تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۱

همشهری دو - الهام کاظمی: خوش‌تیپ‌ترین مرد دنیا هم با یک جوراب نا‌مناسب شلخته و بی‌توجه شناخته می‌شود.

 پوشيدن جوراب مناسب به همراه لباس مناسب، ظاهر شما را تكميل مي‌كند و پوشيدن جوراب نامناسب، هرچه زحمت و پول خرج انتخاب لباس‌هايتان كرده‌ايد را به باد مي‌دهد. به جز اين، جوراب‌ها مهم هستند چون عرق پا را جذب و از پاها در مقابل ساييدگي و سرما و چيزهاي ديگر محافظت مي‌كنند. جوراب‌ها بخش مهمي از پوشاك هستند. اگر خيلي خوب مي‌دانيد كه پيراهن و شلوارتان را چطور باهم ست كنيد و اگر به سليقه خودتان در انتخاب كفش و كمربند مطمئن هستيد، لازم است چيزهاي بيشتري هم در مورد جوراب‌ها بدانيد.

  • چه مدلي مناسب چه جايي؟

مردانه معمولي؛ 2 تا 20هزار تومان
براي پوشيدن در اكثر موقعيت‌ها مناسب هستند. حتي اگر خيلي اسپورت‌پوش يا سليقه متفاوت داشته باشيد باز بايد چند جفتي از اين جوراب‌ها را هميشه دم دست داشته باشيد. خوب است بدانيد هرچه اين جوراب‌ها ارزان‌تر باشند درصد نايلون آنها بيشتر و بافت آنها نامطمئن‌تر است، عرق و بوي پا را تشديد مي‌كنند، خيلي زود از درزهايشان باز مي‌شوند و زود ساييده و سوراخ مي‌شوند. قيمت متوسط جوراب مردانه بسته به درصد نخ و نايلون و نوع بافت و رنگ آميزي بين 2 الي 20 هزار تومان است.

مخصوص ورزش؛ 15تا 50هزار تومان
مهم‌ترين ويژگي جوراب‌هاي ورزشي، به‌اصطلاح تنفس بالاي آنهاست. انواع زمستاني اين جوراب‌ها كه در ورزش‌هاي كوهستاني استفاده مي‌شوند رطوبت را جذب و دماي پا را حفظ مي‌كنند و انواع مربوط به ورزش‌هاي هوازي، رطوبت و گرما را دفع مي‌كنند. اگر در طول روز زياد راه مي‌رويد اين جوراب‌ها مي‌توانند به راحت‌تر بودن شما كمك كنند. اين جوراب‌ها دوام بيشتري دارند و قيمت‌شان كمي گران‌تر است. گاهي توليد‌كنندگان عزيز فقط با تغيير رنگ يا طرح جوراب‌هاي معمولي به آنها اسم جوراب ورزشي مي‌دهند.

فانتزي؛ 20تا 50هزار تومان
منظور از فانتزي البته صرفا رنگ‌هاي جيغ و طرح‌هاي عجيب و غريب نيست. طرح‌ها و رنگ‌هاي متفاوت اين جوراب‌ها مي‌تواند روحيات شما را نشان بدهد. معمولا جوراب‌هاي رنگي بايد وقتي پوشيده شوند كه شما يك بخش رنگي ديگر در لباستان داشته باشيد، در غيراينصورت اگر يك لباس نسبتا خنثي بپوشيد، جوراب‌ها تنها چيزي خواهند بود كه مردم درباره شما به‌خاطر خواهند سپرد! قيمت اين جوراب‌ها معمولا خيلي بيش از قيافه‌شان و بسته به كيفيت و برند، بين 20تا 50هزار تومان است. موقع خريد به جز طرح و رنگ اين جوراب‌ها حتما به جنس و بافت آنها هم توجه كنيد.

  • چه جنسي مناسب چه پايي؟

پشم: پشم، يك ماده كلاسيك است كه مدت زيادي است جوراب‌ها از آن ساخته مي‌شوند. جوراب‌هاي پشمي، قيمت‌هاي مختلفي دارند و براي همه افراد مناسب هستند؛ البته وقتي هوا كاملا سرد شد، چون اگر هوا كمي هم گرم باشد اين جوراب‌ها باعث تعريق بيش‌ازحد مي‌شوند.

پنبه (نخي): پنبه يك ماده‌ اوليه بسيار محبوب براي جوراب‌هاي مردانه است و براي بهبود اندازه و استحكام جوراب، اغلب با الياف مصنوعي تركيب مي‌شود. بسيار بادوام است و شكل پا را به‌خود مي‌گيرد، در نتيجه كاملا فيت مي‌شود. به راحتي شسته مي‌شود و مي‌توانيد تقريبا از هر نوع ماده شوينده‌اي براي شستن آن استفاده كنيد. نگهداري از آن هم آسان است اما بايد بدانيد كه جوراب‌هاي پنبه‌اي با درصد بالا، ميزان رطوبت را كنترل نمي‌كنند، در عوض رطوبت را جذب مي‌كنند و نزديك كف پاي شما نگه مي‌دارند و ممكن است منجر به تاول و پينه در كف پا شوند. اين جوراب‌ها براي استفاده در خانه و مهماني‌هاي خانگي مناسب‌تر هستند.

