هدف اصلي کتاب «علوم اطلاعات و ارتباطات»، تحقيق در مورد ارتباطات است و در بيان ويژگيهاي اصلي مورد نظر نويسنده، ميتوان گفت كه علوم اطلاعات و ارتباطات هميشه در کنار هم قرار دارند، اين ويژگي باعث ميشود تا اين علوم در تحقيقي گسترده جاي داشته باشد، مبتني بر يک اصل يا يک روش واحد نباشد و شاخههاي مختلفي را در برميگيرد.
اين كتاب شامل هفت فصل «فناوريهاي نوين اطلاعات و ارتباطات (N.TIC)»، «ارتباطات همگاني»، «ارتباطات از نوع تبليغات»، «ارتباطات شركتي»، «رويكرد علمي پديدههاي ارتباطي چيست؟»، «رويكردهاي علمي كلاسيك پديدههاي ارتباطي» و «رويكردهاي جديد پديدههاي ارتباطي» است.
نويسنده در بخش اول اين كتاب، با ارائه تعاريف ارتباطات همگاني، ارتباطات مشاركتي و ارتباطات مديريتي به توسعه ارتباطات همگاني و توسعه ارتباطات از نوع تبليغات پرداخته و پس از تبئين نسبت ارتباطات اجتماعي و سياسي، به مبحث ورود فناوريهاي نوين اطلاعات و ارتباطات در سازمانها پرداخته است.
بخش دوم كتاب «علوم اطلاعات و ارتباطات» با برشمردن رويكردهاي مختلف علمي پديدههاي ارتباطي آغاز شده و كاركرد اين پديدهها، نظريهها و مفاهيم در مطالعه پديدهها را مورد توجه قرار داده است. همچنين رويكردهاي اصلي روانشناختي و روانشناسي اجتماعي، رويكردهاي اصلي زبانشناسي و رويكردهاي اصلي جامعهشناسي در بيان رويكردهاي علمي كلاسيك پديدههاي ارتباطي مورد بحث قرار گرفته است.
در بررسي رويكردهاي جديد پديدههاي ارتباطي نيز به رويكرد ارتباطات با واسطههاي مادي؛ رسانهشناسي، رويكرد از منظر «ارتباط - فرآيند» و رويكرد از جنبه نظاممندي ارتباطات پرداخته شده است.