برای اینکه بتوانیم افرادی را که وارد فروشگاه ما میشوند تشویق به خرید کردن کنیم لازم است به مواردی ساده اما مهم در طراحی فروشگاه توجه کنیم. در ادامه به تعدادی از این نکات اشاره شده است.
1) ویترین فروشگاه باید بدرخشد. خیلی از خردهفروشان کوچک به چیدمان ویترین خود توجهی نمیکنند و به جای آن تلاش میکنند طراحی داخل مغازه را موردتوجه قرار دهند. این استراتژی اشتباهی است. همانطور که چشمان ما پنجرهای به روح ما هستند، ویترین فروشگاه چشمان آن هستند و روح فروشگاه را به بازدیدکننده نشان میدهند.
برای آنکه ویترین جذابی داشته باشیم بهتر است یک تم (theme) رنگی داشته باشیم تا از طریق آن توجه مشتری را جلب و تصویر کلی فروشگاه را به او نشان دهیم. همچنین بهتر است از چیدمان شلوغ در ویترین خودداری کنیم زیرا زمانی که تعداد زیادی از اجناس در ویترین قرار میگیرند ارزش آنها در نگاه مشتری احتمالی پایین میآید.
2) تصویر اولیه مشتری از فروشگاه بسیار مهم است. زمانی که مشتری وارد فروشگاه میشود، اولین تصویری که از فروشگاه در ذهنش ساخته میشود باید آنقدر قدرتمند و جذاب باشد که پاهای او سست شود و نتواند به راحتی فروشگاه را ترک کند. در غیر این صورت ممکن است مشتری پس از ورود به فروشگاه به سرعت از آن خارج شود. برای مثال فروشگاههای بزرگ سعی میکنند در همان ورودیشان، محصولات ویژهای را که شامل تخفیفهای جذاب برای مشتری شدهاند، قرار دهند.
یکی از نکاتی که در خردهفروشیهای کوچک رعایت نمیشود این است که جلوی ورودی فروشگاه قفسههایی با ارتفاع زیاد قرار میگیرند که جلوی دید مشتری را میگیرند. مشتری احساس میکند با دیواری بزرگ مواجه شده که راه عبوری از آن وجود ندارد پس بهترین و تنها راه را درب خروجی فروشگاه میبیند.
3) مشتری را به سمت راست هدایت کنید. خردهفروشان باید فروشگاه خود را به شکلی طراحی کنند که خریداران پس از ورود، به سمت راست کشیده شوند. بنابراین طراحی سمت راست ورودی بسیار مهم است زیرا طبق تحقیقات انجام شده مشتریان ترجیح میدهند در یک فروشگاه در جهت خلاف عقربههای ساعت حرکت کنند. استفاده از رنگهای درخشان و رایحههای خوشبو باعث میشود که مشتری حس خوبی پیدا کند و سفر خود را به درون فروشگاه آغاز کند.
4) مقصد مشتری کجاست؟ معمولاً در خردهفروشیها به ابتدای مسیر حرکت مشتری توجه میشود اما برای پایان این مسیر برنامهای وجود ندارد. قفسهها در ابتدا زیبا و شیک هستند اما در انتها کثیف و نامرتب. باید توجه داشته باشیم که مشتری در فروشگاه ما سفری را تجربه میکند که مقصد این سفر به اندازه مبدا آن حائز اهمیت است. حتی خردهفروشان باهوش محصولات کلیدی و قابل توجه خود را در انتهای مسیر حرکت مشتری قرار میدهند تا مشتری برای رسیدن به آن محصولات مجبور باشد مسیری را طی کند و ضمن آن به دیگر محصولات نیز توجه کند.
5) به مشتری وقت استراحت بدهید. یکی از پژوهشهایی که در زمینه الگوهای خرید انجام شده نشان میدهد که مشتریان حداقل به 20 درصد از اجناس داخل فروشگاه توجهی نمیکنند. یکی از دلایل این عدم توجه، راهروهای بلند هستند که باعث میشوند مشتری خسته شود و تمرکز خود را برای دیدن تمام اجناس از دست بدهد. کوتاه کردن راهروها و ایجاد فواصلی بین آنها سبب میشود که مشتری وقت استراحت کردن داشته باشد و برای رفتن به راهروی بعدی تمرکز اولیه خود را مجدداً به دست آورد.
با رعایت این نکات و سایر نکات مرتبط با طراحی فروشگاه میتوانید تجربه بهتری برای مشتری رقم بزنید و فروش خود را نیز بالاتر ببرید. لازم نیست برای طراحی از وسایل و تجهیزات گرانقیمت استفاده کنید بلکه استفاده درست و اصولی از قابلیتهای طراحی میتواند فروشگاه شما را به مکانی جذاب برای خرید کردن تبدیل کند.
* منبع: بازياب بازارساز