شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: میراث فرهنگی عامل و موتور محرکه توسعه است و ما در طول تاریخ همواره توسعه پایدار را در سرزمینمان داشته‌ایم.

Mohit Tabatabaee

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید احمد محیط طباطبایی رئیس پنل هویت همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار این مطلب را هنگام ارائه گزارش در مراسم پایانی همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار مطرح کرد.

او تعامل میان میراث فرهنگی و توسعه را موضوعی ریشه‌ای دانست که از سالها پیش مد نظر مسئولان این دو حوزه بوده و در قالب این همایش با حضور موسسات ذیربط به مسائل مربوط به آن پرداخته شده است.

رئیس پنل هویت افزود: تمامی بحث‌های مطرح شده در پنل‌های راه و شهرسازی، مدیریت آب، و ... به این موضوع اشاره داشت که ایرانی‌بودنمان را در شکل فرهنگ مادی، معنوی و جغرافیایی که در آن شکل گرفته و استقرار پیدا کرده است دریابیم و درک کنیم.

به گفته وی پنل هویت در سه بخش، توسعه به معنای ترقی سطح زندگی مادی و معنوی مردم، چگونگی جایگاه میراث فرهنگی که باز می‌گردد به اینکه میراث فرهنگی چیزی جر فرهنگ نیست و در آخر پایداری این مقوله که چگونه بعد از سالها به دست ما رسیده است به طرح موضوع پرداخت.

او با بیان اینکه زمان و مکان در قالب فرهنگ ایرانی یک سری شاخص‌های هویتی دارد که شناسه ایرانی ما را تعریف می‌کند گفت: این شاخص‌ها نشانه خوب و بد بودن نیست بلکه در طول سالها به ارزش‌هایی تبدیل شده‌اند که حیاتی هستند و باعث شده‌اند فرهنگ ایرانی در طول سالها باقی بماند.

به گفته محیط طباطبایی، آنچه که سالها ایرانی مانده و در هزاران سال استمرار پیدا کرده فرهنگ است که بر اساس یکسری شاخص که هویت آن را تشکیل می‌دهد شکل گرفته و درک این هویت نگاه همگان را نسبت به موضوع توسعه یا ترقی تغییر می‌دهد.

او تصریح کرد: قطعا توسعه‌ای در این سرزمین برقرار خواهد بود که بر اساس این شاخص‌ها و ارزش‌ها استوار باشد.

رییس پنل هویت گفت: اگر توسعه مدرن و سنت را در مقابل نو و کهنه قرار دهیم می‌بینم که تمامی کهنه‌ها در هویت ایرانی ادامه دارند و نه تنها از بین نمی‌روند بلکه نو می‌شوند و بر این اساس قرار نیست که یک سنت از بین برود و مدرن در برابر آن قرار گیرد.

او تصریح کرد: همانگونه که نوروز سالهای سال باقی مانده و رنگ کهنگی به خودش نگرفته است و هر سال جریان حیات مجدد را برای ما به وجود می‌آورد.

او در ادامه درباره درک و شناخت هویت و ارزش‌های ایرانی گفت: میراث فرهنگی برای تشخیص این هویت یک اساس شمرده می‌شود از اینرو نباید توسعه را تنها عامل همراه با میراث فرهنگی تعریف کنیم بلکه میراث فرهنگی موتور و عامل اصلی توسعه است.

محیط طباطبایی با تاکید بر ضرورت توجه کارشناسان میراث فرهنگی به اینگونه مسائل علاوه بر سازمانهای مسئول گفت: باید خودمان نیز این آگاهی را داشته باشیم که از چه چیزی حفاظت و آنرا معرفی می‌کنیم و جایگاه میراث فرهنگی در توسعه کجاست.

کد خبر 325708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha