همشهری آنلاین: معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: برای جبران کمبود ویتامین دی در کشور، کار غنی سازی نان و شیر با ویتامین دی و اسید فولیک با قوت دنبال می‌شود.

به گزارش همشهري آنلاين، دكتر علي اكبر سياري در همایش معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، از كمبود ويتامين دي در كشور گفت و اينكه اين مسئله سلامت مردم را تهديد مي‌كند به همين دليل، وزارت بهداشت براي جبران كمبود ويتامين دي برنامه‌هاي جدي را با قوت دنبال مي‌كند.

معاون وزير اظهار داشت: شیر غنی شده با آ هن در مدارس،‌ با همکاری آموزش و پرورش در 11 استان توزيع و به تدریج در تمام استان‌ها هم اجرا می‌شود.

او افزود: تمام تلاش خود را مي‌كنيم تا غني سازي آرد نانوايي‌ها هم در کل کشور اجرا شود.

سياري، همچنين از توزیع هر ماه یک قرص آهن بین دختران دبیرستانی،‌ خبر داد و گفت: طی یکسال گذشته معادل 57 میلیارد ریال مکمل در روستاها هم توزیع شده است.

  • راه اندازي سامانه 190 در ايام نوروز

معاون بهداشت وزیر بهداشت، از راه اندازی سامانه 190 برای پاسخگویی به پرسش‌های مربوط به بهداشت محیط از نوروز 95 خبر داد و گفت: يكهزار نفر در کشوركار نظارت بر بهداشت اماکن عمومی و فروشگاه‌های مواد غذایی را در نوروز به عهده می‌گیرند.
51.2 درصد دانش آموزان سابقه مصرف قلیان دارند.

سياري در بخش ديگري از سخنان خود از گرايش دانش آموزان به سيگار و قليان گفت و اعلام كرد: 51.2 درصد دانش آموزان سابقه مصرف قلیان دارند و 31 درصد آنها سیگار کشیده اند.

او نسبت به گرايش و استعمال مواد دخاني در بين نوجوانان و جوانان،‌هشدار داد و گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که 90 درصد سیگاری‌ها، استعمال مواد دخانی را از سن نوجوانی شروع کرده اند.

معاون وزير بهداشت گفت: با توافق انجام شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیگر مجوز عرضه قلیان در کشور صادر نمی‌شود و قطعا با افرادی که بدون مجوز به عرضه قلیان اقدام می‌کنند، نیز برخورد قانونی می‌شود و این مراکز بسته خواهند شد.

سياري افزود: گزارش استفاده از مواد روانگردان در مراکز عرضه قلیان را به قوه قضاییه داده ايم و انتظار داریم قوه قضاییه با محل‌ها و مراكزي که سلامت جوانان را به خطر انداخته اند، برخورد جدی داشته باشد.

معاون وزیر بهداشت توصيه هايي هم براي خانه تكاني داشت او گفت: هر سال در زمان خانه تكاني، گزارش‌های متعددی از مسمومیت کودکان با مواد شوینده داریم . در برخی موارد، مادران این مواد خطرناک را در ظروف آبمیوه‌های صنعتی ریخته و کودکان ناآگاهانه این مواد را مصرف کرده بودند و مری آنها آسیب ديده بود بنابراين، مردم اين هشدارها را جدي بگيرند و رسانه‌ها هم بيشتر درباره خطرات مواد شوینده به مردم اطلاع رسانی کنند.