نتایج یک بررسی تازه حاکی از آن است که حدود ۳۵۰ کتابخانه در ۶ سال اخیر در بریتانیا تعطیل شده و حدود ۸ هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند.

به گزارش همشهري، بسياري از شهرهاي سراسر بريتانيا در حركتي عجيب و نادر سالن‌هاي مطالعه خود را به بهانه كاهش هزينه‌ها تعطيل كردند؛ اقدامي كه اعتراض نويسندگان سرشناس ازجمله فيليپ پولمن برنده مدال كارنگي و زيدي اسميث برنده جايزه ادبي اورنج را برانگيخت.

آلن گيبونز از مشهورترين نويسندگان كتاب كودك در بريتانيا هم در سخناني مدعي شد كتابخانه‌هاي عمومي با بزرگ‌ترين بحران تاريخ خود مواجه شده‌اند. تحليل آمارهايي كه مراجع رسمي ارائه داده‌اند نشان مي‌دهد از سال2010 حدود 343كتابخانه در بريتانيا خدمت‌رساني به مخاطبان را متوقف كرده‌اند و قرار است در سال‌جاري ميلادي 111كتابخانه ديگر به همين سرنوشت گرفتار شوند. مديريت 174كتابخانه ديگر به گروه‌هاي داوطلب سپرده شده و مديريت 50كتابخانه براي جلوگيري از تعطيلي در اختيار سازمان‌هاي خصوصي قرار گرفته است.

يان آنستيس كه مديريت سايت اطلاع‌رساني كتابخانه‌هاي عمومي را در بريتانيا برعهده دارد، كاهش بودجه كتابخانه‌ها را بي‌سابقه مي‌داند و درباره روش‌هاي مديريت شهري براي تعطيل كردن بي‌سر و صداي كتابخانه‌ها و كاهش خدمات آنها مي‌گويد: «شوراها فهميده‌اند كه صرفا تعطيلي يك كتابخانه چقدر واكنش منفي ايجاد مي‌كند. به‌همين دليل، سراغ راه‌هايي رفته‌اند كه بدون تعطيلي كتابخانه هزينه‌ها را به‌شدت پايين مي‌آورد و اين يعني كم شدن خدمت‌رساني.» از جمله شيوه‌هايي كه براي كاهش هزينه‌ها در مديريت كتابخانه‌ها در پيش گرفته شده است مي‌توان به كاهش ساعت فعاليت، كاهش بودجه خريد كتاب، كم كردن تعداد كارمندان و كاهش هزينه‌هاي نگهداري اشاره كرد.

همه اين راه‌ها در نهايت به كاهش رضايت مردم از خدمات‌رساني كتابخانه مي‌انجامد و مردم سرانجام تصميم مي‌گيرند به جاي رفتن به كتابخانه، وقت خود را در جايي ديگر بگذرانند. مناطقي چون مرسي‌سايد، برنت در شمال‌غربي لندن، استوك و ساندرلند از 2010 تا امروز تقريبا نيمي از كتابخانه‌هاي عمومي خود را از دست داده‌اند و اين روند همچنان ادامه دارد. اين در حالي است كه دولت بريتانيا مدعي شده براي كمك به خدمت‌رساني بهتر و تجهيز كتابخانه‌ها، بيش از هزار كتابخانه را به سيستم واي‌فاي مجهز كرده تا دسترسي به خدمات ديجيتال و امانت‌دهي الكترونيك بيشتر شود.