همشهری آنلاین: پارک‌های علوم و فناوری انرژی‌‌های تجدیدپذیر با همکاری مشترک وزارت نیرو و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ( یونسکو) در کشور راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ايرنا، استركيش لاروش مدير دفتر منطقه‌اي يونسكو در ايران گفت: يونسكو در زمينه‌هاي مختلفي با ايران همكاري دارد، در رابطه با مسايل محيط زيستي تفاهم‌نامه مشتركي با وزارت نيرو در خصوص ايجاد موسسه منطقه‌اي آموزش آب امضا شده است و پيرو آن مذاكرات براي ايجاد پارك‌هاي علوم و فناوري انرژي‌هاي تجديدپذير در جريان است.

وي ضمن بيان برنامه‌هاي پارك‌ انرژي‌هاي تجديدپذير كه بر انرژي خورشيدي و بادي متمركز خواهند بود، افزود: ايجاد اين پارك در مراحل اوليه قرار دارد و اكنون وزارت نيرو در حال مكان‌يابي موقعيت‌هاي مناسب است.

لاروش اظهار كرد: اولين مكان منطقه‌اي در طالقان در نظر گرفته شده است، البته ممكن است مكان‌‌هاي ديگري هم براي ارزيابي و انتخاب بهترين گزينه و نهايي شدن تفاهم‌نامه مورد بازديد قرار گيرد.

  • همكاري يونسكو براي اجرايي شدن تعهد 2030 پاريس

مدير دفترمنطقه‌اي يونسكو در ايران گفت: ايران يكي از كشورهاي موسس يونسكو است و اين سازمان از سال‌هاي 1940 همواره همكاري نزديكي در زمينه‌هاي مختلف فرهنگ، آموزش، علوم و مسايل محيط زيستي طي چند دهه اخير داشته است.

وي با اشاره به توافق‌نامه پاريس در خصوص تغيير اقليم و آب و هوا افزود: يونسكو نقش مهمي در حمايت از دولت‌هاي عضو براي اجراي اهداف 2030 به ويژه در مبحث اقيانوس‌شناسي و تنوع زيستي دارد.

لاروش با اشاره به نقش بزرگ اقيانوس‌هاي جهان در تنظيم اقليم و اهميت حفظ تنوع زيستي براي مقابله با تغييرات اقليمي بيان كرد: ما سعي مي‌كنيم ديدگاه‌ها و رويكردهاي علمي نسبت به اين قضايا را ترسيم و به دولت‌ها كمك كنيم تا راه‌ حل‌هاي علمي و عملي براي رفع نگراني‌هاي زيست محيطي داشته باشند.

وي افزود: براي اين منظور جلسات كارشناسي مختلفي را با حضور صاحبنظران و اساتيد از كشورهاي مختلف دنيا برگزار مي‌كنيم تا با تبادل نظر و به اشتراك گذاشتن بهترين نمونه‌ها، راهكارهاي اساسي تبيين شود.

مدير دفترمنطقه‌اي يونسكو در ايران ضمن اظهار علاقه به حمايت از دولت ايران گفت: همكاري با ديگر كشورها نه تنها به اهداف علمي و محيط زيستي كمك مي‌كند بلكه باعث به وجود آمدن گفتمان و همكاري بين كشورهاي مختلف مي‌شود كه براي صلح و ثبات جهاني اهميت دارد.