همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل امروز دوشنبه قطعنامه‌ای تصویب کرد که به ایران تا پایان ماه میلادی اوت (9 شهریور) مهلت می‌دهد فعالیت‌های خود را در زمینه غنی‌سازی اورانیوم متوقف کند.

پنج عضو دائمی و دارای حق وتوی شورای امنیت به همراه آلمان از چند هفته پیش درمورد پیش‌نویس این قطعنامه کشمکش داشتند. نتیجه کشمکش این بود که در متن قطعنامه اشاره‌ای مستقیم به کلمه تحریم وجود ندارد و چنانچه ایران به این قطعنامه بی‌توجهی کرد، اعضای شورا باید دوباره در مورد چگونگی اعمال اقدامات تنبیهی توافق کنند.

اما این قطعنامه به هر حال «تعلیق همه فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و پردازش مجدد مواد هسته‌ای» را برای ایران اجباری کرده است. این نخستین سند الزام‌آوری است که درباره توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران صادر می‌شود و در آن تهدید شده است مقامات تهران در صورت عمل نکردن به خواسته‌های قطعنامه، با واکنش‌های پیش‌بینی شده در ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل روبرو خواهند شد.

ماده مورد اشاره به تحریم‌های اقتصادی، محدودیت‌های ارتباطات و قطع روابط دیپلماتیک دلالت دارد.

14 عضو از 15 عضو فعلی شورای امنیت به این قطعنامه رأی مثبت داده‌اند. قطر تنها کشوری است که در این‌باره رأی منفی داده است.
 
مقامات ایران هشدار داده بودند اگر شورای امنیت چنین قطعنامه‌ای صادر کند بررسی بسته پیشنهادی 1+5 را متوقف می‌کنند. نمایندگان ارشد مجلس شورای اسلامی نیز از احتمال تعلیق عضویت ایران در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در صورت تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سخن گفته بودند.

کد خبر 1434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز