تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳

همشهری دو - سبحان رحمانی: برای تاسیس یک کارگاه جوراب‌بافی لازم است حداقل ۲۰ مترمربع فضا داشته ‌باشید.

 سرمايه اوليه مورد نياز براي اين كار ۱۵ تا ۲۰ ميليون است كه نزديك به ۱۲ ميليون تومان آن را بايد براي خريد دستگاه‌هاي مورد نياز اين حرفه خرج كنيد.

اين تجهيزات شامل يك دستگاه جوراب‌بافي، چرخ‌هاي زيگزاگ و پسدوزي و اتو است كه قيمت هركدام از آنها حدود ۲ تا ۳ ميليون براي‌تان تمام مي‌شود. براي دريافت جواز كسب و كار بايد به اتحاديه پوشاك شهر يا استان خود مراجعه كنيد، با پر كردن فرم درخواست مجوز و همچنين ارائه مدارك مبني بر عدم‌سوءپيشينه و اعتياد مي‌توانيد اين مجوز را اخذ كنيد. براي فروش توليدات خود لازم است تا چند‌ماه اول شخصا به مغازه‌ها يا فروشگاه‌ها مراجعه كرده و با معرفي محصول خود آن را به فروش برسانيد. اين روند كمك مي‌كند تا مغازه‌داران شما را بشناسند و با اطمينان از كيفيت جنس توليدي شما براي خريد‌هاي بعدي سفارش بدهند.

يكي از مواداوليه مورد نياز براي جوراب‌بافي نخ است. دوك نخ را از اكثر شهرهاي بزرگ و برخي از شهرهاي كوچك مي‌توانيد خريداري كنيد، اما اگر در شهر خودتان آن را نيافتيد، مي‌توانيد يك‌بار به يكي از مراكز فروش آن مراجعه كرده و پس از آن خريدهاي بعدي خود را با تماس تلفني انجام دهيد و از طريق باربري آن را دريافت كنيد. براي شروع اين حرفه حتما لازم نيست كارگاه خود را در يك شهر بزرگ راه‌اندازي كنيد بلكه مي‌توانيد به شهرهاي كوچك يا روستاها رفته و با يك پنجم هزينه احداث كارگاه در شهرهاي بزرگ، كسب و كار خود را شروع كنيد، در اين صورت امكان رشد و سوددهي شما بيشتر مي‌شود. رفته‌رفته با كسب تجربه در اين حرفه حتي مي‌توانيد به صادرات فكر كنيد و با شركت در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و معرفي محصول خود به تجار خارجي آن را صادر كنيد. هم‌اكنون صادرات كشور ما در اين زمينه به كشورهاي همسايه مثل عراق و پاكستان صورت مي‌گيرد، توجه كنيد كه لازمه صادرات، داشتن كارت بازرگاني است كه آن را درصورت ثبت يك شركت مي‌توانيد دريافت كنيد. حداقل درآمد يك كارگاه جوراب‌بافي با مشخصات و سرمايه اوليه ذكر شده و ارائه محصولات با كيفيت برابر ماهانه ۲ تا ۳ ميليون تومان است.