گروه ورزشی: نشست شنبه 14 مهر مردان تصمیم‌گیرنده تکواندو می‌تواند مهم‌ترین و کلیدی‌ترین تصمیم آنان در چند سال گذشته باشد.

 بدون هیچ پرده‌پوشی باید گفت، نتایج مسابقات انتخابی المپیک در منچستر هیچ همخوانی با موقعیت امروز تکواندوی ایران در آسیا و جهان نداشت و برای اوج‌گیری دوباره موفق‌ترین رشته ورزشی ایران در المپیک 2004 آتن در وهله نخست باید صادق بود و از بیان واقعیت‌ها هراس نداشت.

مطمئن هستیم که تکواندوی ایران با نقد صحیح و اصلاح استراتژی با گزینش منطقی در جلسه امروز در هوشی‌مینه ویتنام می‌تواند شکست‌های منچستر را به فراموشی بسپارد. اگر مسئولان فدراسیون نسبت به ضعف‌های موجود در تیم اعزامی به مسابقات جهانی چند ماه پیش در چین با وجود نایب‌قهرمانی بدون مدال طلا، بی‌اعتنایی نشان نمی‌دادند مطمئناً امروز ایران حداقل جایگاهی در شأن یک مدعی بزرگ آسیایی و جهان در پایان پیکارهای انتخابی منچستر داشت.

در پایان مسابقات انتخابی المپیک (سهمیه جهانی) در انگلیس 24 تکواندوکا 128 سهمیه اختصاص یافته به المپیک را دریافت داشتند که کره‌ای‌ها با کسب هر 4 سهمیه بهترین نتیجه را به دست آوردند.

همچنین فرانسه، کوبا، کانادا، ایتالیا و چین‌تایپه نیز صاحب 2 سهمیه شدند و تیم‌های ایالات متحده، انگلستان، آلمان، فیلیپین، استرالیا، مالی، کرواسی، یونان، مکزیک و تایلند هم هرکدام یک سهمیه گرفتند و این در حالی بود که تیم 4نفره پرمدعای ما با دست خالی به تهران بازگشت.

حاضران در جلسه

در جلسه صبح شنبه که از ساعت 11 صبح در محل فدراسیون تکواندو تشکیل خواهد شد، محمد پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو، سیدحسن عباسی دبیر، حسن ذوالقدر، مجید افلاکی و مرتضی بهرامی‌نژاد (کادر فنی) و هادی ساعی و یوسف کرمی 2 تکواندوکای اعزامی به منچستر شرکت دارند.

خبرگزاری مهر با اعلام اینکه قرار است در این جلسه ضمن بررسی عملکرد تیم‌ملی در رقابت‌های انتخابی المپیک، برنامه تیم‌ملی برای این رقابت‌ها در قاره آسیا تدوین شود نوشت «به احتمال فراوان کادرفنی و نفرات تیم‌ملی پس از این جلسه دستخوش تغییرات گسترده‌ای خواهد شد.» موضوعی که بعید است اتفاق بیفتد و فقط احتمال جابه‌جایی در ترکیب تیم اعزامی و کادرفنی به هوشی‌مینه می‌رود.

 دفاع از نتایج بد در هر شرایطی

 یکی از مردان اصلی جلسه امروز که شاید بیشترین وقت جلسه به او اختصاص می‌یابد، حسن ذوالقدر خواهد بود. سرمربی 10‌ساله تیم‌ملی که در هر شرایطی از حمایت پولادگر برخوردار است و هنوز هم با وجود ناکامی شاگردانش در شیاپ‌چانگ منچستر، حاضر به قبول شکست نیست و ناکامی در این میدان را به بدشانسی و قرعه بد ربط می‌دهد: «بدشانس بودیم و بدترین قرعه ممکن نصیب ما شد.»

البته سرمربی تیم‌ملی تکواندو نسبت به چند ماه پیش نرمش بیشتری از خود نشان می‌دهد و به طور تلویحی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: «اشتباهات تاکتیکی ساعی به سود حریف تمام شد. حریف تایپه‌ای ساعی، جوان و تاکتیکی بود و بهتر از او ظاهر شد. کرمی هم بیش از حد هیجان داشت و باید بپذیریم نام استیون لوپز، دارنده 4 مدال طلای المپیک و جهان تن هرکسی را به لرزه می‌اندازد و حریف را دچار هیجان می‌کند، یوسف هم از این امر مستثنی نبود.»

ذوالقدر با وجود تجربیات ارزشمند و ثابت بودنش در یک دهه اخیر در تیم ملی ایران که او را از سایر همتاهایش در جهان متمایز می‌کند، در ارائه راهکار شکست لوپز عاجز نشان می‌دهد و می‌گوید: «هیچ حریفی نتوانسته لوپز را شکست دهد، زیرا او اعجوبه و پدیده تکواندوی دنیاست. قطعاً راهکاری برای شکست وی وجود دارد ولی ما آن را پیدا نکرده‌ایم.

او روش بازی خود را تغییر داده بود. یوسف می‌توانست از تاکتیک‌های برنامه‌ریزی شده استفاده کند و حتی بر لوپز پیروز شود اما هیجان به او این اجازه را نداد.»

8 تکواندوکا در اردو

با وجود آنکه هنوز نتیجه تصمیمات نهایی در مورد اینکه در مسابقات انتخابی هوشی‌مینه چه نفراتی در چه اوزانی باید برای گرفتن سهمیه المپیک مبارزه کنند و امروز ابهامات در این زمینه روشن خواهد شد، 8 تکواندوکا به اردوی تیم‌ملی دعوت شدند که از عصر امروز دور از خانه تکواندو محل نشست مردان تصمیم‌گیرنده، تمرینات خود را آغاز می‌کنند.

بهزاد خداداد، محمد باقری‌معتمد، علیرضا نصرآبادانی، مهدی بی‌باک، روح‌الله طالبی، کورش رجلی، هادی ساعی و یوسف کرمی نفرات انتخاب شده هستند که جا داشت انتخاب دعوت‌شدگان بعد از جلسه امروز صورت می‌گرفت.

شانس بیشتر خداداد و کرمی

 با اینکه مبارزات تکواندو در المپیک متفاوت با مسابقات مرسوم در جهان در 4 وزن 58 - ،68، 08- و 08+ کیلوگرم برگزار می‌شود، این بار به گفته کارشناسان بهزاد خداداد شانس زیادی برای قرار گرفتن در کنار یوسف کرمی، برنده مدال برنز بازی‌های المپیک پکن دارد.

 مهم‌ترین دلیل این گروه برای گزینش خداداد به انتخاب نفرات شاخص آسیایی در وزن اول در بازی‌های انتخابی منچستر برمی‌گردد و اینکه قهرمان سابق جهان راه آسانی برای گرفتن سهمیه نسبت به هادی ساعی دارد که در وزن او قهرمانان مطرح آسیایی از اردن، تایلند، چین‌تایپه و افغانستان در مسابقات انتخابی انگلیس ناکام مانده‌اند.

 شاید هم جدا از انتخاب خداداد، ساعی هم همچنان در وزن سوم به دنبال حضور در بازی‌های المپیک باشد که برای پاسخ به سئوالات باید چند ساعتی دیگر تا عصر امروز منتظر ماند.