در روزهای اوج تبلیغات انتخاباتی و درحالی‌که عده‌ای عمر مجلس نهم را تمام‌شده می‌دانند، پیگیری یکی از مهم‌ترین طرح‌های برزمین مانده این مجلس همچنان مورد توجه عده‌ای از نمایندگان است.

طرح حمايت از 6ميليون نيازمند ازكارافتاده در آخرين روزهاي خرداد امسال با امضاي 280 نماينده تقديم هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي شد و در اين مدت با وجود تأكيد نمايندگان، كارشناسان و مسئولان نهاد‌هاي حمايتي كشور هرگز فرصت بررسي در صحن علني را دريافت نكرد. حالا تعدادي از نمايندگان مجلس به‌طور مستقيم از هيأت رئيسه مجلس خواسته‌اند در فرصت باقيمانده تا پايان سال اين طرح را به بررسي و رأي بگذارد.اگر چه مجلس نهم تا 6خرداد سال آينده فعال خواهد بود اما اصرار اين نمايندگان براي رسيدگي تا پايان سال، تأثيردادن تصويب اين طرح در بودجه سال آينده و برنامه ششم توسعه است.

  • پيگيري در مجلس

روز گذشته خبرگزاري خانه ملت وابسته به مجلس شوراي اسلامي هم با اختصاص تيتر صفحه نخست خود به طرح 6ميليون نفر، به نقل از نايب‌رئيس كميسيون اجتماعي مجلس نوشت: «مجلس طرح حمايت از 6ميليون نيازمند را درجهت جلوگيري از افزايش فقر درجامعه پيگيري كرده است. اكثريت نمايندگان مجلس معتقدند كه يارانه اقشار پردرآمد جامعه بايد حذف شود و سرمايه حاصل از آن به افراد كم‌درآمد جامعه اختصاص يابد. طرح حمايت از 6ميليون نيازمند نيز درحال حاضر در نوبت بررسي صحن علني مجلس قرارگرفته و انتظار مي‌رود كه هيأت رئيسه بررسي اين طرح را در دستور كار قرار دهد. »

فرج‌الله عارفي در حالي از هيأت رئيسه مجلس خواسته است به اين طرح توجه بيشتري داشته باشد كه يك نماينده ديگر مجلس در كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات هم خواسته مشابهي از اعضاي هيأت رئيسه مجلس دارد. حسينعلي حاجي دليگاني با اشاره به اينكه نزديك به 9‌ماه از طرح اين موضوع در مجلس مي‌گذرد، به همشهري مي‌گويد:«به‌رغم اصرار نمايندگان براي رسيدگي هر چه سريع‌تر به اين طرح، هنوز نوبت رسيدگي آن فرا نرسيده است. تا هفته قبل از تعطيلات مجلس هيأت رئيسه مجلس بنا به دلايلي كه هنوز براي ما مشخص نيست طرح‌هاي يك و دوفوريتي كه در نوبت رسيدگي قرار داشت را مطرح نكرد. اگر اين كار انجام مي‌شد الان نوبت رسيدگي به طرح 6ميليون نفر بود و وضعيت اين افراد مشخص مي‌شد. »

او اظهار اميدواري مي‌كند با شروع دوباره كار نمايندگان هيأت رئيسه مجلس رسيدگي به اين طرح‌ها را دوباره در دستور كار قرار دهد تا در فرصت اندك باقيمانده تا پايان سال وضعيت اين طرح مشخص شود. يك عضو كميسيون اجتماعي هم در گفت‌وگو با همشهري همين خواسته حاجي دليگاني را تكرار مي‌كند و مي‌گويد: «تلاش نمايندگان بر اين است كه طرح حمايت از 6ميليون نيازمند فاقد درآمد حتما تا قبل از پايان سال در مجلس رسيدگي شود. بي‌توجه به همه مسائل سياسي و تبليغاتي، ‌اين طرح در دستور كار مجلس قرار دارد چراكه اين 6ميليون نفر جزو موضوعات اصلي مورد پيگيري نمايندگان هستند. ما اين اطمينان را به مردم مي‌دهيم كه نمايندگان مردم در خانه ملت به فكر اين افراد هستند و حتما وضعيت معيشتي آنها را بهتر مي‌كنند.»

محمد اسماعيل سعيدي معتقد است كه بررسي زواياي طرح 6ميليون نفر نشان مي‌دهد رسيدگي هر چه زودتر به اين طرح بايد از اولويت‌هاي نمايندگان مجلس باشد چراكه آسيب‌هايي كه پيش روي اين خانواده‌ها قرار دارد در آينده‌اي نه‌چندان دور دامن جامعه را خواهد گرفت و هزينه‌هايي كه بابت اين آسيب‌ها جامعه پرداخت مي‌كند، بسيار بيشتر از چيزي است كه بتوان تصور كرد. اين همان موضوعي است كه رئيس كميته امداد امام‌خميني(ره) نيز در يك‌ماه گذشته بارها به آن اشاره كرده است. سيد پرويز فتاح كه بارها از تصويب طرح 6ميليون نفر دفاع كرده، نسبت به توسعه فقر و ناتواني در رسيدگي به زندگي نيازمندان هشدار داده است. با برگزاري انتخابات مجلس در 7اسفند، نمايندگان مجلس كه بيشترشان اين روزها در حوزه‌هاي انتخابيه خود هستند، دهم اسفند به تهران بازمي‌گردند تا مجلس شوراي اسلامي دوباره تشكيل‌جلسه دهد. از آن زمان تا 26 اسفند، وكلاي ملت حدود 2‌هفته فرصت خواهند داشت براي بررسي و تصويب يكي از بي‌سابقه‌ترين طرح‌هاي مجلس از ابتداي انقلاب تا‌كنون تصميم‌گيري كنند؛ طرحي كه يك‌بار براي هميشه بخشي از مشكلات نيازمندان ازكارافتاده را حل مي‌كند.

  • درباره طرح 6 ميليون نفر

براساس طرح حمايت از 6 ميليون نيازمند از كار افتاده، اين افراد پس از شناسايي توسط نهاد‌هاي حمايتي، براي هميشه و تا زماني كه شرايط قرار گرفتن در اين گروه را داشته باشند، نسبتي مشخص از حقوق رسمي يك كارگر را دريافت خواهند كرد. بر اين اساس خانواده‌‌هاي چهارنفره 50درصد، خانواده‌‌هاي سه‌‌نفره 40درصد، خانواده‌هاي دونفره 30درصد و خانواده‌‌هاي يك نفره 20درصد حقوق و مزاياي يك كارگر با حداقل دستمزد قانون كار را خواهند گرفت و به ازاي هر نفر در خانواده‌هاي بيش از 4نفر 10درصد افزوده مي‌شود. در تبصره‌هاي مختلف اين طرح افرادي كه به هر دليل مانند داشتن حداقل ثروت، توانايي كاركردن و... نياز به حمايت نداشته باشند حذف شده‌اند تا كمك‌ها تنها به افراد ازكارافتاده و نيازمند حقيقي برسد.