همشهری آنلاین: میراث فرهنگی عامل و موتور محرکه توسعه است و ما در طول تاریخ همواره توسعه پایدار را در سرزمینمان داشته‌ایم.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید احمد محیط طباطبایی رئیس پنل هویت همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار این مطلب را هنگام ارائه گزارش در مراسم پایانی همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار مطرح کرد.

او تعامل میان میراث فرهنگی و توسعه را موضوعی ریشه‌ای دانست که از سالها پیش مد نظر مسئولان این دو حوزه بوده و در قالب این همایش با حضور موسسات ذیربط به مسائل مربوط به آن پرداخته شده است.

رئیس پنل هویت افزود: تمامی بحث‌های مطرح شده در پنل‌های راه و شهرسازی، مدیریت آب، و ... به این موضوع اشاره داشت که ایرانی‌بودنمان را در شکل فرهنگ مادی، معنوی و جغرافیایی که در آن شکل گرفته و استقرار پیدا کرده است دریابیم و درک کنیم.

به گفته وی پنل هویت در سه بخش، توسعه به معنای ترقی سطح زندگی مادی و معنوی مردم، چگونگی جایگاه میراث فرهنگی که باز می‌گردد به اینکه میراث فرهنگی چیزی جر فرهنگ نیست و در آخر پایداری این مقوله که چگونه بعد از سالها به دست ما رسیده است به طرح موضوع پرداخت.

او با بیان اینکه زمان و مکان در قالب فرهنگ ایرانی یک سری شاخص‌های هویتی دارد که شناسه ایرانی ما را تعریف می‌کند گفت: این شاخص‌ها نشانه خوب و بد بودن نیست بلکه در طول سالها به ارزش‌هایی تبدیل شده‌اند که حیاتی هستند و باعث شده‌اند فرهنگ ایرانی در طول سالها باقی بماند.

به گفته محیط طباطبایی، آنچه که سالها ایرانی مانده و در هزاران سال استمرار پیدا کرده فرهنگ است که بر اساس یکسری شاخص که هویت آن را تشکیل می‌دهد شکل گرفته و درک این هویت نگاه همگان را نسبت به موضوع توسعه یا ترقی تغییر می‌دهد.

او تصریح کرد: قطعا توسعه‌ای در این سرزمین برقرار خواهد بود که بر اساس این شاخص‌ها و ارزش‌ها استوار باشد.

رییس پنل هویت گفت: اگر توسعه مدرن و سنت را در مقابل نو و کهنه قرار دهیم می‌بینم که تمامی کهنه‌ها در هویت ایرانی ادامه دارند و نه تنها از بین نمی‌روند بلکه نو می‌شوند و بر این اساس قرار نیست که یک سنت از بین برود و مدرن در برابر آن قرار گیرد.

او تصریح کرد: همانگونه که نوروز سالهای سال باقی مانده و رنگ کهنگی به خودش نگرفته است و هر سال جریان حیات مجدد را برای ما به وجود می‌آورد.

او در ادامه درباره درک و شناخت هویت و ارزش‌های ایرانی گفت: میراث فرهنگی برای تشخیص این هویت یک اساس شمرده می‌شود از اینرو نباید توسعه را تنها عامل همراه با میراث فرهنگی تعریف کنیم بلکه میراث فرهنگی موتور و عامل اصلی توسعه است.

محیط طباطبایی با تاکید بر ضرورت توجه کارشناسان میراث فرهنگی به اینگونه مسائل علاوه بر سازمانهای مسئول گفت: باید خودمان نیز این آگاهی را داشته باشیم که از چه چیزی حفاظت و آنرا معرفی می‌کنیم و جایگاه میراث فرهنگی در توسعه کجاست.