به گزارش مهر، نشست رسانهای سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر صبح امروز سه شنبه ۲۲ دی ماه با حضور سعید اسدی دبیر جشنواره و دیگر مدیران بخشهای مختلف این رویداد هنری در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر فجر برگزار شد.
در ابتدای این نشست، امیر اسمی مدیر بخش پوستر و هویت بصری جشنواره عنوان کرد: امسال در این بخش سه بخش عمده خواهیم داشت که شامل گرافیک در اجراهای جشنواره، بخش غیررقابتی هویت بصری در گروه های تئاتر که به صورت نشست برگزار می شود و بخش اصلی مسابقه پوستر خواهد بود. در بخش اصلی مسابقه پوستر ۲۴۰ اثر در دو بخش پوسترهای تئاتر و رویدادهای مرتبط با تئاتر پذیرفته شده که ۱۹۴ اثر در بخش پوستر تئاتر و ۴۶ اثر در بخش دیگر به رقابت می پردازند.
اسمی به معرفی هیات داوران این بخش پرداخت و گفت: داوران این بخش از جشنواره از هنرمندان شناخته شده عرصه پوستر و گرافیک هستند که اسامی شان عبارتند از: رنه وانر از سوئیس، قباد شیوا، کامبیز درمبخش، کاری پیپو از فنلاند، گیته کت از دانمارک، الکساندر فالدین از روسیه، ساعد مشکی، پارسوآ باشی، محسن بدیهی، امیرعلی قاسمی، مهدی پاکدل، امیر اسمی، فیلیکس اشتودینکا، محسن ولیحی.
وی یادآور شد: کلیه برنامه های بخش پوستر و هویت بصری در امارت مسعودیه برگزار می شود و بر همین اساس در حال حاضر یک گالری قرار است در کنار تماشاخانه مسعودیه ساخته شود که همه برنامه های نشست نیز در این مکان برپا خواهد شد.
در ادامه سعید اسدی دبیر این دوره از جشنواره تئاتر فجر آماری درباره رویدادهای مختلف جشنواره ارائه داد و بیان کرد: ۱۰ روز تا آغاز جشنواره فجر باقی مانده که در این دوره ما شاهد ماحصل بیش از ۸ ماه تلاش همکارانمان خواهیم بود. در بخش تولیدات تازههای تئاتر ایران در ارزیابی اولیه ۳۰ متن انتخاب شد که نهایتا ۱۰ اثر به بخش نهایی راه یافت. در بخش نسل نو ۱۵۲ اثر ارائه شد و در ارزیابی نهایی ۸ اثر به این بخش راه یافت.
وی ادامه داد: در بخش مسابقه خیابانی ۲۱۵ طرح به دست ما رسید که ۳۲ اثر پذیرفته شدند و نهایتا ۸ اثر برای بخش مسابقه انتخاب شدند. در بخش مهمان خیابانی ۱۴ اثر از جشنواره تئاتر مریوان و ۴ اثر دیگر در این بخش حضور خواهند داشت. در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی نیز ۱۰ اثر توسط هیات داوران معرفی شد که قبل از جشنواره جلسات نمایشنامه خوانیشان برگزار شد. در بخش مرور تئاتر ایران ۲۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال که پس از ارزیابی، ۳۵ نمایش مورد پذیرش قرار گرفت. همچنین در بخش رخدادهای استانی نیز ۱۰ اثر برای حضور در بخش مرور و ۱۴ اثر برای حضور در فجر استانی مورد پذیرش قرار گرفتند. در بخش مهمان نیز جشنواره میزبان ۱۵ نمایش منتخب خواهد بود.
اسدی با اشاره به اینکه مجموعه مقالات برگزیده سمینارها به صورت کتاب جمع آوری شده و در طول جشنواره عرضه خواهد شد، عنوان کرد: در بخش عکس از ۵۵۵ عکس رسیده از ۱۱۳ عکاس نهایتا ۵۷ عکس از ۳۶ عکاس برای حضور در نمایشگاه انتخاب شده است. در بخش پوستر و هویت بصری نیز ما امسال رویکرد نوگرایانه ای در پذیرش آثار و داوری ها داشتیم. همچنین باید عنوان کنم که جشنواره های فجر استانی از نیمه دی ماه آغاز و تا ۳۰ دی ماه ادامه خواهد داشت.
دبیر جشنواره تئاتر فجر با ارائه توضیحاتی درباره پایگاه های آموزشی درباره بخش بین الملل جشنواره گفت: امسال رویکرد ما در بخش بین الملل این بود که تصمیم به معرفی تئاتر یک کشور گرفتیم که در همین راستا هفته تئاتر لهستان را قبل از جشنواره برگزار کردیم که در این هفته علاوه بر میزگردها و سخنرانی ها و نمایشگاه عکس و برپایی کارگاه های آموزشی، ۲ نمایش صحنه ای و یک خیابانی از لهستان و یک نمایش از ایران اجرا شدند. همچنین در بخش انتخاب آثار ملل بعد از بررسی ۲۲۵ تقاضای حضور از کشورهای مختلف آثاری مورد توجه قرار گرفتند که تکنولوژی های جدید اجرا را به مخاطب ارائه بدهند.
