تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸

همشهری آنلاین: در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر "بروز طاعون و رسیدن آن به تهران"، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: این نوع طاعون در بین نشخوارکنندگان کوچک دیده می‌شود و نوعی ویروس است، این ویروس قابل سرایت به انسان نیست.

به گزارش ايسنا، دکتر محمود نبوی ، درباره بروز طاعون در کشور و میان حیوانات، گفت: طاعونی که از آن صحبت می‌شود، نوعی طاعون نشخوارکنندگان کوچک بوده و یک بیماری ویروسی دام است. بنابراین هیچ ربطی به انسان ندارد و با طاعون انسانی که از طریق باکتری ایجاد می‌شود، متفاوت است.

وی با بیان اینکه از آنجایی که این نوع طاعون هیچ خطری برای انسان ندارد و قابل سرایت به انسان نیز نیست، افزود: بر این اساس وزارت بهداشت اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد. چرا که مساله دام‌پزشکی است و باید یکسری واکسن‌ها برای دام‌ها تزریق کنند که این اقدام را هم انجام می‌دهند.

نبوی با تاکید مجدد بر اینکه این طاعون هیچ خطری برای انسان ندارد، گفت : این نوع طاعون، اصلا طاعون نیست و نوعی ویروس است، اما از آنجایی که منجر به مرگ‌ومیر بین نوشخوارکنندگان کوچک می‌شود، به طاعون این حیوانات معروف شده است.طاعونی که برای انسان وجود دارد، یک بیماری باکتریایی است و از طریق جوندگان و کک منتقل می‌شود. بنابراین این دو هیچ ربطی به یکدیگر ندارند.

او تاكيدكرد: بنابراین جای نگرانی در این زمینه نیست و اگر بود، وزارت بهداشت بیش از همه نگران می‌شد.