گروه ورزشی : کاملاً مشخص بود که شکست دوباره‌ هادی ساعی در یک صحنه جهانی پس‌لرزه‌هایی برای تکواندوی ایران به همراه دارد.

 متعاقب جلسه‌ای که در محل فدراسیون تکواندو بعد از رقابت‌های انتخابی المپیک در منچستر و شکست هر 4 نماینده تیم‌ملی تشکیل شد، مسئولان تکواندو در شرایط فعلی صلاح را بر این دیده‌اند سرمربی باتجربه تیم‌ملی را کنار گذاشته و از وی در جایگاه دیگری استفاده کنند. قرار است غلامحسن ذوالقدر از این پس به عنوان مدیرفنی تیم‌ملی فعالیت خود را در این رشته ادامه دهد.

 پستی که در هیچ‌کدام از رشته‌های ورزشی در ایران تعریف درستی ندارد و این پیشنهاد محترمانه‌ای است که به هنگام برکناری افراد از سوی مدیران ورزش پیشنهاد می‌شود. در تصمیمات تازه‌ای که در این رابطه گرفته شده قرار است رضا مهماندوست که خود روزگاری از شاگردان ذوالقدر بوده جانشین سرمربی باسابقه تیم‌ملی تکواندو شود. گفته می‌شود مهماندوست از جمله مربیان برنامه‌گراست که اصول کار خود را بر پایه نظم بنا می‌کند و با تکواندوی روز دنیا به خوبی آشناست.

 او به عنوان سرمربی تیم‌ملی تکواندوی چین‌تایپه به المپیک هم رفته و می‌گویند تکواندوکاری که هفته قبل در مسابقات انتخابی المپیک در منچستر، هادی ساعی را شکست داده شاگرد اوست. البته مهماندوست در مقطعی کوتاه نیز به عنوان مربی بدنساز در تیم ملی تکواندوی ایران فعالیت‌هایی داشته است.

 با کنار گذاشته شدن غلامحسن ذوالقدر از سمت سرمربیگری تیم‌ملی تکواندو، کاملاً پیداست که مدیران مسئول در این رشته ورزشی در ایران که به دنبال ناکامی‌های اخیر این رشته مورد انتقاد قرار گرفته‌اند با اتخاذ استراتژی خاصی دست به تغییرات زده‌اند. نسل ثابتی که ذوالقدر در پی 15 سال کار و تلاش آنها را به چنین جایگاهی رسانده، حالا در پایان راه هستند و حتی اگر به المپیک هم برسند هیچ شکی وجود ندارد که این میدان پایان کار آنها در عرصه مبارزات ملی است. اشتباه تاکتیکی ذوالقدر در سال‌های اخیر این بود که او بیش از حد به شاگردانش اعتماد کرده بود و کمتر این فضا را برای فعالیت دیگران مهیا می‌کرد.

 نقد وسیعی از سوی کارشناسان تکواندو وجود دارد که با وجود زحمات و تجربیاتی که ذوالقدر در تکواندوی ایران آنها را به کار گرفته، متأسفانه بیش از اندازه خود را متوسل به حضور عده‌ای محدود در تمامی مسابقات بین‌المللی کرده و این امر امروز تکواندوی ایران را بدون پشتوانه کرده است اما به نظر می‌رسد این اشکال شناخته شده به این سادگی‌ها هم قابل رفع نیست.

 مشکل اصلی‌تر این است که در رده‌های بالای مدیریتی تکواندو همه باید به صورتی یک پارچه دست به دست هم داده و در جهت رفع مشکلات همفکر و همسو شوند.

 اگر قرار است غلامحسن ذوالقدر به دلایل مشخصی که یکی از آنها اصرار وی بر استفاده از چهره‌های تکراری در تیم ملی است، کنار گذاشته شود پس دیگر نباید سیدمحمد پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو از همان ابتدای کار عقیده خود را به سرمربی جوان و جدید تیم‌ملی دیکته کند.

