اين فروشگاهها موظفند اگر در خريد مشكلي داشتيد، پاسخگوي سؤالات و مشكلاتتان باشند، همچنين خطر ربودهشدن رمز دوم كارت يا ارسال نشدن محصول و... در خريد از چنين فروشگاههايي وجود ندارد. هنگام مشاهده تصوير نماد اعتماد الكترونيكي در فروشگاههاي اينترنتي براي اطمينان از اعتبار نماد، ميتوان به 2روش اقدام كرد: روي تصوير نماد كليك كنيد تا از صحت مشخصات مطمئن شويد. مغايرت نشاني و شماره تماس مندرج در بخش «تماس با ما» سايت با اطلاعات مجوز نماد، مغايرت مالك كسبوكار اينترنتي با شخص معرفيشده در مجوز نماد ازجمله مواردي است كه در اين روش مشخص ميشود. روش دوم؛ به ليست كسب و كار اينترنتي داراي نماد اعتماد الكترونيكي به نشان enamad.ir/ShopList.aspx مراجعه كنيد. توجه كنيدURL سايت فروشگاه با نشانياي كه در اين صفحه معرفي ميشود، يكسان باشد. با اين حال اگر ضرر و زيان مالي ديدهايد يا احساس ميكنيد امانتداري لازم از سوي فروشگاه اينترنتي درباره اطلاعات شما انجام نشدهاست، ميتوانيد شكايت خود را از 4روش زير پيگيري كنيد.
دادسراي ويژه جرائم رايانهاي: براي طرح دعاوي حقوقي- كيفري در زمينه فعاليت فروشگاههاي الكترونيكي با داشتن مستنداتي مانند رسيد تراكنش به دادسراي مربوطه مراجعه كنيد.
پليس فتا: از طريق سايت پليس فتا www.CyberPolice.ir ميتوان، گزارش تخلفات و جرائم احتمالي فروشگاههاي اينترنتي را مطرح كرد.
مركز توسعه تجارت الكترونيكي: براي ثبت شكايت در زمينه نحوه ارائه كالا يا خدمت، با همراه داشتن مستندات ميتوانيد به اين مركز مراجعه كنيد. مسائل در اين مركز معمولا از طريق مصالحه و ميانجيگري، حل و فصل ميشود.
شوراي انتظامي سازمان نظام صنفي رايانهاي: رسيدگي شوراي انتظامي به شكايتها بعد از يكنوبت 2هفتهاي آغاز ميشود كه با توجه به نوع پرونده، اعلام حكم زمان ميبرد. در جلسه رسيدگي، هر دوطرف دعوا حاضر ميشوند. ممكن است با توافق طرفين، اختلاف رفع شود و درصورت عدمتوافق حكم به مراجع قضايي اعلام ميشود.