نیروهای واکنش سریع در مقطعی قرار بود یکی از بخش‌های اصلی نیروهای ناتو باشند.

 ولی با رعایت نکردن تعهدات از سوی برخی کشورهای عضو، اکنون به نظر می‌رسد که چاره‌ای به جز حذف این نیروها نمانده باشد.

اعضای ناتو اعلام کرده بودند که 25 هزار نیروی کاملاً مجهز در نوامبر سال گذشته آماده خواهند بود ولی اکنون همه چیز پایان یافته است وبه‌رغم تاکید یاپ‌دی هوپ شافر، دبیر کل ناتو که حتی اظهار داشته بود چالش اصلی ما ترکیب نیروهای واکنش سریع نیست بلکه زمان و مکان استفاده از آنهاست، مشخص شده که اعضای ناتو در اعزام نیروهای تامین تجهیزات آنها با مشکل جدی مواجه شده‌اند.

جیمزآپاتورای ، سخنگوی اصلی ناتو در این زمینه گفت: در حال حاضر فشار زیادی بر ناتو و سایر کشورها وارد می‌‌آید تا نیروهایی را برای عملیات‌های جهانی آماده کنند و البته چنین چیزی می‌بایستی در اولویت باشد اما رسیدن به رقم 25 هزار نفر برای این نیروها بسیار مشکل است.

اما به نظر می‌رسد مشکل اصلی در تجهیز این نیروها انگیزه اندک کشورها عضو  باشد. 26 عضو ناتو در انتخاب نیروها و تامین هلیکوپترها و هواپیماها برای نقل و انتقال نیروها دچار مشکل هستند،  علاوه بر آن بسیاری از کشورها در سایر ماموریت‌های ناتو در افغانستان، آفریقا، بالکان و خاورمیانه حضور دارند.

برای مثال آلمان هزاران نفر نیرو در افغانستان دارد و ناتو میزان نیروهایش در افغانستان را  از 7 هزار به 40 هزار نفر افزایش داده است. آمریکا نیز 169 هزار نفر را در عراق مستقر کرده است و نمی‌تواند به تعهداتش برای نیروی واکنش سریع عمل کند.

ایده تشکیل نیروهای واکنش سریع از دونالد رامسفلد بود. او جمعی از نیروها را در نظر داشت که بتوانند خیلی سریع در اقصی نقاط جهان وارد عمل شوند و در مباره با تروریسم یکی از عوامل اصلی باشند.

اما رابرت گیتس،  جانشین او اخیرا کاربری این نیرو را با توجه به حضور گسترده ناتو در افغانستان زیر سوال برد.

با توجه به این شرایط، آینده روند انتقال نیروها که توسط هوپ شافر طراحی شده بود بدون وجود نیروهای واکنش سریع مبهم خواهد بود و وزرای دفاع ناتو بدون شک به دنبال راه آبرومندی برای پایان دادن به این قضیه در اواخر اکتبر هستند و به احتمال فراوان دیگر اثری از این نیروها نخواهد ماند همانطور که یکی از اعضای ناتو به روزنامه زرد دویچه زایتونگ گفت: دلیلی برای امیدواری وجود ندارد.

Spiegel.de/international-
20 سپتامبر