همشهری آنلاین: شش طرف مذاکره کننده درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی که قصد دارند نقشه راه پایان به برنامه هسته‌ای این کشور را طراحی کنند، روز جمعه به گفت‌وگوهای‌شان در حالی ادامه دادند که اختلافات درباره چگونگی غیرفعال‌سازی تاسیسات هسته‌ای پیونگ یانگ تا برچیدن کامل آنها به قوت خود باقیست.

شش طرف مذاکره کننده درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی که قصد دارند نقشه راه پایان به برنامه هسته‌ای این کشور را طراحی کنند، روز جمعه به گفت‌وگوهای‌شان در حالی ادامه دادند که اختلافات درباره چگونگی غیرفعال‌سازی تاسیسات هسته‌ای پیونگ یانگ تا برچیدن کامل آنها به قوت خود باقیست.

خبرگزاری اتریش از پکن گزارش داد، کریستوفر هیل، مذاکره کننده آمریکایی گفت که مذاکرات شش جانبه برای بررسی بیانیه‌ای مشترک روز جمعه آغاز می‌شود، اما خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از چون یونگ وو، همتای کره جنوبی هیل اعلام کرد که اختلافات «قابل توجهی» به قوت خود باقیست.
یونهاپ در آخرین ساعات روز پنجشنبه به نقل از چون نوشت: «هنوز اختلافاتی میان آنچه کره شمالی برای مرحله اعلام غیرفعال‌سازی می‌گوید مو سطح آنچه دیگر کشورها انتظار دارند، وجود دارد.»
هیل گفت این توافق درباره «بیشتر معیارهای غیرفعال‌سازی» میان مقامات کره شمالی، آمریکا، چین، کره جنوبی، ژاپن و روسیه حاصل شده است.
وی به خبرنگاران گفت: «بیانیه مشترک قرار است مشخص کند که غیرفعال‌سازی باید تا پایان سال صورت گرفته باشد.»
هیل نیز گفت که آمریکا خواهان سطحی از غیرفعال‌سازی است که کار را برای کره شمالی به منظور فعال‌سازی دوباره تاسیسات هسته‌ای‌اش ظرف 12 ماه سخت کند.
وی گفت کره شمالی می‌توانست در سال 2003 میلادی تاسیسات هسته‌ای‌اش که فعالیت‌شان به حال تعلیق در آمده بود را ظرف مدت دو ماه دوباره راه‌اندازی کند.
هیل عصر چهارشنبه و روز پنجشنبه با کیم کیه گوان، همتای کره‌ای خود ملاقات کرد.
پس از سه سال مذاکرات شش جانبه، کره شمالی در ماه فوریه توافق کرد برنامه هسته‌ای خود را در ازای دریافت محموله‌های سوخت نفتی و عادی‌سازی روابط با آمریکا کنار بگذارد. روابط دو کشور پس از جنگ 53- 1950 کره به سردی گرایید.
قرار است این دور از مذاکرات شش جانبه روز یکشنبه پایان یابد.

کد خبر 32596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز