تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۴

همشهری دو - محمد معمار: تعداد زیادی از مردم به تمیز بودن خودرویشان اهمیت می‌دهند.

 اين افراد هزينه‌ قابل توجهي را در طول‌ماه صرف كارواش مي‌كنند. براي اينگونه افراد فصل بهار يك كابوس بزرگ است چرا كه در اين فصل، هوا به سرعت تغيير ماهيت مي‌دهد. براي مثال اين افراد در يك صبح آفتابي ماشين خود را به كارواش مي‌برند و در بعدازظهر آن روز با باران مواجه مي‌شوند. خب بهترين راه‌حل اين است كه شما خودتان آستين‌ها را بالا بزنيد و اتومبيل‌تان را به حمام ببريد. اين صفحه تمامي اطلاعات لازم براي شستن خودرو را در اختيار شما قرار مي‌دهد و شما را از كارواش بي‌نياز مي‌كند.

  • شستن خودرو با 4سطل آب

سطل اول: سطل اول آب را پر كنيد و سپس يك اسفنج را داخل آن فرو ببريد. وقتي كه اسفنج خوب خيس شد آن را از بالا به پايين بر تمام سطح خودرو بكشيد تا گردوغبارهاي روي آن گرفته شود. هر از گاهي اسفنج را دوباره داخل سطل فرو ببريد تا گردوغبارهاي چسبيده به آن تميز شود. در آخر بقيه آب موجود در سطل را روي سطح خودرو بريزيد تا گردوغبارها كاملاً از بين بروند. در اين مرحله شما يك خودروي نيمه تميز خواهيد داشت.

سطل دوم: مقداري از آب سطل دوم را داخل يك ليوان كوچك بريزيد. سپس 2‌قاشق سوپ‌خوري مواد شوينده به آن اضافه كنيد. از مواد شوينده بيشتر استفاده نكنيد چرا كه هنگام شستن كف‌ها از روي بدنه خودرو، به آب بيشتري نياز پيدا خواهيد كرد. مواد شوينده‌اي را كه با آب مخلوط كرده‌ايد آرام روي اسفنج خود بريزيد و اسفنج را از بالا به پايين بر سطح خودروي خود بكشيد. در اين مرحله بايد تمام لكه‌هاي روي ماشين خود را تميز كنيد. اگر كف شما تمام شد دوباره اقدام به ساختن كف كنيد. در آخر به وسيله آب باقي‌مانده در سطل و اسفنج، كف‌هاي روي خودرو را تميز كنيد.

سطل سوم: اسفنج خود را با آب داخل سطل سوم بشوييد و كنار بگذاريد. در اين مرحله آب سطل سوم را داخل وسيله‌اي مثل آفتابه بريزيد و آب را روي تمام سطح ماشين به‌صورت آرام از بالا به پايين و با دقت كافي بريزيد تا تمامي لكه‌ها و كف‌هاي روي سطح خودرو پاك شود. در اين مرحله خيلي با دقت بايد عمل كنيد تا آب هدر نرود.

سطل چهارم: آب سطل چهارم را هم داخل آفتابه بريزيد و مثل مرحله قبل خودروي خود را آبكشي كنيد. فقط حواستان باشد در اين مرحله پس از آبكشي خودرو به سرعت بايد با يك دستمال نرم و خشك، آب روي سطح خودرو را خشك كنيد تا جاي لكه‌ آب روي سطح آن باقي نماند.

