رئیس شرکت آرامکوی عربستان گفت که هنوز درباره عرضه اولیه همگانی سهام این شرکت انرژی، به‌علت مشکلات و پیچیدگی‌های بالقوه در فروش سهام، تصمیم‌گیری نشده است.

به گزارش خبرگزاري رويترز، خالد الفالح، رئيس شركت آرامكو افزود: سهام آرامكو، به‌علت حجم بالاي آن، تنها مي‌تواند توسط بازارهاي سهام بزرگ مانند نيويورك و لندن به‌صورت همگاني عرضه شود كه ممكن است منجر به مشكلات حقوقي بالقوه و پيامدهاي ناخواسته احتمالي شود. به گفته الفالح، عرضه سهام آرامكو در بورس نيويورك، احتمال شكايت‌هاي بي‌اساس عليه پادشاهي سعودي را به‌وجود خواهد آورد و عرضه سهام آرامكو در بورس لندن، ممكن است منجر به مطرح شدن پرسش‌هاي نامتناسب درباره دستيابي مقام‌هاي انگليس به درآمدها و دارايي‌هاي اين شركت شود.

به گفته الفالح، شركت آرامكو كه بزرگ‌ترين شركت انرژي جهان به شمار مي‌رود، سرمايه‌گذاري در زمينه گاز طبيعي مايع شده و طرح‌هاي مرتبط با گاز در خارج از اين كشور را بررسي مي‌كند و قصد ايجاد تاسيساتي در داخل عربستان در ارتباط با مواد شيميايي، توليد برق و انرژي‌هاي تجديدپذير دارد.

آرامكو چهارشنبه (٨ ارديبهشت) جزئيات طرح‌هاي اصلاحات مالي را براي حمايت از ورود به حوزه‌هاي تازه براساس طرح گسترده و فراگير اقتصادي رياض، اعلام كرد كه براساس آن، بخشي معادل كمتر از ٥‌درصد سهام آرامكو و همچنين سهام برخي شركت‌هاي وابسته به آن به‌صورت همگاني عرضه خواهد شد. عرضه اوليه همگاني سهام آرامكو، ممكن است در سال‌هاي ٢٠١٧ يا ٢٠١٨ صورت گيرد.