تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۶

همشهری دو - حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان: در زندگی بعضی از مواد را می‌بینیم که کارشان کنار هم نگاه‌داشتن اجزای یک ترکیب است.

اين ماده مي‌تواند سيمان باشد كه آجرهاي يك ساختمان عظيم را كنار هم حفظ مي‌كند يا مي‌تواند تخم‌مرغي باشد كه سركه و روغن را به هم پيوند بدهد و يك تركيب لطيف غذايي درست كند. در هر صورت هر دو، يك جنس از كار را انجام مي‌دهند و وظيفه‌شان حفظ تركيب اطراف‌شان است.

اين نظم در عالم از همين اتفاقات ساده و كوچك شروع مي‌شود و رشد مي‌كند تا وسعتي به اندازه انسان و خانواده او پيدا مي‌كند. نظم و چينش اين چنيني براي خانواده هم درنظر گرفته شده است و مسئول آن، زن خانه است. بزرگ‌ترين تعريفي كه براي كارهاي زن در خانه مي‌شود كرد همين است. زن با هنر و ظرافت مي‌تواند در سخت‌ترين شرايط، طوري رفتار كند كه بنيان خانواده از هم نپاشد. مي‌تواند مرد را در بدترين حالت‌هاي رفتاري به خانه برگرداند و سيستم خانواده را با كامل‌ترين شكل ممكن جلو ببرد. اما همه اينها زماني اتفاق مي‌افتد كه زن اين خاصيت كنار هم حفظ‌كنندگي را به شكلي كسب كرده باشد. صبر، پي و پايه‌ ساختمان اين ويژگي است.

تمرين صبوري كردن براي دختران و زنان لازم است تا بتوانند زندگي يك خانواده را بچرخانند. اگر لازم است مرد فوت و فن‌هاي كسب و كار و پول در آوردن را بداند براي زن هم واجب است رفتارهاي منعطف و صبورانه را در شرايط مختلف ياد بگيرد تا شاكله خانواده از هم نپاشد. با اين مهارت، نخستين برخورد افراد در مواجهه با برخوردهاي غيرمتعارف در خانواده، حرف‌زدن از جدايي و طلاق نيست.

«هُنَّ لِبَاسٌ لَكمْ وَ أنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنّ» مصداق همين صبوري كردن است. بيان ريز جزئيات زندگي، چه از زبان خانم و چه از زبان آقا، حتي براي بچه‌هاي داخل خانه و خانواده، نفي‌كننده اين پوشانندگي است كه در قرآن آمده است. آبروداري‌كردن براي همين جاست. در داستان‌ها و اتفاقات عجيب و قريب به‌دنبال قهرمان نجات بخشي نباشيم كه مسير زندگي را به يكباره متحول كند. قهرمان، كسي است كه به كوچك‌هايي كه حتي تكراري مي‌شوند عامل است؛ مثل همين حفظ و تغيير مثبت زندگي در هر شرايطي.