همشهری آنلاین: با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ساختمان سبز پژوهشگاه مواد و انرژی افتتاح شد؛ این ساختمان به گونه‌ای طراحی شده است که ۹۹ درصد موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود.

به گزارش ایسنا، پژوهشگاه مواد و انرژی از سال 91 برای ساخت ساختمان انرژی خالص صفر با عنوان "ساختمان سبز" اقدام کرد؛ این ساختمان از طریق تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر و پاک، انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کند و به عنوان اولین ساختمان انرژی صفر در ایران معرفی شده است.

این ساختمان با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و روسای برخی مراکز پژوهشی افتتاح شد.

در فاز اول این طرح که مربوط به مطالعه و بررسی طرح بوده است، راهکارهای احداث ساختمان انرژی صفر مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ساختمانی طراحی شد که مصرف انرژی آن به حداقل رسیده است.

انرژی مورد نیاز این ساختمان از طریق انرژی‌های تجدید‌پذیر تامین می‌شود و تمام راهکارهای بهینه‌سازی همچون عایق‌کاری دیوار و جداره‌ها، استفاده از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و روشنایی با راندمان بالا و بکارگیری لامپ‌های LED در این ساختمان لحاظ شده است.

این ساختمان دارای دو هزار متر مربع زیربنا است که در دو طبقه دارای کاربری‌های آموزشی و پژوهشی خواهد بود.

استفاده از طراحی غیرفعال خورشیدی و جهت‌گیری بهینه ساختمان، عایق‌کاری کامل ساختمان و جلوگیری از وجود پنل‌های حرارتی، استفاده از پنجره بهینه با سطح نور گذر متناسب، استفاده حداکثر از نور روز و نوردهی به کمک سیستم LED و استفاده از بادگیر گلخانه برای تنفس طبیعی ساختمان و کاهش بارهای حرارتی در فصول میانی سال از جمله ویژگی‌های این ساختمان به شمار می‌رود.