همشهری آنلاین: معاون بهداشت وزیر بهداشت در همایش ملی سفیران سلامت دانش آموزی، از کمبود ویتامین دی در بین دانش آموزان ایرانی ابراز نگرانی کرد و از همه دانش‌آموزان خواست هر ماه یک قرص ویتامین دی، مصرف کنند.

به گزارش همشهري آنلاين، دكترعلي اكبر سياري، گفت: کمبود ویتامین دی در یک دوره ده ساله در کشور، 6 برابر شده بود به همين دليل، مصمم شده ايم تا کمبود اين ويتامين را در كشور، جبران کنیم.

او افزود: وزیر بهداشت در سال 92، هنگام سفر به یکی از روستاهای زابل با من تماس گرفتند و از من خواستند تا قرص آهن را در خانه‌های بهداشت توزيع كنيم. اكنون علاوه بر مراکز بهداشتی، در مدارس نیز قرص آهن و ویتامین دی توزیع می‌شود.

به عنوان نمونه، پس از توزيع ويتامين دي در مدارس مشهد و سبزوار، کمبود ویتامین دی در طول 9ماه از 75 به 5.6 کاهش یافت.
سياري يكي از عوارض ويتامين دي را نرمی استخوان و ناهنجاری در استخوان‌های پا ذكر كرد.

او خطاب به دانش آموزاني كه سفيران سلامت شدند گفت: شما مروجان سلامت در بين مردم هستيد، پس براي جلوگيري از چاقي و اضافه وزن تحرك بدني داشته باشيد و روزانه حداقل يك ساعت ورزش كنيد و بقيه را هم به ورزش توصيه كنيد.استرس را از خود دور كنيد و با همه مهربان باشيد و همه را دوست داشته باشيد.

سياري گفت:ماموریت آموزش و پرورش و آموزش عالی، ارتقای تفکر در افراد است و افراد ، مهارت تفکر نقادانه و حل مساله را در چنین محیط‌هایی آموزش می‌بینند و به دیگران هم منتقل می‌کنند.

معاون وزير بهداشت در بخش ديگري از سخنان خود، گفت: دكتر  هاشمي، فردي كار آفرين است و من در طول 20 سالي كه معاون وزیر بوده ام و با 6 وزیر کارکرده ام بايد بگويم كه دکتر هاشمی، فرصت بزرگی را برای سلامت مردم ایران فراهم کرده است و همه بايد از اين فرصت بخوبي استفاده كنيم.