پلي استر: جوراب‌هاي پلي استر به‌صورت تركيب الياف پلي استر با الياف نايلون يا نخ با درصدهاي مختلف توليد مي‌شود. هرچه ميزان پلي‌استر يك جوراب بيشتر باشد تنفس بيشتر و وزن كمتري دارد. اين جوراب‌ها پاها را هنگام دويدن و فعاليت‌هاي شديد فيزيكي خشك‌تر نگه‌مي‌دارند.خشك نگه داشتن پا، از بروز حساسيت و تاول جلوگيري مي‌كند. پس اگر فعاليت فيزيكي يا در مجموع تعريق زيادي داريد هنگام خريد جوراب به‌دنبال جوراب‌هايي با جنس پلي استر باشيد كه رطوبت را به خوبي از پاي شما دور مي‌كنند.

جوراب‌هاي نانو: فناوري نانو بر پايه دستكاري تك‌تك اتم‌ها و مولكول‌ها استوار است، به‌طوري كه بتوان ساختاري پيچيده را با دستكاري خصوصيات اتمي توليد كرد. يكي از نانو‌ذراتي كه كاربرد بيشتري در جوراب‌هاي نانويي دارد، نانوذرات نقره است كه خاصيت ضد‌باكتري و ضد‌قارچي دارد و در الياف اين جوراب‌ها استفاده مي‌شود. پوشش دادن الياف پارچه‌ها با نانوذرات نقره موجب ايجاد خواص ضد‌عفوني‌كنندگي در پارچه‌ها مي‌شود. بدين‌ترتيب، باكتري‌ها و قارچ‌ها رشد نمي‌كنند و تكثير نمي‌شوند و در نتيجه از چرب شدن و بدبو شدن پا جلوگيري مي‌شود. در جوراب‌هاي نانو از هيچ‌گونه مواد شيميايي و حساسيت‌زا استفاده نشده و تقريبا سلامت و بهداشت عمومي پا را تضمين مي‌كنند. مراقب باشيد هر جورابي را به اسم جوراب نانويي خريداري نكنيد. جوراب‌هاي نانوي واقعي نسبت به جوراب‌هاي معمولي قيمت بيشتري دارند و به‌خاطر مواد به‌كار‌رفته قيمت نهايي‌شان از حدي كمتر نمي‌شود و تقريبا از 15هزار تومان شروع مي‌شوند.

  • چه جورابي؟ چه جايي؟

ساده‌ترين قانون انتخاب جوراب كه همه‌جا هم جواب مي‌دهد اين است كه جورابي بپوشيد كه به شلوارتان بيايد.

جوراب‌ها مثل بقيه لباس‌هايي كه مي‌پوشيد، بايد با كل ظاهر و جايي كه مي‌خواهيد برويد مطابقت داشته باشند؛ جوراب‌هاي ورزشي با لباس‌هاي ورزشي و راحت و جوراب‌هاي رسمي با لباس‌هاي رسمي.

جوراب‌هاي خنثي با لباس‌هاي غيررسمي هم زيبا مي شوند اما وقتي يك لباس غيررسمي‌مي‌پوشيد، مي‌توانيد جوراب‌هايتان را (مثلا اگر آبي تيره هستند) با ژاكت يا يك تكه ديگر در بالا تنه لباستان ست كنيد.

البته شما مي‌توانيد به راحتي همه اين قانون‌ها را نقض كنيد و شخصي‌تر رفتار كنيد. مي‌توانيد جوراب‌هايي تهيه كنيد كه رنگي هستند، طرح دار و متفاوت هستند و به لباس‌هايتان هم مي‌آيند.

مراقب انتخاب جوراب‌هاي رنگ روشن باشيد. اگر شما از جوراب‌هاي رنگ روشن استفاده مي‌كنيد، بد نيست آنها را با يك لباس رنگ روشن بپوشيد. درضمن بايد مطمئن باشيد كه كفش‌تان رنگ نمي‌دهد. اگر قرار است زماني طولاني يك جوراب را به پا داشته باشيد رنگ‌هاي روشن انتخاب مناسبي نيستند.

جوراب‌هاي اندازه پايتان بپوشيد. سايزبندي جوراب در ايران چه بين توليدكنندگان و چه بين مصرف‌كنندگان چندان رايج نيست. اما به هر حال مهم است كه جوراب برايتان تنگ نباشد چون هم پايتان را اذيت مي‌كند و هم زود پاره مي‌شود. گشاد هم نباشد كه ظاهري شلخته برايتان بسازد. با هر ترفندي كه مي‌توانيد جوراب اندازه خودتان را انتخاب كنيد.

در نهايت براي روزهايي كه چندجا مي‌رويد و پايتان مدت زيادي در كفش است، خصوصا اگر از محل كار به مهماني يا قرار مهمي مي‌رويد بهترين كار اين است كه هميشه يك جوراب يدك همراه داشته باشيد.