همشهری آنلاین: نمایندگان پیمانکار ساخت آزادراه چرم‌شهر ورامین به قزوین در نشستی در محل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کردند که ساخت این آزادراه متوقف شده و پس از مطالعات فرهنگی و باستان‌شناسی کار ادامه خواهد یافت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این نشست که در دفتر رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی و با حضور نمایندگان پیمانکار و چند تن از باستان‌شناسان و مدیران پژوهشگاه تشکیل شد، راههای همکاری بین دو طرف برای انجام مطالعات باستان‌شناسی بررسی شد.

در این نشست توافق شد تا مطالعات باستان‌شناسی یک ماه پس از عقد قرارداد بین دو طرف شروع شده و به مدت سه ماه ادامه یابد.

براساس این توافق مطالعات باستان‌شناسی مرحله‌ای خواهد بود و پس از مطالعه و بررسی هر قطعه از آزادراه عملیات ساخت در آن ادامه خواهد یافت.

طول این آزادراه که از استانهای تهران، مرکزی، البرز و قزوین می‌گذرد در ابتدا قرار بود 224 کیلومتر باشد که به 156 کیلومتر كاهش یافته است.

مساحت محدوده مورد بررسی 24500 هکتار، محیط محدوده 325 کیلومتر و عرض آن یک کیلومتر خواهد بود.

گفتنی است: خبرنگاران میراث فرهنگی رسانه‌ها هنگام عزیمت به کاروانسرای دیرگچین مشهور به مادر کاروانسراها در حاشیه آزادراه ورامین به قم در نیمه اول بهمن‌ماه با تاسیسات راه‌سازی در شمال این آزادراه روبه رو شدند.

آنها پس از تغییر مسیر با عملیات گسترده ساخت آزادراه چرم‌شهر ورامین به قزوین در محدوده ورامین مواجه و اقدام به تهیه گزارش و عکس کردند که این گزارشها بازتاب گسترده‌ای داشت.

پس از آن محمد سعیدی ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: من موظف شدم موضوع را بررسی و پیگیری کنم که نتیجه را به اطلاع رسانه‌ها خواهم رساند.

او در همین حال از رسانه‌ها خواست تا به جای اینکه "یقه دولتمردان " را بگیرند این گونه بحث‌ها را به متن جامعه بکشانند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در 28 بهمن‌ماه سال گذشته و در حاشیه برگزاری همایش "میراث فرهنگی و توسعه پایدار" در گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران وعده داد که موضوع رسیدگی شده و تدابیر لازم اتخاذ شود.

سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در اوایل بهمن طی نامه‌ای به مدیر عامل شرکت تهران گسترش بر ضرورت مطالعات باستان‌شناسی در مسیر این آزادراه تاکید کرده بود.

معاونت ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت مادر تخصصی ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وابسته به وزارت راه در 25 اسفند سال گذشته و طی نامه‌ای به مدیریت مستقل آزادراه کنارگذر جنوبی تهران خواستار مطالعات فرهنگی - تاریخی و مستندسازی میراث فرهنگی تحت نظارت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شد.

بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم تمامی وزارتخانه‌ها، سازمانها و موسسات دولتی موظفند؛ قبل از اجرای طرح‌های عمرانی گسترده و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی - تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکان‌یابی طرح‌های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.