همشهری آنلاین: گزارش‌های خبری، حاکی از آن است که احتمالاً کره شمالی غیرفعال‌سازی تأسیسات هسته‌ای خود را در اواسط ماه اکتبر بر اساس توافق خلع سلاح در برابر کمک‌رسانی آغاز می‌کند، روندی که تا پایان سال باید خاتمه یابد.

خبرگزاری اتریش از سئول گزارش داد، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از مقاماتی که نام آنها را نبرد، نوشت غیرفعال‌سازی 45 روز از زمان آغازش تا اواخبر نوامبر یا اوایل دسامبر زمان خواهد برد.

این گزارش پس از آن منتشر می‌شود که کریستوفر هیل، فرستاده هسته‌ای آمریکا اعلام کرد واشنتگن در حال آماده‌سازی اعزام تیمی از کارشناسان به کره شمالی در هفته جاری به منظور بحث درباره آغاز این روند است.

جونگ سه هیون، وزیر سابق اتحاد کره جنوبی که با کیم کیه گوان، فرستاده هسته‌ای کره شمالی در پیونگ‌یانگ ملاقات کرده است، گفته که وی قصد دارد روند غیرفعال‌سازی هر چه سریع‌تر آغاز شود.

در قرارداد شش جانبه‌ روز چهارشنبه گذشته اعلام شد که کره شمالی راکتور پلوتونیم پنج مگاواتی و دو تاسیسات هسته‌ای دیگر خود را در یونگ بیون غیرفعال و همچنین همه برنامه‌های هسته‌ای خود را تا 31 دسامبر سال جاری میلادی خواهد کرد.

در ازای این گام، آمریکا، روسیه، ژاپن، چین و کره جنوبی نیز به این کشور تشنه انرژی 900 هزار تن دیگر نفت سوختی سنگین یا کمک مشابهی خواهند داشت. این افزون بر 100 هزار تنی است که تاکنون به این کشور ارسال شده است.

به عنوان بخشی از جایزه دیپلماتیک به غیرفعال‌سازی هسته‌ای کره شمالی، واشنگتن قول داده است تا بر روی خروج پیونگ‌یانگ از فهرست حامیان تروریسم و در نهایت عادی سازی روابط دیپلماتیک با این کشور کار کند.

آمریکا تاکید کرده است که عادی سازی روابط با کره شمالی فقط در صورتی ممکن خواهد بود که این کشور به طور کامل عاری از تسلیحات هسته‌ای شود.

هنوز مشخص نیست که کره شمالی چه میزان مواد برای تسلیحات هسته‌ای یا چه تعداد ابزار انفجار هسته‌ای دارد.

پیونگ‌یانگ در اکتبر سال گذشته میلادی اولین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد.