در پی بروز ناآرامی‌های سیاسی و کاهش قیمت نفت، عربستان سعودی تصمیم دارد با افزایش تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده و همچنین تسهیل در ورود سرمایه‌گذاران خارجی، بورس خود را دو برابر بزرگ‌تر کند.

بورس عربستان

عربستان قصد دارد سرمايه‌گذاران خارجي و شركت‌هاي خصوصي را ترغيب به ورود به بازار اين كشور كند تا بازار اين كشور توسعه يابد. در واقع اين تلاش دولت عربستان براي افزايش مقياس بورس سعودي، در راستاي تلاش‌هاي اين كشور براي جدايي از اقتصاد وابسته به نفت است كه توسط پادشاه اين كشور محمد بن سلمان وضع شده است. كاهش قيمت نفت و بروز تحولات سياسي موقعيت سياسي و اقتصادي عربستان را در يك سال گذشته به‌شدت با خطر مواجه كرده است.

بورس عربستان با ارزشي معادل 380ميليارد دلار بزرگ‌ترين بورس خاورميانه است و بورس تهران پس از بورس استانبول، قطر و ابوظبي در رتبه پنجم قرار دارد. ارزش بورس عربستان در يك سال گذشته تحت‌تأثير همين تحولات سياسي 31درصد سقوط كرد. درصورت كارابودن اقدامات عربستان ارزش اين بورس پس از دو برابر شدن به 760ميليارد دلار خواهد رسيد و در رديف بزرگ‌ترين بورس‌هاي دنيا قرار خواهد گرفت.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني بازار سرمايه، محمد الجدعان، مديرعامل نهاد نظارتي بورس عربستان در اين‌باره گفت: شاخص كل تداول در بورس عربستان با 170شركت فعاليت خود را آغاز كرد و هم‌اكنون سهام 250شركت را پشتيباني مي‌كند درحالي‌كه ارزش بازار به 380ميليارد دلار رسيده است و هم‌اكنون با نرخ 7ساله توليد ناخالص داخلي كشور برابري مي‌كند. وي تأكيد كرد: دولت قصد دارد تا با اين اقدام اطمينان يابد كه بورس اين كشور از لحاظ اندازه، در واقع يك نمايي از اقتصاد كشور است، درحالي‌كه ارزش شركت‌هاي ثبت‌شده در بورس عربستان هم‌اكنون 57درصد توليد ناخالص داخلي است.

  • عرضه اوليه شركت آرامكو

عرضه اوليه شركت آرامكو كه در واقع عرضه بخش كوچكي از غول نفتي آرامكو، مالك بزرگ‌ترين صندوق ذخيره ارزي دنيا محسوب مي‌شود، در سال‌جاري به سرانجام مي‌رسد. با عرضه اوليه اين سهم سالانه 100ميليارد دلار تا سال 2020ميلادي توسط بورس، براي اين شركت تأمين مالي مي‌شود.

توسعه بورس اين كشور و بازار اوراق قرضه با ورود شركت‌هاي جديد، كليد اصلي تزريق نقدينگي تازه به اقتصاد عربستان خواهد بود. الجدعان در اين خصوص ادامه داد: توسعه بازار ابزار مشتقه و اوراق قرضه و همچنين ايجاد تراست‌هاي سرمايه‌گذاري املاك و مستغلات مي‌تواند موجب جهاني‌شدن بورس عربستان شود.

اين در حالي است كه شاخص تداول از تاريخ 17مارس با رشد 1.4درصدي روبه‌رو بوده است و توانسته ميزان ضرر سالانه را به 10درصد كاهش دهد. مديرعامل نهاد نظارتي بورس عربستان درخصوص تسهيل ورود سرمايه‌گذاران خارجي به بازار اين كشور گفت: با تسهيل ورود سرمايه‌گذاران خارجي از‌ ماه ژوئن و كاهش قوانين سختگيرانه در حدود 11شركت و سرمايه‌گذار خارجي وارد بورس عربستان شده‌اند و گواهي تأسيس مؤسسات سرمايه‌گذاري مرتبط با بازار سرمايه اين كشور را دريافت كرده‌اند.

وي افزود: اين سرمايه‌گذاران كه مجوز فعاليت در بازار عربستان را دارند در‌ماه مارس 853ميليون دلار سهم در اين بازار خريداري كرده‌اند و اين رقم به اين معني است كه سرمايه‌گذاران خارجي در حدود 4.4درصد از كل ارزش بازار بورس عربستان را در اختيار دارند.

کد خبر 329602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha