تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸

همشهری آنلاین: در جریان تحقیقات تکمیلی و همچنین اعترافات متهم مشخص شد که وی از چند خانم دیگر نیز به این روش اخاذی کرده و برای آنها ایجاد مزاحمت کرده است.

نقشه‌اش كاملا حرفه‌اي بود. جوان فروشنده هنگام روبه‌رو شدن با خريداراني كه از گوشي‌هاي اپل اطلاعات زيادي نداشتند، آي‌دي اين تلفن‌ها را به جاي تحويل دادن به صاحبشان، براي خود برمي‌داشت تا بتواند به اطلاعات گوشي آنها دست پيدا كند.

پرونده‌ي‌ كلاهبرداري از خريداران گوشي‌هاي تلفن همراه اپل آن هم از طريق اپل آي‌دي در آخرين روزهاي سال گذشته به دست كارآگاهان پليس فتاي استان البرز رسيد.

ماجرا از آنجا آغاز شد كه زن جواني با مراجعه به پليس ماموران را در جريان پرونده‌ي عجيب و پيچيده‌اي قرار داد. زن جوان گفت: مدتي قبل با مراجعه به يك مغازه‌ي موبايل فروشي در كرج يك گوشي اپل خريداري كردم و به خانه بازگشتم.

اما از همان روز اول گوشي تلفن همراهم مشكل داشت و نمي‌توانستم برنامه‌هايي را كه احتياج داشتم روي آن نصب كنم. به همين خاطر دوباره به همان مغازه‌اي كه تلفن همراه را از آنجا خريده بودم رفتم تا مشكل را برطرف كند.

فروشنده‌ي مغازه مدعي شد گوشي‌هاي اپل براي اينكه در داخل ايران كار كنند و بتوانيم برنامه‌اي روي آن نصب كنيم احتياج به يك برنامه دارد كه حدودا 200 هزارتومان قيمتش است.

گوشي را خريده بودم و به همين خاطر مجبور بودم اين پول را پرداخت كنم.

اما اين پايان ماجرا نبود و حتي با نصب برنامه‌ي 200 هزار توماني هم مشكل زن جوان حل نشد. او در ادامه‌ي اظهاراتش به ماموران گفت حتي با نصب برنامه‌اي كه مرد فروشنده مدعي بود روي گوشي‌ام نصب كرده است هيچ اتفاقي براي گوشي تلفن همراهم نيفتاد و مشكلات بيشتري نيز برايم پيش آمد.

هر روز يك سري شماره تلفن ناشناس روي ليست مخاطبانم ظاهر مي‌شد و يا حتي پيام‌هاي خصوصي اشخاص ديگر در تلگرامم مي‌آمد.

احساس مي‌كردم يك نفر به تمامي اطلاعات داخل گوشي‌ام دسترسي دارد و همه‌ي اطلاعاتم را مي‌‌بيند. به همين خاطر دوباره به همان مغازه مراجعه كردم و اين بار فروشنده مدعي شد بايد براي حل مشكل 500 هزار تومان پرداخت كنم.

با شنيدن اين جمله به ماجرا مشكوك شدم و تصميم گرفتم به يك مغازه‌ي ديگر مراجعه كنم. وقتي مشكلم را با يك فروشنده ديگر در ميان گذاشتم گفت گوشي‌هاي اپل احتياج به آي دي دارد و بايد در هنگام خريد به شما ارائه مي‌دادند.

اما من تا آن روز هيچ اطلاعي درباره آي‌دي نداشتم تازه آنجا بود كه متوجه شدم فروشنده‌ي گوشي با استفاده از اپل آي‌دي من به محتويات گوشي‌ام دسترسي پيدا كرده است. وقتي متوجه ماجرا شدم يكي از دوستانم پيشنهاد داد براي حل مشكلم ماجرا را با پليس فتا درميان بگذارم.

با ثبت اظهارات زن جوان تيمي از كارآگاهان پليس فتاي استان البرز تحقيقات گسترده‌اي را در اين زمينه آغاز كردند. با توجه به اظهارات زن جوان كارآگاهان به اين نتيجه رسيدند كه به احتمال زياد فروشنده‌ي مغازه با استفاده از آي‌دي گوشي زن جوان به اطلاعات شخصي او دست پيدا كرده و احتمالا قصد اخاذي از او را دارد.

سرهنگ محمد اقبالي، رئيس پليس فتاي استان البرز درخصوص اين پرونده به سرنخ مي‌گويد: در حالي كه تحقيقات در اين پرونده ادامه داشت، خانم جوان ديگري نيز به پليس فتاي استان البرز مراجعه و شكايت مشابهي را مطرح كرد.

او هم مدعي بود اطلاعات گوشي تلفن همراه افراد غريبه وارد گوشي‌تلفن همراهش مي‌شود و همچنين احساس مي‌كند فردي به اطلاعات داخل گوشي تلفن همراهش دسترسي دارد.

با طرح دومين شكايت كارآگاهان تحقيقات را جدي‌تر ادامه دادند و در جريان همين تحقيقات بود كه مشخص شد اين دو زن جوان گوشي ‌تلفن‌ همراهشان را از يك مغازه در كرج خريداري كرده‌اند.

به اين ترتيب هيچ شكي باقي نماند كه فروشنده‌ي مغازه با در اختيار داشتن آي دي اين گوشي‌ها قصد اخاذي از مشتريانش را دارد.

تحقيقات كارآگاهان به مرحله آخر رسيد و با دستور مقام قضايي فروشنده‌ي جوان شناسايي و دستگير شد.

سرهنگ اقبالي، رئيس پليس فتاي استان البرز مي‌گويد: با دستگيري مرد جوان وي تحت بازجويي قرار گرفت.

او در بازجويي‌هاي اوليه منكر هرگونه جرمي شد اما ماموران پليس فتا در بررسي تلفن همراه متهم كشف كردند كه او يك اپل آي‌دي را به چند نفر فروخته است و با نصب اين اپل آي‌دي روي تلفن همراه خود نه تنها به بهانه‌ي درست كردن گوشي‌هاي مشتريان آنها را سركيسه مي‌كرد بلكه با دسترسي به اطلاعات تماس مشتريان و شناسايي دوستانشان براي آنها پيام‌هاي مزاحمت‌آميز ارسال و قصد آشنايي با اين افراد و كلاهبرداري از آنها را داشته است.

سرهنگ محمد اقبالي در ادامه اضافه كرد: در جريان تحقيقات تكميلي و همچنين اعترافات متهم مشخص شد كه وي از چند خانم ديگر نيز به اين روش اخاذي كرده و براي آنها ايجاد مزاحمت كرده است.

به همين منظور افرادي كه با اين روش مورد اخاذي قرار گرفته‌اند مي‌توانند براي شكايت و پيگيري پرونده به پليس فتاي استان البرز مراجعه كنند.

متاسفانه بسياري از خريداران گوشي تلفن همراه از ماجراي اپل آي‌دي خبر ندارند و به راحتي طعمه‌ي افراد سودجو قرار مي‌گيرند. شما هنگام خريد گوشي اپل براي اينكه بتوانيد از خدمات و برنامه‌هاي اين گوشي تلفن همراه استفاده كنيد احتياج به اپل آي‌دي داريد.

هر كدام از اين آي‌دي‌ها مخصوص يك گوشي اپل است و فروشنده موظف است اين آي دي را در اختيارخريدار بگذارد اما در اين پرونده متاسفانه فروشنده اين كار را انجام نداده بود.

او مي‌گويد: متاسفانه عدم اطلاعات كافي در زمينه خريد تلفن همراه باعث بروز اين نوع جرايم مي‌شود و شهروندان بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه اگر قصد خريد گوشي‌هاي تلفن همراه اپل را دارند حتما به فروشگاه‌هاي معتبر مراجعه كرده و در هنگام خريد از فروشگاه معتبر اپل ‌آي‌دي را كه يا به صورت اشانتيون و يا با مبلغ 20 تا 3هزار تومان فروخته مي‌شود از فروشنده تحويل‌ وشخصا روي دستگاه‌هاي خود نصب كنند.

متاسفانه يكي از نواقص گوشي‌هاي اپل اين است كه يك اپل آي‌دي را مي‌توان روي چند گوشي تلفن همراه اپل نصب كرد و پس از نصب همه‌ي كاربران مي‌توانند به واسطه‌ي اين اپل‌آي‌دي به اطلاعات يكديگر دسترسي پيدا كنند.

منبع:همشهري‌سرنخ