 این که وی در خصوص دعوت از بازیکنان تیم‌ملی برای حضور در اردو می‌گوید:اگر نظر آقای مهماندوست هم همین نفراتی است که فعلاً در اردو حضور دارند آیا نمی‌تواند دوباره دیکته‌کردن همان طرز تفکرات و راهکارهای کلیشه‌ای چند سال اخیر در تکواندو باشد؟

اگر می‌خواهیم تکواندوی ایران از شرایط موجود خلاص شود باید رفتاری حرفه‌ای و صادقانه با آن داشته باشیم. در ابتدا باید مشخص شود محدوده اختیارات سرمربی جوان تیم‌ملی چقدر است. رئیس فدراسیون و مدیرفنی تیم‌ملی تا چه اندازه‌ای به وی اجازه می‌دهند در تصمیماتش خودکفا باشد.

مهماندوست که هلندی‌ها در ماه‌های اخیر سخت به دنبال جذب او بوده‌اند اگر بخواهد تغییر و تحولاتی در تکواندو ایجاد کرده و نگاهی اصولی به نوع تمرینات و آموزش داشته باشد باید در فضایی قرار گیرد که بتواند نبوغ و خلاقیت‌های خود را به نمایش بگذارد. اما به نظر می‌رسد در شرایط کنونی چنین فضایی وجود ندارد.

مهماندوست: ملی‌پوشان باید تمام وقت در اختیار تیم‌ملی باشند

 رضا مهماندوست، سرمربی جدید تیم‌ملی تکواندو در پی انتخاب شدنش به این سمت گفت: من برنامه‌های خود را برای آماده‌سازی تیم‌ملی در مسابقات کسب سهمیه المپیک در ویتنام به رئیس فدراسیون ارائه کرده‌ام. در روش کاری خود به عنوان سرمربی تیم‌ملی آنالیز کاملی از ملی‌پوشان خواهم داشت و از نظرات تمامی کارشناسان تکواندو استفاده می‌کنم.

 وی تصریح کرد: اعتقاد دارم یک ملی‌پوش باید تمام وقت در خدمت تیم‌ملی باشد و تغییرات تمرینی را با توجه به برنامه‌های خود انجام خواهم داد تا ساعات مفیدتری را از حضور در تمرینات داشته باشیم. ملی‌پوشان باید تمرکز بیشتری بر تمرینات داشته‌باشند. با حس مسئولیت‌پذیری بالایی که دارم نظارت بیشتری بر حضور و غیاب و رفت‌وآمد ملی‌پوشان خواهم داشت.

 این شاید طعنه‌ای باشد به هادی ساعی که با توجه به مشغله کاری‌اش نمی‌تواند به طور تمام وقت در تمرینات تیم‌ملی حضور داشته باشد.

 ذوالقدر: احساس کردم تکواندو به خون تازه‌ای نیاز دارد

 سرمربی مستعفی تیم‌ملی تکواندو گفت: هدف اصلی همه ما اعتلای تکواندوی ایران در میادین بین‌المللی است و در همین راستا پیشنهاد دادم یک مربی جوان هدایت این تیم را برعهده بگیرد.

 ذوالقدر پس از کناره‌گیری از تیم‌ملی تکواندو افزود: احساس کردم تیم ملی برای رسیدن به نتایج بهتر مطابق با آنچه خواسته مردم است نیاز به یک نیروی جوان و با انرژی دارد تا بتواند در کنار اتحاد و همدلی نتیجه لازم را کسب کرده و باز هم اقتدار تکواندوی ایران را در جهان تثبیت کند، به همین دلیل به رئیس فدراسیون پیشنهاد دادم مربی جوانی را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کند.

 ذوالقدر در مورد انتخاب مهماندوست گفت: در شرایط فعلی رضا مهماندوست، بهترین شخصی بود که می‌توانست انتخاب شده و هدایت تیم‌ملی را در دست بگیرد.

وی که از این پس به عنوان مدیرفنی تیم‌های ملی فعالیت خواهد کرد در جواب این پرسش که نقش شما نظارتی است یا اجرایی؟ گفت: کار من نظارتی است و تلاش می‌کنم تجربیات خود را در اختیار کادرفنی قرار داده و به طور کامل از آنها حمایت خواهم کرد.

کد خبر 33559

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز