همشهری آنلاین: رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که آلودگی هوا سه درصد از عمر مفید انسان را کاهش می‌دهد و به همین دلیل داشتن برنامه‌هایی مدون برای کاهش آلودگی بسیار حایز اهمیت است.

به گزارش ایرنا، دکتر رحمت الله حافظی روز سه‌شنبه در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا افزود: هر فرد بالغ روزانه دو کیلوگرم آب، 1.5 کیلوگرم غذا و 15 کیلوگرم هوا نیاز دارد که این نشان از اهمیت داشتن هوای سالم است.

وی اظهار کرد: ذرات معلق کم‌تر از 10 میکرون می‌توانند وارد گردش خون شوند و در مغز و کبد رسوب کرده و سبب بیماری آلزایمر و پارکینسون شوند.

حافظی ادامه داد: افزایش ذرات معلق کم‌تر از 2.5 میکرون موجب افزایش سکته قلبی حاد می‌شود و در ضربان قلب اختلال ایجاد می‌کند، آلودگی هوا بین 12 تا 24 درصد بر بیماری‌های قلبی و عروقی اضافه می‌کند و همچنین موجب انسداد عروق در پا تا 70 درصد می‌شود که این یک مشکل اورژانسی است.

رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر میزان ذرات معلق کم‌تر از 2.5 میکرون به 150 برسد مرگ و میر تا هفت درصد افزایش یافته و سکته‌های قلبی و مغزی را در پی دارد.

وی گفت: آمارها نشان می‌دهد در مرکز قلب تهران همزمان با افزایش آلودگی هوا میزان بستری شدن افراد 25 درصد افزایش می‌یابد.

حافظی افزود: مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشور ما کم‌تر از واقعیت تخمین زده می‌شود چون مطالعات ما کوتاه مدت است.

چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا 22 و 23 دی ماه در سالن همایش‌های صدا و سیما برپا است.