تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۳

همشهری دو - حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان: یک صندلی را فرض کنید که ۳پایه از ۴ پایه آن سالم است ولی پایه چهارم آن لنگ می‌زند.

 اگر اين صندلي كاربرد زيادي در زندگي روزمره شما داشته باشد و در طول روز با آن سر و كار داشته باشيد، در نخستين فرصتي كه متوجه خرابي آن شويد سعي مي‌كنيد كه اين نقص را برطرف كنيد.

اين روزها خيلي از زندگي‌ها مشكلات زيادي دارند كه بسياري، ريشه آن را در مشكلات اقتصادي مي‌دانند، به همين‌خاطر هم سعي مي‌كنند اين مشكل را رفع كنند تا چرخ زندگي بهتر بچرخد. اتفاقا ريشه شغل‌هاي دوم و سوم هم در همين‌جاست. اما قبل از اين همه تلاش جسماني، چندخطي راجع به رزق بخوانيم:

در روايات بسيار داريم كه رزق دست من و ما نيست، رزق دست خداست و بر 2 نوع است؛ رزق طالب و رزق مطلوب. نوع اول، همين تلاش‌هاي بسيار ما براي رسيدن به آن است و نوع دوم، رزقي است كه خودش تلاش مي‌كند براي رسيدن به ما. براي واضح‌تر شدن نوع دوم به اين مثال توجه فرماييد؛ فرزند انسان، رزق و روزي­‌اش را همراه خودش مي‌آورد و اين رزق همراه او در خانواده تزريق مي‌شود. شما براي به‌دست آوردن آن رزق تلاش كمي كرده‌ايد چرا كه بچه، خودش رزق دارد. در همين روايات راه زياد‌كردن نوع دوم رزق را به ما آموزش داده‌اند. مثل اينكه اگر شما بين‌الطلوعين بيدار باشيد، ذكر بگوييد و از اين زمان استفاده كنيد رزق شما زياد مي‌شود. اتفاقا اين قسمت از روايات به افزايش بعد مادي رزق توجه دارند تا اقسام ديگر آن.

روزي مادي مهم است؛ چرا كه مديريت خانواده مرتبط با آن است. اگر به‌طور صحيح نيازهاي مادي افراد برآورده نشود مشكلاتي به‌وجود مي‌آيد. اينها در روايات پيشوايان ما پيش‌بيني شده و راه‌هاي برطرف كردن آن هم بيان شده است. بيان اين روايات به اين معنا نيست كه ما كار نكنيم بلكه اينها راه‌هاي ميان­بري هستند براي بركت دادن و توسعه دادن آن دسته از تلاش‌هاي ما كه آنها را كار مي‌ناميم.

كمي به رزق مطلوب فكر كنيد. مي‌تواند ترميم خوبي براي پايه لنگ زندگي اين روزها باشد.