همشهری آنلاین: رییس مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی ایران از موفقیت محققان ایرانی در ساخت داروی گران قیمت رانی بیزوماب (ranibizumab) که تا پیش از این در انحصار آمریکا و آلمان بود، خبر داد.

به گزارش ايرنا، دكتر مهدی مدرس زاده، در حاشیه بیست و دومین سمینار سالیانه فارابی، گفت: این دارو در حال حاضر تنها در آمریكا ساخته می‌شود و به شركت روش (Roche) آلمان نیز اجازه تولید آن داده شده است كه ما آن را از آلمان وارد می‌كنیم، اما در آینده ای نزدیك و پس از انجام تحقیقات بالینی، در ایران تولید و وارد بازار می‌شود.

وی افزود: این دارو هم اكنون حدود 30 میلیون ریال قیمت دارد، اما اگر در ایران به تولید برسد، با قیمتی حدود یك دهم و یا حتی كمتر، در قیاس با نمونه خارجی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

رییس مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: این دارو برای از بین بردن عروق جدید چشم و ورم شبكیه كه در اثر بیماری‌های مختلف به ویژه رتینوپاتی دیابتیك ناشی از بیماری دیابت بروز می‌كند، مصرف می‌شود.

مدرس زاده افزود: رانی بیزوماب همچنین می‌تواند برای درمان یك بیماری وابسته به سن یعنی آب سیاه (ماكولا)، بیماری انسداد ورید مركزی شبكیه، انسداد شاخه ای شبكیه، ورم شبكیه بعد از عمل جراحی و ورم شبكیه بعد از التهابات چشمی نیز كاربرد داشته باشد.

وی با یادآوری اینكه در حال حاضر مراحل ساخت این دارو به پایان رسیده است، خاطرنشان كرد: مطالعات حیوانی آن در دست انجام است و مطالعات انسانی نیز به زودی انجام خواهد شد و پس از این كه ایمن بودن و تاثیر آن روی بیماری‌ها قطعی و تایید شد، وارد بازار می‌شود.

رییس مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: ساخت این دارو را متخصصان فارماكولوژیست ایرانی با همكاری یكی از شركت‌های دانش بنیان متعلق به اساتید دانشگاهی انجام داده اند.