همشهری آنلاین: ساخت بزرگراه چرم شهر ورامین – قزوین که از بخش مهمی از حوزه فرهنگی فلات مرکزی ایران عبور می‌کند پیش از انجام مطالعات فرهنگی – تاریخی و صدور مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از مدتی پیش شروع شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیامک سرلک باستان‌شناس پژوهشکده باستان‌شناسی گفت: اجرای پروژه‌های عمرانی به منظور توسعه زیربنای اقتصادی - صنعتی کشور از آن دسته اقداماتی است که هیچ کسی مخالف آن نیست اما اینکه مجریان طرح‌ها به باستان‌شناسان این فرصت را بدهند که مطالعات فرهنگی - تاریخی را قبل از اجرایی شدن طرح‌ها به انجام رسانند یک خواسته قانونی است.

سرلک با اشاره به مصوبات قانونی در ارتباط با اجرای پروژه‌های عمرانی گفت: بزرگراه چرم شهر به قزوین، از محدوده‌ای عبور می‌کند که از منظر مطالعات باستان‌شناختی به "حوزه فرهنگی فلات مرکزی ایران " موسوم است و از اهمیت بسیار زیادی، بویژه در رابطه با مطالعات پیش از تاریخی کشور برخوردار است.

او با اشاره به مشاهداتش از مراحل اولیه ساخت بزرگراه در تیرماه سال 94 گفت: در آن زمان مسئولیت بررسی انتقال فرآورده‌های نفتی نایین - کاشان - قم به شهر ری به من واگذار شده بود که انتهای مسیر انتقال نفت، طبق نقشه ارائه شده توسط شرکت ملی نفت از همین محدوده عبور می‌کرد و در واقع با بزرگراه در دست ساخت کنونی تقاطع داشت.

سرلک تأکید کرد: هنگام روبرو شدن با این امر بلافاصله موضوع را پیگیری و به این نکته پی بردیم که بر خلاف ضوابط قانونی هیچ اطلاعی به پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، داده نشده و حالا می‌بینیم این طرح نه تنها در مرحله امکان‌سنجی و مطالعات اولیه قرار ندارد بلکه چند کیلومتر آن نیز ساخته شده است.

  • مخالف اجرای پروژه‌های عمرانی نیستیم

حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این رابطه با تاکید بر این نکته که مخالف اجرای پروژه‌های عمرانی نیستیم، گفت: تمامی مجریان طرح‌های عمرانی پیش از شروع به کار باید از پژوهشکده باستان‌شناسی استعلام دریافت کنند.

چوبک افزود: هم‌اکنون در حال انجام مکاتبات اداری با مدیریت بزرگراه‌های کشور هستیم و از آنها خواستیم نقشه پروژه را ارسال کنند.

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی همچنین تاکید کرد که ما مخالف ساخت و اجرای هیچگونه پروژه عمرانی نیستیم و نگرانی ما تنها از بین رفتن میراث فرهنگی ارزشمندی است که ممکن است در مسیر اجرای پروژه‌های مختلف وجود داشته باشد و قطعا مسئولان سایر ارگانها از جمله وزارت راه و شهرسازی نیز این نگرانی را دارند.

او با اشاره به اینکه ظاهرا زیرسازی چند کیلومتر از این بزرگراه صورت گرفته است، افزود: بدیهی است که در صورت همکاری شرکت ساخت و توسعه آزادراههای کشور می‌توان نسبت به مکان‌سنجی، مطالعات باستان‌شناسی و نجات‌بخشی احتمالی بقیه بزرگراه‌ها اقدام کرد.

بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم توسعه، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی موظفند قبل از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی - تاریخی "میراث فرهنگی" در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکان‌یابی پروژه‌های یاد شده نتایج مطالعات میراث فرهنگی را رعایت کنند.