به گزارش ایرنا، خسرو صادق نیت روز سهشنبه در میزگرد آلودگی هوا و سلامت در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا در سالن همایشهای صدا و سیما افزود: ماسکهای کاغذی و پارچهای در برابر آلودگی هوا اثر معکوس دارند و باعث کاهش مقاومت راههای هوایی دستگاه تنفسی در برابر آلایندهها می شوند.
وی افزود: افرادی که از این ماسکها استفاده می کنند، با تصور این که این ماسکها از آنها محافظت می کنند، تنفسهای عمیقتری در هوای آلوده دارند و به این ترتیب بیش از افرادی که از ماسک استفاده نمیکنند، دچار عوارض آ لودگی هوا میشوند.
صادق نیت اضافه کرد: پیشگیری از عوارض آلودگی هوا دو وجه دارد، اول کاهش تولید آلودگیهاست و دوم کاهش مواجهه با آلایندههای هواست، وزارت بهداشت در کاهش تولید آلایندهها و حتی مواجهه مردم با آلودگی هوا نقشی ندارد، فقط میتواند در تنطیم اقدامات دستگاهها برای کاهش آلودگیها مشورت دهد و برای درمان آسیبدیدگان اقدام کند.
- پاک شدن هوا از سرب، دی اکسید گوگرد و دی اکسید کربن، پر شدن هوا از ذرات معلق
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: دولت طی سالهای اخیر اقدامات قابل توجهی برای کاهش آلودگی هوا انجام داده است، کاهش دی اکسید گوگرد، مونوکسید کربن و سرب اقدام کمی نبود و حتی در روزهایی که بیشترین میزان آلودگی هوا در روزهای گذشته داشتیم شاخص دی اکسید گوگرد، مونوکسید کربن و سرب در حد پاک و سالم بود.
وی اضافه کرد: سرب موجود در بنزین در سالهای گذشته نه تنها در استخوان جذب و انبار میشد و به تدریج اثرات آن در ضعف استخوانی به وجود میآمد بلکه روی ضریب هوشی و آموزش کودکان نیز اثرات سوء شدیدی داشت که برای کودکان امروز از بین رفته است. اقدامی که از طریق وزارت نفت در مسیر بهبود سلامت مردم انجام شد.
صادق نیت افزود: وزارت نیرو نیز با حذف سوخت مازوت از نیروگاهها نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوا داشت. اما امروز با توجه به نقش مهم خودروهای کاربراتوری نقش وزارت صنعت، وزارت کشور و شهرداریها برای کاهش تولید و تردد این خودروها افزایش یافته است.
- هر موتورسیکلت کاربراتوری 15 برابر خودروی انژکتوری آلودگی تولید میکند
وی اضافه کرد: هر موتورسیکلت کاربراتوری 15 برابر یک خودروی یورو 4 آلودگی تولید میکند، بنابراین با تولید و حمایت از استفاده از خودروهای برقی یا انژکتوری میتوانیم گام بزرگی در کاهش آلودگی هوا برداریم.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: جایگزین کردن موتورها و خودروهای کاربراتوری با خودروهای روز انژکتوری نیازمند حمایت مالی دولت است، زیرا بسیاری از استفادهکنندگان این وسایل اقشار ضعیف جامعه هستند و نمیتوانند موتورسیکلت یک میلیون تومانی خود را با یک موتور انژکتوری سه یا پنج میلیون تومانی یا یک موتور برقی 15 میلیون تومانی عوض کنند.
- دستگاههای سنجش آلودگی هوا خراب بود
صادق نیت با اشاره به ضعف در سنجش آلودگی هوا گفت: واقعیت این است که در سالهایی که با اوج آلودگی هوا مواجه بودیم بسیاری از دستگاههای سنجش آلودگی هوا در تهران و شهرهای مختلف خراب بودند یا کالیبره نبودند و خطا داشتند یا اساسا کار نمیکردند.
وی افزود: به خاظر ضعف سنجش آلایندهها در سالهای گذشته اکنون با آمارهای نادرست مواجه هستیم که میتوانند عامل تصمیمات غلط باشند، در مواردی میزان بسیاری از آلایندههای هوا در مناطق مختلف تهران و شهرهای مختلف به علت ضعف دستگاهها صفر اعلام شده است در حالی که در پاکترین روستاها نیز نباید صفر باشد.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت قربانی آلودگی هواست و فقط میتواند به مردم توصیه کند که عوارض آلودگی هوا به حداقل برسد، این اطلاعرسانی را انجام میدهیم تا مواجهه با آلودگی به حداقل برسد.
وی افزود: تصمیم به تعطیل شدن مدارس نیز برای این انجام میشود که هم مواجهه کودکان با آلودگی هوا کم شود و هم با کاهش تردد از افزایش غلظت آلایندهها کم شود.
صادق نیت گفت: این تصمیم یک کار مقطعی و کم اثر اما از روی ناچاری است.
وی اضافه کرد: مواجهه با آلودگی هوا فقط در محیطهای باز نیست بلکه در خانه و محیط کار نیز با آلودگی هوا مواجه میشویم.
- بار بیماریهای ناشی از آلودگی هوا هنوز مشخص نیست
کاظم ندافی، رئیس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این میزگرد در پاسخ به پرسشی درباره بار بیماریهای ناشی از آلودگی هوا گفت: برای محاسبه بار بیماریهای ناشی از آلودگی هوا سازمان بهداشت جهانی نرمافزاری را تهیه کرده است که حاصل بیش از 100 مقاله علمی است.
وی گفت: کافی است با استفاده از این نرمافزار دادههای مربوط به آلودگی هوا و آمار مرگ و میر عمومی تهران را به آن وارد کنیم، نباید اما میزان تک تک آلایندهها را وارد و آنها را جمع کنیم.
وی افزود: مشکل اصلی این است که آمارهای موجود درباره آلایندهها و مرگ و میر در تهران دقیق نیست. برخی نیز به آمار بهشت زهرا(س) مراجعه میکنند که این کار نیز نادرست است زیرا در اغلب همزمان با پیک آلودگی هوا، با موج بیماریهایی مانند آنفلوانزا نیز مواجه میشویم. بنابراین آمارهای موجود درباره مرگ و میر آلودگی هوا در شهرهای مختلف دقیق نیستند.