داود زارعیان عضو کمیته علمی یازدهمین همایش روابطعمومی الکترونیک که به مناسبت در پیش بودن چهارمین هفته روابطعمومی سخن میگفت با بیان این مطلب افرزود: در دنیای امروز، استفاده از رسانهها و شبکههای اجتماعی به جز لاینفک زندگی افراد تبدیل شده بطوریکه هر روزه شاهد رشد روزافزون نرمافزارهای مختلف و افزایش استفاده از آنها در بین افراد جامعه هستیم و علیرغم این افزایش نرمافزاری متاسفانه فعالیت چندانی در خصوص نحوه استفاده صحیح و کاربردی از آنها صورت نگرفته و تنها در هنگام بروز مشکلات با برگزاری جلسات متعدد، نسبت به اتخاذ تصمیماتی لحظهای همچون حذف یا فیلتر کردن آن رسانه یا نرم افزار پرداختهایم و در واقع به نوعی با پاک کردن صورت مساله خواستهایم به رفع مشکل بپردازیم.
زارعیان در خصوص علت بروز مشکلات بوجود آمده در فضای مجازی و دلایل آن عنوان کرد: عدم توجه به بالا بردن سطح سواد رسانهای در بین افراد جامعه باعث شده تا فرهنگ صحیح استفاده از این ابزار که در واقع همگی تبدیل به رسانهای مجزا با دیدگاهها و محتوای مختلف و متفاوت شدهاند، شکل نگیرد و این در حالی است که در شرایط فعلی افزایش سطح سواد رسانهای جوامع به یکی از اصلیترین ضرورتها و نیازهای اصلی فضای واقعی و مجازی تبدیل شده که عدم توجه به این نکته بدون تردید در آیندهای نه چندان دور باعث ایجاد مشکلات بیشتری در سطح جامعه و خانوادهها خواهد شد.
عضو کمیته علمی یازدهمین همایش روابطعمومی الکترونیک، ادامه داد: ارتقاء سطح سواد رسانهای در جامعه، امری نیست که بتوان در کوتاه مدت و توسط حوزه یا نهاد را انجام شود و میبایستی تمامی دستگاههای اجریی کشور با فعالیت گسترده در این خصوص، نسبت به این حل این موضوع تلاش کنند و از بروز آسیبهای جدی، چه به لحاظ فردی و چه به لحاظ اجتماعی جلوگیری نمایند.
وی در خصوص نحوه اجرایی کردن این موضوع گفت: به نظر بنده برای این منظور در ابتدا میبایستی با تدوین برنامهای جامع که در آن از نقطه نظرات اساتید و نخبگان تمامی حوزههای مرتبط از جمله تشکلهای مردم نهاد و وزارتخانههای مختلف همچون آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و... و نیز نهادهایی همچون شورای عالی فضای مجازی کشور در کنار استفاده از تجربیات دیگر کشورها و بومیسازی و انطباق آن با فرهنگ ایران، استفاده شده باشد اقدام نمود و در گام بعدی و در ابتدا با پیادهسازی این برنامه در مدارس نسبت به ارایه آموزشهای اصولی در خصوص نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی اقدام نمود تا از ایجاد فرهنگ صحیح در آینده اطمینان حاصل کرد و در مرحله بعد نیز با ایجاد محتوای مناسب با محیط کشور و موردپسند جامعه به سطحی رسید که دیگر استفاده از مطالب ناصحیح و نامربوط به عنوان مشکل اصلی مورد بحث نباشد و خود افراد با توجه به آموزشهایی که در قالب محتوای ارایه شده و به صورت غیرمستقیم دریافت میکنند، نحوه صحیح استفاده از رسانهها و فضای مجازی را به عنوان یک امر نهادینه شده در جامعه گسترش دهند.
زارعیان در پایان به نقش مهم و اساسی روابطعمومی به عنوان نهادی کاملا تاثیرگذار در این خصوص اشاره کرد و گفت: جه بخواهیم و چه نخواهیم روابطعمومی به عنوان یک نهاد اثرگذار در تمام اتفاقات و مسائلی امروز جامعه دارای نقشی اساسی است و این روابطعمومیها هستند که با انعکاس مسائل جامعه در سازمان و بلعکس، اثری مستقیم در تصمیمگیریها و تصمیمسازیها دارند. روابطعمومی میتواند با درک صحیح از شرایط، ضمن آگاه ساختن مدیران و مسوولان از روند اجرای اقدامات انجام شده، با ارایه راهکارهای صحیح در تدوین برنامههای آتی و همراهی و نیز نظارت بر اجرای صحیح آنها نسبت به ارایه نقش انکارناپذیر خود در افزایش سطح سواد رسانهای اقدام نماید.
لازم به ذکر است چهارمین هفته روابطعمومی از تاریخ 27 اردیبهشت لغایت 2 خرداد ماه سال 1395 برگزار خواهد شد. علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با مراجعه به وبسایت www.7pr.ir یا تماس تلفنی با شماره 88807453-88898326 سوالات خود را مطرح کنند.