  • شستن موتور خودرو

در ابتدا موتور را كمي گرم كنيد، ولي نگذاريد خيلي گرم شود. فقط درحد يك دقيقه اجازه دهيد در جا كار كند. شست‌‌وشوي موتور خودرو ممكن است آلودگي‌هاي فراواني را به همراه داشته باشد پس خودرو را به مكاني منتقل كنيد كه اين كثيفي‌ها مشكل‌زا نباشد. در مرحله بعد، ابتدا قطب منفي و سپس قطب مثبت را از باتري جدا كنيد. ديگر اجزاي برقي موتور خودرو را با پلاستيك بپوشانيد. اگر موتور خودروي شما قديمي است، ورودي‌هاي هوا و كاربراتور را هم با پلاستيك بپوشانيد. در اين مرحله توسط يك برس پلاستيكي تمامي كثيفي‌هاي سطح موتور را برس كنيد. به اندازه 2فنجان مايع ظرفشويي را با 4ليتر آب مخلوط كرده و محلول به‌دست‌آمده را به وسيله‌ برس روي سطح موتور خودرو بكشيد. براي جاهاي كثيف‌تر از محلول بيشتري استفاده كنيد و بگذاريد تا كاملاً خيس بخورد. در مرحله‌ بعد سطل آبي را روي موتور آرام آرام بريزيد تا كف‌ها از بين بروند. در آخر روكش‌هاي پلاستيكي را برداريد و بگذاريد موتور كاملاً خشك شود.

  • نكات كاربردي هنگام تميز كردن خودرو

اگر مي‌خواهيد خودروي شما پس از شست‌وشو براق شود از مواد شوينده يا نرم‌كننده‌هاي مو كه داراي لانولين هستند استفاده كنيد. اين ماده باعث درخشش خودرو مي‌شود و همچنين از ايجاد لكه روي سطح خودرو توسط قطرات باران جلوگيري مي‌كند.

شستن شيشه‌ها نسبتاً كار دشواري است و اكثر افراد را با مشكل روبه‌رو مي‌كند. براي شستن شيشه‌ها مي‌توانيد از روزنامه باطله و مايع‌هاي شيشه‌شور استفاده كنيد. چراغ‌ها را هم با همين روش تميز كنيد. برخي‌ها از نوشابه‌ هم استفاده مي‌كنند كه شايد باعث تميزي شيشه شود ولي خب اسراف است، پس گزينه خوبي نيست.

براي تميز كردن شيشه خودرو مي‌توانيد از دستمال مرطوب كودكان هم استفاده كنيد.

تميز‌كردن برف پاك كن را فراموش نكنيد چراكه اگر كثيف باشد به جاي تميز كردن شيشه‌ها، بيشتر موجب كثيف شدن آنها مي‌شوند. براي تميز كردن برف‌پاك كن يك چهارم پيمانه آمونياك را با يك چهارم پيمانه آب سرد مخلوط كنيد. سپس با يك دستمال نرم، لبه‌ برف پاك‌كن را به محلولي كه درست كرده‌ايد آغشته كنيد. در آخر هم با يك دستمال خشك آن را خشك كنيد.

بهترين زمان براي شستن خودرو صبح و بعداز ظهر است. اگر ظهر اقدام به شستن خودروي خود كنيد مقدار زيادي آب هدر مي‌رود و بخار مي‌شود. در ضمن گرما باعث مي‌شود رد اسفنج روي سطح خودرو باقي بماند.
بلافاصله پس از خاموش‌كردن خودرو، اقدام به شستن آن نكنيد. بگذاريد يكي‌دو ساعت بدنه‌ خودرو خنك شود، زيرا گرما باعث مي‌شود روي بدنه لك بيفتد.

اجازه ندهيد پس از شست‌وشو يا هنگام انجام اين كار، خودروي شما خشك شود چرا كه باعث ايجاد لكه روي بدنه مي‌شود. پس از شست و شو بايد خيلي سريع با يك دستمال نرم و خشك، بدنه خودرو را خشك كنيد.

يادتان باشد از هر ماده شوينده‌اي كه دم دست‌تان است براي شست‌وشوي خودرو استفاده نكنيد. مثلا وايتكس باعث تميزترشدن بدنه خودرويتان و برق زدن آن نمي‌شود. اگر دوست داريد بدنه خودرويتان برق بزند از محلول پارافين و آب استفاده كنيد و آن را پس از شست‌وشوي خودرو، روي ماشين بكشيد.