به گزارش مهر، محمد مهدوی با اشاره به فرآیند ارزشیابی مدارک تحصیلی دورههای مشترک دانشگاههای داخل و خارج از کشور، گفت: مدارک تحصیلی خارج، ناشی از برگزاری دورههای مشترک، یعنی دورههایی که با همکاری یک دانشگاه خارجی و یک دانشگاه در داخل کشور تشکیل میشود، در صورت تامین شرایطی قابل ارزشیابی است.
وی ادامه داد: یکی از این شرایط دارا بودن مجوز ایجاد دوره از سوی دفتر گسترش آموزش عالی و رعایت ضوابط اعلام شده از سوی آن دفتر است. شرط دوم رعایت ضوابط و مقررات اداره کل دانشآموختگان وزارت علوم است که این ضوابط بر روی سایت اداره کل دانشآموختگان قابل مشاهده است.
مدیرکل دانشآموختگان خارج از کشور خاطرنشان کرد: در همین چارچوب، قرار داشتن نام دانشگاه خارجی در لیست اسامی دانشگاههای مورد تایید اداره کل امور دانشآموختگان با توجه به مقطع و رشته باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: چنانچه این شروط محقق شود، آنگاه مدرک نهایی باید توسط دانشگاه طرف ایرانی یا دانشگاه ثالثی که با موافقت شورای گسترش به عنوان ناظر تعیین میشود مورد تایید قرار گیرد. البته تاییدیه مزبور برای هر یک از دانشآموختگان باید به طور مستقل و با امضای رئیس یا معاون آموزشی یکی از دانشگاههای ذکر شده و ممهور به مهر آن دانشگاه باشد.
مهدوی افزود: البته بدیهی است در مورد دورههایی که مدرک به صورت مشترک توسط هر دو دانشگاه داخلی و خارجی صادر میشود، به دلیل صدور مدرک توسط دانشگاه داخلی و عدم نیاز به ارزشیابی مدرک خارجی، دیگر نیازی به مورد آخر وجود ندارد و تامین این بند موضوعیت ندارد.
مدیرکل دانشآموختگان خارج از کشور، در خصوص اینکه سالانه چه تعداد مدرک برای ارزیابی به اداره کل دانشآموختگان ارسال میشود و بیشتر از کدام کشورها است، افزود: تعداد افرادی که برای ارزیابی مدارک خود در اداره کل دانشآموختگان تشکیل پرونده میدهند در سالهای مختلف هم از لحاظ تعداد و هم از نظر کشور محل تحصیل متفاوت بوده است.
وی افزود: اگر بخواهم به صورت اجمال این سوال را پاسخ دهم باید بگویم، در سال ۱۳۹۰، تعداد ۳۲۱۲، در سال ۱۳۹۱، تعداد ۳۳۹۲، در سال ۱۳۹۲، تعداد ۳۸۱۸، در سال ۱۳۹۳، تعداد ۳۴۲۷ و در سال ۱۳۹۴، تعداد ۲۸۸۱ پرونده مربوط به ارزشیابی مدارک خارجی در اداره کل دانشآموختگان تشکیل شده است.
مهدوی افزود: در این چند سال بیشترین پروندهها به ترتیب مربوط به دانشآموختگان کشورهای مالزی، هندوستان، انگلستان، آمریکا و کانادا بوده است و دانشآموختگان کشورهای حوزه آسیای میانه نیز نسبت به سالهای قبلتر رشد نسبتاً زیادی داشته است.