همشهری آنلاین: رئیس انجمن قلب و عروق ایران، گفت: نبود توازن فراگیر در توزیع پزشک متخصص قلب و عروق، همچنین کمبود برخی تجهیزات در بعضی نقاط کشور دغدغه‌ای مهم محسوب می‌شود.

به گزارش مهر، دکتر فریدون نوحی، گفت: در کشورمان به ازا هر یک میلیون نفر حدود ۲۰ متخصص قلب بالغین داریم که بر حسب جمعیت کمبود جدی وجود ندارد ولی پراکندگی و دسترسی به امکانات و تجهیزات مشکلات اصلی است.

وی تصریح کرد: در برخی نقاط کشور توزیع نیروی انسانی متخصص به گونه ای است که بیشتر از حد استاندارد متخصص داریم و در برخی نقاط نیز بر حسب جمعیت پزشک متخصص قلب و عروق کمتری داریم.

نوحی افزود: نکته دیگر،‌ امکانات است که متخصص قلب را از نظر کارهای تخصصی محدود می‌كند. اکوکاردیوگرافی و تست ورزش ابتدایی ترین ابزار است البته آنژیوگرافی منظور نیست.

وی با بیان اینکه کشورهای جهان آمار متفاوتی از نظر متخصص به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت دارند، افزود: برخی کشورها به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت ۱۵ نفر متخصص قلب بالغین دارند، برخی ۲۰ و در آمریکا بیش از ۳۰ نفر است برخی کشورها مانند ایتالیا بیش از ۵۰ نفر متخصص به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت دارند.

رئیس انجمن قلب و عروق ایران گفت: اکنون بالغ بر ۱۵۰۰ نفر متخصص قلب و عروق بالغین به عنوان کاردیولوژیست در کشور فعالیت می‌کنند و رشته‌های متعددی از جمله قلب کودکان، جراحی قلب، تخصص قلب بالغین و فلوشیپ های مربوطه مانند اکوکاردیوگرافی، اینترونشن کاردیولوژی، وجود دارد که خدمات ارزنده ای ارائه می کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی گفت: از نظر تربیت نیروی انسانی در رشته تخصصی قلب وعروق هیچ کمبود و مشکلی نداریم و حتی شاید در آینده نیاز باشد که تربیت نیروی انسانی را از نظر تعداد کاهش دهیم و به کیفیت آموزشی و تربیتی نیروهای موجود بیشتر بپردازیم البته این نکته در خصوص تخصص قلب اطفال و جراحی فعلا مطرح نیست.

نوحی با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۲۰۰ نفر جراح قلب داریم و باید این تعداد افزایش پیدا کند گفت: جراحی قلب و عروق از آن جایی که دوره طولانی دارد و دشواری‌های خاص خود را دارد، گرایش به حضور در این رشته فوق تخصصی کم شده است به همین خاطر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در تلاش است تا انگیزه و علاقه ورود به این رشته را افزایش دهد.

وی گفت: به خاطر داشته باشیم که خدمات درمانی و پزشکی در کشورمان در مقایسه با هر نقطه دنیا، فوق العاده ارزان است.