وی یادآور شد: در آثار بخش ملل تنوع زیادی وجود دارد از دراماتورژی آثار کلاسیک و شناخته شده همچون «هملت» و «مدهآ» گرفته تا ارائه فیزیکال تئاتر، میکرو تئاتر و استفاده از تکنولوژی هایی مثل ویدئو آرت و... همچنین در این بخش از ۳ داور غیرایرانی و ۲ داور ایرانی استفاده شده است.
اسدی در ادامه درباره بخش «به علاوه جشنواره فجر» توضیح داد: با توجه به رشد روزافزون تماشاخانه های خصوصی و با توجه به امکانی که مدیران این تماشاخانه ها دارند بخش «به علاوه جشنواره فجر» را در کنار بخش اصلی جشنواره راه اندازی کردیم تا تماشاخانه های خصوصی بتوانند رپرتوآر آثار خودشان را در کنار جشنواره داشته باشند. تلاش ما این بوده که با اضافه کردن این بخش رابطه تئاتر خصوصی و هنرمندان به بلوغ بیشتری دست پیدا کند و بر همین اساس نیز حدود ۴۰ نمایش در این بخش اجرا خواهند شد.
این مدرس تئاتر متذکر شد: توجه به برندینگ جشنواره و ساماندهی به هویت کلامی و بصری این رویداد هنری و همچنین توجه به جذب حامیان جشنواره از دیگر برنامه های ما بوده است. تلاش مان این بوده تا امکان سنجی کنیم و بتوانیم در ارائه ظرفیت های جشنواره به جامعه اقتصادی به سامان عمل کنیم. با وجودی که امسال زمانمان اندک بود، اما با کوشش های همکارانم تا حد زیادی در این زمینه به نتیجه رسیدیم.
دبیر جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: امسال برای اولین بار به کمک دوستانمان در سایت تیوال یک اپلیکیشن موبایلی طراحی شده است که در آن اطلاعات و اخبار اجراها و یک مجله خبری وجود دارد و امکان خرید الکترونیکی بلیت نیز برای متقاضیان فراهم می شود. همچنین در این دوره یک موسیقی ویژه برای جشنواره تدارک دیدیم که سعید ذهنی آن را ساخته است و قرار است در مکان های مختلف مدام شنیده شود. یکی دیگر از برنامه های عملی شده در این دوره فعال شدن پرتال (درگاه) تئاتر ایران است که از این طریق می توانیم جشنواره را پوشش سراسری بدهیم. به ۶ استان بخش فجر استانی این امکان داده شده تا از طریق پرتال هایی که در اختیارشان قرار می گیرد اخبار و اطلاعاتشان را عرضه کنند.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت فضای مجازی در معرفی فعالیت های جشنواره تصریح کرد: امسال علاوه بر رسانه ها و خبرگزاریهایی که در کنار ما هستند سایت آپارات نیز گزارش جشنواره را به صورت تصویری ارائه می کند و سایت تیوال نیز قرار است به صورت نوشتاری و دیداری یک مجله خبری به مخاطبان ارائه دهد. در این دوره به رسم هر سال بزرگداشت هایی خواهیم داشت، اما برای غافلگیری بیشتر فعلا اسامی هنرمندان را اعلام نخواهم کرد.
اسدی با اشاره به اینکه افتتاحیه این دوره از جشنواره در تماشاخانه سنگلج برگزار خواهد شد، اضافه کرد: با فرارسیدن پنجاهمین سالگرد تاسیس تماشاخانه سنگلج تصمیم گرفتیم که افتتاحیه جشنواره را در این تماشاخانه برگزار کنیم. در واقع بزرگداشت پنجاهمین سال تاسیس سنگلج همزمان خواهد بود با آغاز جشنواره تئاتر فجر که با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و شهرداری منطقه ۱۲ قرار است مراسمی در سنگلج برپا کنیم.
این مدرس تئاتر متذکر شد: امسال امکانی در فروش اینترنتی بلیت های جشنواره به وجود آمده که بر اساس آن تا به حال هزار کد شامل ۶ هزار بلیت به دانشجویان اختصاص پیدا کرده که در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد که بر اساس آن دانشجویان می توانند با تخفیف به تماشای آثار جشنواره بنشینند. در این دوره تلاش کردیم به سوی کمتر استفاده کردن از کاغذ و بیشتر بهره بردن از تکنولوژی برویم.
در ادامه این نشست رسانه ای سعید اسدی به پرسش های رسانه ها پاسخ داد.
وی بر همین اساس درباره بودجه جشنواره عنوان کرد: ما برآورد بودجه مان را به اداره کل هنرهای نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دادیم و خوشبختانه تا امروز مشکل جدی برای بودجه نداشتیم چون با تعامل و همکاری فوق العاده دوستان تا امروز قسط اول همه بخش های جشنواره پرداخت شده و در ادامه هم بر اثر مقدوراتی که در جشنواره وجود دارد بقیه قسط ها را پرداخت می کنیم.
اسدی با اشاره به اینکه دستمزدهای داوران و هیات انتخاب نیز پرداخت شده، گفت: ما بخشی از بودجه را دریافت کردیم که در ادامه کمک هزینه ها را به گروه ها تزریق می کنیم. بودجه شرایط متغیری دارد و همه می دانیم که امسال کشور در تنگنای اقتصادی به سر می برد، اما نسبت به سال گذشته ارتقاء بودجه داشته ایم و امیدواریم که از منابع دیگری هم بتوانیم هزینه هایمان را دریافت کنیم.
دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره تاثیر تحولات سیاسی بر رویدادهای فرهنگی همچون جشنواره فجر بیان کرد: خوشبختانه تا این لحظه گروه انصراف دهنده ای در بخش بین الملل نداشته ایم و امیدوارم تا پایان هم به همین ترتیب پیش برویم، اما امسال از مدیران کمپانی ها و مدیران تئاتری شناخته شده از کشورهای گوناگون دعوت به عمل آورده بودیم که در دعوت از برخی از آنها دچار مشکل شدیم و بعضی از این افراد نتوانستند به جشنواره بیایند.
وی درباره ایمن بودن تالارهای مولوی و قشقایی که در جدول جشنواره نیز گنجانده شده اند، توضیح داد: خوشبختانه تالار مولوی در بازسازی خیلی موفق عمل کرده و همکاران فنی ما در جشنواره مدام با همکارانشان در تالار مولوی در ارتباط هستند و به اتفاق قریب به یقین با آمادگی کامل در اختیار جشنواره قرار خواهد گرفت. تالار قشقایی هم با مساعدت مدیریت تئاتر شهر آقای شفیعی و مرادخانی در آخرین لحظات به جشنواره می رسد و طبق آخرین گزارشی که گرفتیم با سرعت در حال آماده سازی است. به همین منظور ما در جدول جشنواره نیز ۳ روز اول را در این تالار خالی نگه داشتیم.
اسدی با اشاره به اینکه در این دوره شورای ارزشیابی و نظارت مشکلی در ارتباط با ممیزی آثار نداشته، اظهار کرد: ما در بخش «به علاوه تئاتر فجر» به صورت مستقیم در انتخاب آثار نقش نداشتیم. بلکه به تماشاخانه های خصوصی پیشنهاد شده تا از کارهایی که در تماشاخانه خودشان یا دیگر تماشاخانه ها به صحنه رفته اند آثاری را برای اجرا به ما معرفی کنند. ما به گروه های این بخش کمک هزینه ای نمی دهیم اما به تناسب برنامه هایی که تماشاخانه ها دارند به آنها کمک هزینه ای پرداخت خواهیم کرد تا با گروه ها مهربانتر باشند و با انصاف بیشتری برخورد کنند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر برنامه ریزی برای اجرای عموم آثار بخش تولیدات تازه های تئاتر ایران عنوان کرد: کاهش کمیت بخش تولیدات تازه های تئاتر ایران دو مقصود دارد اول اینکه تئاتر فجر برای رشد تولید خودش باید عرصه های ارائه آثار نمایشی را گسترش دهد تا اینکه خودش به عنوان یک تهیه کننده وارد عمل شود. متاسفانه در دوره های قبل این عادت ایجاد شده بود که جشنواره باید تهیه کننده آثار تولیدی باشد اما در این دوره کمیت باعث شده ما امیدوار باشیم که کارها با کیفیت بهتری اجرا شود.
اسدی ادامه داد: نکته مورد توجه دیگر این است که به دلیل کم بودن آثار و کیفیت بالای آنها مدیران تالارها برای اجرای عمومی این آثار از آنها استقبال می کنند و این نمایش ها وقت اجرای عمومی بیشتری خواهند داشت.
دبیر جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر رقابت غیرعادلانه نمایش های بخش مرور و تولیدات تازه های تئاتر ایران در بخش مسابقه ایران توضیح داد: از آنجایی که بخش تولیدات تازه های تئاتر ایران تنها شامل ۱۰ اثر هستند نمی شد تنها برای این تعداد اندک یک بخش مسابقه ترتیب داد. همچنین این گروه ها نزدیک به ۱۸۰ روز فرصت تمرین داشتند و ما نیز بازبینی ها را به صورت فشرده و با نظم برگزار کردیم. بنابراین با افزایش تعداد روزهای تمرین و فرصت برای آماده سازی آثار این بخش تصورمان این است که این ۱۰ نمایش فرصت کافی برای آماده سازی و رقابت در بخش مسابقه تئاتر ایران خواهند داشت.
اسدی در پایان یادآور شد: همچنین نکته دیگر نیز این است که اجرای برخی نمایش های بخش مرور در ابتدای سال بوده پس آنها هم برای حضور در جشنواره دوباره باید آماده شوند. در دورههای گذشته تقسیم بندی بخش مسابقه به دو بخش مرور و تازه های تولید نقدهایی را به همراه داشت و یکی از آن نقدها نیز این بود که یک اختتامیه پرجایزه، ملال آور است به همین جهت امسال جوایز جشنواره قدر و ارزش بیشتری خواهد داشت.