طرح حمایت از نیازمندان از کارافتاده که معروف به طرح ۶میلیون نفر شده است، رسما در گزارش کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گنجانده شد تا به تصویب نهایی این طرح تنها یک گام باقی بماند.

فقر

اين گزارش با امضاي غلامرضا مصباحي مقدم رئيس كميسيون تلفيق لايحه برنامه ششم توسعه به هيأت رئيسه خانه ملت ارائه شد و قرار است در صحن علني پارلمان بررسي شود.

اين گزارش كه در جلسات متعدد كارگروه‌هاي كميسيون و با حضور مسئولان و كارشناسان تنظيم شده، در 19محور، 24ماده و 88ماده الحاقي براي بررسي و اعلام نظر منتشر شده و در اختيار نمايندگان قرار گرفته است.نمايندگان مجلس نهم، 10روز براي بررسي اين گزارش فرصت دارند و احتمالا شنبه آينده 25ارديبهشت‌ماه و در آخرين روزهاي كاري خود اين گزارش را در صحن علني بررسي خواهند كرد.طرح حمايت از نيازمندان از كارافتاده در ماده 58الحاقي اين گزارش ذيل موضوع « بيمه اجتماعي و امور حمايتي» گنجانده شده است.

با توجه به حمايت اكثريت قاطع نمايندگان مجلس از طرح 6ميليون نفر و امضاي 2فوريت آن از سوي حدود280نماينده، پيش‌بيني مي‌شود اين ماده الحاقي گزارش كميسيون تلفيق بدون مخالفت جدي و با رأي بالايي تصويب شود.

  • متن گزارش

در ماده الحاقي 58 اين گزارش آمده است: «دولت مكلف است به‌منظور استقرار عدالت و ثبات اجتماعي، كاهش نابرابري‌هاي اجتماعي و اقتصادي، كاهش فاصله دهك‌هاي درآمدي، توزيع عادلانه درآمد در كشور و نيز كاهش محروميت و رفع فقر مطلق از طريق وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي حداكثر يك‌سال بعد از تصويب اين قانون به شرح زير مستمري ماهانه را پرداخت كند.

تبصره - ضوابط و شاخص‌هاي تطبيق افراد مشمول اين ماده توسط وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از طريق كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي كشور به‌صورت مشترك تهيه و ظرف مدت 6 ماه به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد.

ميزان مستمري به سرپرست هرخانواده ماهانه مبلغ 20درصد حداقل حقوق و مزاياي كارگري در هر سال است و به ازاي هر نفر عضو خانواده 10درصد و درصورتي‌كه در خانواده عضو معلول يا بيمار ازكارافتاده وجود داشته باشد، 10درصد ديگر به سرجمع ماهانه خانواده اضافه مي‌شود.

منابع اجراي اين قانون به شرح زير تأمين مي‌شود:
1- افزايش عوارض خروج مسافر از مرزهاي كشور به ميزان 10درصد
2- افزايش قيمت بليط هواپيما و كشتي به ميزان 5 درصد
3- افزايش حقوق ورودي خودروهاي خارجي به كشور به ميزان 20درصد
4- افزايش حقوق ورودي كالاهاي تجملي و مشابه توليد داخلي به ميزان 5 درصد
5- افزايش حقوق ورودي ساير كالاها (موضوع بند (ب) ماده (15)) آيين‌نامه اجرايي قانون امور گمركي به ميزان 10درصد
6- افزايش ماليات بر فروش سيگار به ميزان 5 درصد
7- افزايش ماليات بر نقل و انتقال خودروهاي لوكس (تجملي) به ميزان 15درصد
تبصره - مصاديق خودروهاي لوكس هرساله توسط هيأت وزيران تعيين مي‌شود.

8- واگذاري داوطلبانه كل يا درصدي از يارانه نقدي يارانه‌بگيران از طريق اعطاي وكالت به كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي كشور.

تبصره 1- درصورتي‌كه منابع فوق‌الذكر كفايت اجراي اين قانون را نكند دولت مكلف است از محل منابع عمومي و هدفمند كردن يارانه‌ها منابع كامل اجراي اين قانون را تأمين كند.

تبصره 2- وزارت اقتصاد و دارايي و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور مكلفند درآمد حاصله را اخذ و به حساب مربوطه نزد خزانه واريز كرده و در اختيار كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي كشور قرار دهند. مسئول حسن اجراي اين قانون، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي است.

کد خبر 332946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha