسابقات انتخابی المپیک 2004 آتن یکی از 7 حریف ایران برای راه‌یابی به المپیک شده است.

به غیر از کانادا تیم‌های ملی ژاپن،استرالیا و چین از آسیا به همراه ونزوئلا از آمریکای جنوبی و فرانسه و لهستان از قاره اروپا دیگر حریفان تیم ملی ایران هستند.

رقابت‌های انتخابی المپیک با حضور تیم‌های یاد شده اواخر اردیبهشت ماه سال 95 در توكيو برگزار می‌شود.