همشهری آنلاین: وزرای خارجه اتحادیه اروپایی خواستار گفتگوی بیشتر با مقامات تهران پیش از هرگونه بحث درباره تحریم احتمالی ایران شده‌اند.

به گزارش رویترز، وزرای شرکت کننده در یک نشست داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در فنلاند، امروز [جمعه 10 شهریور] با وجود فشار ایالات متحده برای اعمال سریع اقدامات تنبیهی علیه ایران، تأکید کرده‌اند که هنوز زمان برای دیپلماسی باقی است.

محمدالبرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز پنجشنبه در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل تأیید کرد که ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و به این ترتیب ضرب‌الاجل آن شورا برای تعلیق فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی را نادیده گرفته است.

شورای امنیت سازمان ملل حدود یک ماه پیش با صدور قطعنامه 1696 تا پایان ماه اوت (9 شهریور - دیروز) به ایران فرصت داده بود تا به تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم و بازپردازش مواد هسته‌ای حتی در سطح تحقیقاتی پایان دهد.

در این قطعنامه پیش‌بینی شده بود که اعضای شورا در صورت رد این درخواست توسط تهران اعمال اقداماتی تنبیهی را در چارچوب ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد بررسی کنند.

ایالات متحده خواستار وضع تحریم‌های فوری علیه ایران است، اما به نظر می‌رسد اعضای اروپایی شورا هنوز به نتیجه‌بخش بودن گفتگو با ایران امیدوارند.

واکنش روسیه
در این حال وزیر امور خارجه روسیه نیز ضمن اعلام تأسف از واکنش ایران به درخواست شورای امنیت، تأکید کرد کشورش برای حل مسئله هسته‌ای ایران تنها راه‌هایی را می‌پذیرد که به حل مشکل کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، سرگئی لاوروف امروز در یک نشست خبری گفت: روسیه استفاده از روش‌های مختلف را برای حل مسئله هسته‌ای ایران بررسی می‌کند، اما تنها آنهایی را قابل قبول می‌داند که ما را به سوی حل مسئله سوق دهند، نه اینکه راه رسیدن به آن را مسدود کنند.

گفته‌های لاوروف توسط آژانس‌های خبری به مخالفت روسیه با مطرح شدن بحث تحریم ایران تعبیر شده است.

گفته می‌شود نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت به اتفاق آلمان روز پنجشنبه 16 شهریور در برلین چگونگی واکنش به مقاومت ایران را بررسی خواهند کرد.

برچسب‌ها