این نوع جدید از روزنامهنگاری در واقع نوید انقلابی در حضور شهروندان در فضای عمومی است. هر شهروندی با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه و مهارتهایی که در این کتاب توضیح داده میشود میتواند محتوایی قابل قبول و متقاعدکننده تولید کند.
روزنامهنگاری موبایل روشهایی را برای افراد معرفی میکند که آنها از طریق آن سواد دیجیتالی خود را ارتقا داده و میتوانند با قدرت بیشتری در عرصه رسانهای فعالیت کنند.
شهروندان در جوامع و محیطهایی که سواد دیجیتالی بیشتری در آنها وجود دارد قادر هستند زندگی و کار بهتری داشته باشند. از یک منظر، چنین جوامعی را میتوان به عنوان «جوامع دیجیتالی جدید» یا جوامع مجازی یا شبکهای نام برد که در آن محتوای تولید شده توسط کاربر خلق میشود.
آموزگاران در چنین جوامعی میتوانند آموزش و پرورش را با آموزش چگونگی استفاده دانش آموزان از گوشی تلفن همراه برای نقل داستانهایشان متحول کنند و از این طریق دانشآموزانی با ذهنیت اجتماعی و مدرن تربیت کنند. و روزنامهنگاران میتوانند روشهای جدیدی برای انتشار اخبار خود بیابند و سریعتر و قدرتمندتر به مخاطبانشان دسترسی پیدا کنند.
داستانهای خبری در روزنامهنگاری موبایل به صورت یک بسته کامل تولید میشوند. دکتر «ایوو بوروم» به این نوع داستانهای خبری عنوان «داستانهای تولید شده توسط کاربر» اطلاق کرده است.
ایوو بوروم نویسنده کتاب، تهیهکننده، نویسنده و کارگردان استرالیایی است که تا کنون چندین جایزه بینالمللی در حوزه تولیدات تلویزیونی دریافت کرده است.
استیون کویین دیگر نویسنده کتاب، استاد روزنامهنگاری در دانشکده نوآوری نروژ در اسلو است. وی 24 سال سابقه فعالیت روزنامهنگاری دارد و این بیست و یکمین کتاب وی است.
احسان بخشنده، مترجم کتاب، دکترای خود را در رشته ارتباطات بینالملل از دانشگاه وستمینستر انگلیس دریافت کرده و بیش از 10 سال در رسانههای ایران سابقه فعالیت روزنامهنگاری دارد.
نظر شما