تهران از معدود شهرهاي جهان است كه تاكسي در آن از يك وسيله حملونقل لوكس به يك وسيله تردد عمومي و فراگير تبديل شده است. اين نكتهاي است كه چندي پيش در گزارش برخي رسانههاي خارجي نظير گاردين و CNN نيز با عنوان «تاكسيهاي اشتراكي» مورد توجه قرار گرفته بود. اما هر روز 18ميليون سفر در پايتخت صورت ميگيرد و انبوهي از شهروندان با مترو، اتوبوس و تاكسي جابهجا ميشوند كه سهم تاكسي و ون از اين ميزان 21.5درصد است. بدينترتيب 3.8ميليون نفر، مسافر روزانه تاكسيهاي تهران هستند اما پولي كه در اين ميان رد و بدل ميشود، چقدر است كه رانندگان تاكسي همواره از مسافران طلب پول خرد ميكنند؟
يك حساب سرانگشتي نشان ميدهد كه اگر هر مسافر تاكسي روزانه 1500تومان(يك كرايه متوسط) براي سفر با تاكسي بپردازد، هر روز 5.7ميليارد تومان در تاكسيهاي تهران جابهجا ميشود كه اين رقم درماه به عدد خيرهكننده 171ميليارد تومان ميرسد اما براي جابهجايي اين رقم هنگفت واقعا بايد مردم شهر هرماه 171ميليارد تومان از حساب خود خارج كنند و با همه مشكلات و هزينههاي جانبي، آن را به رانندگان تاكسي برسانند؟ اين وضع درحالي است كه وسايل حمل ونقل عمومي بزرگتر نظير اتوبوس و مترو، سالهاست به كارتخوان مجهز شدهاند و استفاده از كارتخوان امري لازم براي پرداخت كرايه تاكسي است.
- وعده 15هزار كارتخوان
از سال 91مسئولان شهري درصدد برآمدند روي تاكسيهاي تهران كارتخوان نصب كنند اما هر بار مشكلي مانع اجراي اين تصميم شد تا اينكه در بهمن 94خبر رسيد دستگاههاي كارتخوان تاكسي روي خودروهاي زرد و سبز تهران نصب ميشوند. همچنين قرار شد تا پايان سال 95طرح پرداخت الكترونيك كرايه در ۱۵ هزار تاكسي شهر اجرايي شود. آنگونه كه رضا قاضي معاون برنامهريزي و توسعه سازمان تاكسيراني خبر داده، عمليات اجرايي نصب دستگاههاي كارتخوان بهمنظور اجراييكردن طرح پرداخت الكترونيك كرايه با دستگاههاي پوز روي 100دستگاه تاكسي در تهران اجرا شده است. فاز آزمايشي طرح پرداخت الكترونيك در مناطق مركزي شهر اجرا شده و پرداخت الكترونيك در 3محور انقلاب - راهآهن، انقلاب - صادقيه و پيچ شميران - تجريش انجام ميشود. اين در حالي است كه پيش از اين نيز طرح پرداخت الكترونيك بهمدت يكماه روي ۱۰۰ تاكسي كه مبدا خطوط آنها از ايستگاه متروي صادقيه است، اجرا شده بود و پس از بررسي مشكلات سعي شد كه در طرح جديد آن معايب رفع شود. حال پس از اجراي طرح آزمايشي، مقدمات اجراي طرح براي 15هزار تاكسي فراهم شده است.
- توافق با بانك شهر
نصب دستگاههاي كارتخوان براساس تفاهمنامهاي كه تاكسيراني با بانك شهر بسته است، صورت خواهد پذيرفت و براساس اين تفاهمنامه رانندگان تاكسي براي نصب دستگاههاي كارتخوان روي تاكسيها هيچگونه مبلغي را پرداخت نميكنند و تنها در ازاي خرابشدن و يا مفقودشدن دستگاه ۳۰درصد از هزينه را پرداخت و مابقي را شركت بيمه مورد نظر تقبل ميكند. اما يكي ديگر از مسائل درخصوص پرداخت كرايه الكترونيك، تنوع كارتهايي است كه بايد امكان پرداخت كرايه با آنها وجود داشته باشد. بدينترتيب در وهله نخست كارتهاي شهروندي كه بانك شهر آنها را در اختيار شهروندان قرار ميدهد و چندمنظوره نيز هست در طرح نصب كارتخوان براي 15هزار تاكسي استفاده ميشوند. در عين حال امكان پرداخت الكترونيك كرايه در تاكسيها با كارتهاي مترو و اتوبوس نيز فراهم است و پيشبيني ميشود با گسترش طرح، كارتهاي بانكي ديگر نيز در طرح قرار بگيرند. در اجراي آزمايشي طرح امكان پرداخت كرايه هم بهطور الكترونيك و هم بهطور نقدي وجود داشت و ممكن است در طرح امسال نيز اين گزينه بهطور كامل حذف نشود.
- دوره آموزشي براي تاكسيرانان
تاكسيرانان براي اجراي طرح نصب دستگاههاي كارتخوان كه فعلا در 3خط اجرا ميشود، در دورههاي آموزشي شركت كردند. در اين دورهها چگونگي كاركردن با دستگاهها، چگونگي انتقال اطلاعات بهحساب تاكسيرانان، چگونگي دريافت پول از عابربانكها و ساير شرايط استفاده و نگهداري از دستگاههاي كارتخوان آموزش داده شده است. بدينترتيب بهمنظور اجراي اين طرح براي 15هزار تاكسي نيز بايد رانندگان مذكور آموزش ببينند.